Forsøg med køreledning

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

Hejsa

Da jeg som bekendt kører med moderne tyske tog, så er køreledning et must, hvis mine ellokomotiver skal komme til deres ret. Så jeg satte mig for at eksperimentere lidt med køreledning på mit spisebordsanlæg. :-) Jeg har længe kigget på køreledning fra Viessmann, det tiltaler mig fordi det er uhyre let at sætte op og vedligeholde. Jeg skal ikke lodde, som jeg skal med Sommerfeldt. Jeg synes desuden at Viessmans master og tilbehør er pænere og mere detaljerede end Sommerfeldt, som godt kan virke lidt grove i det. Sommerfeldts tråd er til gengæld mere filigran, hvor tråden fra Viessmann og Märklin er en tykkere fætter, så jeg tænker det er en smagssag. Jeg valgte Viessmanns koncept, fordi jeg godt kan lide, at jeg ikke skal lodde det sammen. Der findes også andre og billigere varianter, men jeg synes det er noget ærgerligt plastic-skrammel. I min verden er der kun Sommerfeldt, Viessmann og Märklin som egentlige seriøse kandidater.
Ca. 1400 mm køreledning
Ca. 1400 mm køreledning
Nuvel, som altid med tysk modeljernbane i Danmark, og især i Århus, er pludselige indskydelser en dårlig idé, da ingen forhandlere i umiddelbar nærhed har Viessmann køreledning. Der er faktisk ingen 2-skinne-forhandlere i umiddelbar nærhed. Jeg valgte derfor at smutte forbi Samler Børsen og købe lidt køreledning fra Märklin. Viessmann og Märklin køreledning er stort set identisk (det er samme system, med enkelte modifikationer), så ingen skade sket, skulle jeg få fat på Viessmann køreledning senere.

Jeg vil her vise lidt fra min prøveopstilling og fortælle lidt om det.

OBS! Du vil ikke bruge køreledning på dit midlertidige anlæg, det kan på ingen måde anbefales. :-) Det er nemt at bygge op osv., men det er noget pudse-nusseligt noget, så for meget pille op og ned og du vil ødelægge det. :-) Jeg har heller ingen planer om at sætte strøm i min køreledning, det er spild at tid og ærgelser, og når jeg alligevel kører digitalt vinder jeg heller ikke noget ved det. Min køreledning er kun for sjov og show. ;-) For lækkert ser det ud. :-)

Opsætning
Jeg købte hvad der svarer til godt og vel 1,4 meter, det er fem master og fire gange 360 mm tråd. Märklin har taget udgangspunkt i deres C-skinne-program, da de designede deres køreledning. Det er ikke en begræsning, men det letter arbejdet med køreledning og C-skinner. Da jeg bygger mine midlertidige modeljernbaner med Trix C-skinner er det en fordel for mig. Hvis du vil sætte køreledning over C-skinner, kan du dermed forholdsvis let regne ud, hvor meget køreledning du skal bruge. Det er dog ikke helt uden udfordringer, så du skal forvente at planlægge og beregne omkring sporskifter og krydsninger. Det er ikke raketvidenskab, men det kræver lidt øvelse at få et godt resultat. Der findes specialdesignet køreledning til diverse krydssporskifter, men du skal selv forkorte køreledningen, som leder op til dem. Märklin og Viessmann leverer udligningsstykker, som skulle være nemme at bruge. Jeg har dog ikke prøvet dem - endnu.
Masten monteres på en fod og klipses på C-skinnen. Der medfølger skruer, hvis du ikke har C-skinner.
Masten monteres på en fod og klipses på C-skinnen. Der medfølger skruer, hvis du ikke har C-skinner.
Tråden sættes op ved at montere masterne på de inkluderede fødder. Fødderne klipses let og enkelt under C-skinnen. Hvis du bygger andet end C-spor, skal du ikke bruge fødderne. Der medfølger skruer og du kan bruge en montagelære til at bestemme afstanden fra sporet til mastens fod.

Märklins køreledning er designet til alle typer spor, så det er ikke et krav at du har Märklin sporsystemer. Hvis du ønsker en enkel og robust køreledning, kan du altså sagtens overveje Märklin. Du kan f.eks. øve dig med andre sporsystemer før du sætter køreledning på dit rigtige anlæg. ;-) Märklins montagelære hjælper dig med montage på Tillig Elite, Roco-Line, Fleischmann Profi-Gleis og mange andre.
Mast på C-skinne-fod
Mast på C-skinne-fod
Den lille montagelære giver dig mulighed for at beregne højde på køreledningen, samt måle udsvingene af tråden langs skinnerne. Hvis du har set min video under Rigtige Jernbaner, ved du, at køreledningen skal zig-zagge henover sporet, det skal modelkøreledningen også. Udsvingene må maks være 6 mm fra midten til hver side. Montagelæren sælges separat.
Køreledningen skal zig-zagge henover sporet
Køreledningen skal zig-zagge henover sporet
Kørsel
Du kan køre med strømaftageren oppe mod køreledningen, det ser godt ud og giver realisme. Det kræver dog også, at du inspicerer og vedligeholder din køreledning. En nem løsning er at lade strømaftageren være nede under kørsel, en anden løsning er at fiksere strømaftageren, så den lige nøjagtig ikke rører køreledningen. Du kan fiksere strømaftageren med noget tyndt tråd. Det er et spørgsmål om temperament, hvad du skal vælge at gøre med dine ellokomotiver. Jeg vil som udgangspunkt lade strømaftageren være oppe og så tager jeg erfaringerne derfra. :-)

De forskellige strømaftagere og pantografer på de fleste lokomotiver er designet til at røre køreledningen mens toget kører. Som før nævnt, kræver det at din køreledning er meget præcis og godt vedligeholdt. Der skal absolut ingenting til at forstyrre strømaftageren under kørsel. På en af mine køreledninger var der mikro-bitte ujævnhed, det var nok til at ryste ledningen når strømaftageren passerer. Du undgår dette ved, forsigtigt, at køre en finger langs køreledningen og mærke efter ujævnheder. Herefter fjerne dem, såfremt de er der. Jeg brugte en lille hobby-metalfil. Du kan også, ganske langsomt, lade et lokomotiv køre på strækningen og lytte efter lyde fra strømaftageren. Du er ikke i tvivl, hvis den rammer noget.

Retter du ikke din køreledning, risikerer du at strømaftageren sætter sig fast i køreledningen og ødelægges. Jeg kan ikke understrege nok, hvor små ujævnhederne skal være for at forstyrre strømaftageren. Der må være absolut ingen ujævnheder, heller ikke selvom de kan synes ligegyldige. De vil smadre din strømaftager før eller siden. Det er et hyppigt problem for de modelfolk, der kører med strømaftagerne oppe. Kig evt. i Rocos prisliste for reservedele vedrørende strømaftagere, hvis du mangler økonomisk motivation til at vedligeholde din køreledning. ;-)

Mine tog kører modelhastigheder og derfor ikke specielt hurtigt, så jeg tror ikke det bliver noget stort problem for mig.
Pantograf og køreledning
Pantograf og køreledning
Det er også et problem på de rigtige baner. :shock:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw[/youtube]

Bøger
Viessmann har en udmærket "samlemappe" om køreledning, som du kan bruge til at få omfattende information om deres sortiment. Jeg købte Viessmann mappen for nogle år siden og den er meget udførlig. Sommerfeldt har en tilsvarende bog.
MIBA har udgivet et hæfte "Elektrische Fahrleitungen", som indeholder historien om køreledningen fra de første spæde forsøg til den moderne køreledning på højhastighedsstrækningerne. Derudover en masse gode tips og tricks til at sætte køreledning på sin modeljernbane. Jeg kan kun anbefale det hæfte, selvom det er på tysk, kan du altid få glæde af billederne. ;-) MIBA bogen beskriver både Viessmann og Sommerfeldt, men også andre og mere ukendte varianter.
Bøger
Bøger
Bemærkninger
Märklins køreledning-sortiment er ikke så omfattende om Viessmanns, men det er samme koncept, så du kan blande det. Eneste umiddelbare forskel er at Märklins master har udlæggere af metal, hvor Viessmanss udlæggere er metal med en plasticisolering. Det har ingen umiddelbar betydning for driften, hvis du, som jeg, alligevel ikke sætter strøm i din køreledning. Märklin leverer kun master efter Regelfahrleitung 1950 (Re 160, den du ser overalt i Tyskland), hvor Viessmann leverer flere typer som f.eks. Reichsbahn (Regelfahrleitung 1928), jernmaster (som kan ligne de danske), højhastigheds køreledning (Regelfahrleitung Re 250) og master fra andre europæiske lande.

Viessmanns sortiment indeholder desuden mere tilbehør i form af master med vægte, som du kan se i filmen, der skal illudere at holde køreledningen stram. Lad mig dog sige med det samme, at det ikke er nødvendigt. Køreledningen er automatisk stram og ingen ekstra tilbehør er nødvendigt. Dette gælder både Märklin og Viessmann. Det ser dog stadig hammergodt ud, og med Viessmanns master med dobbeltudlæggere, kan du modellere en køreledning, der afsluttes og en ny der begynder, præcis som i filmen. Viessmann leverer også små transformatorer til montering på masterne. Det skal være din egen stræben efter realisme, der afgører hvor langt du vil gå. Märklins køreledning er et udmærket udgangspunkt.

Jeg synes køreledning er superfedt og jeg synes det ser super godt ud. :-) Jeg skal dog vænne mig til at have tråd over sporet. I starten kom jeg til at ramme tråden flere gange, simpelthen fordi jeg glemmer den er er. :-) Det kommer nok. Jeg vil helt klart anbefale, at du gør som jeg og køber en lille prøve før du går amok, så du ved hvad du går ind til.

Mit næste projekt bliver at sætte køreledning over et sporskifte. Mere om det i en senere opdatering.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af moppe »

Føj de får splittet noget overledning ad i den video.......

Jeg syntes at Märklin/Viesmann overledningerne mangler noget på udliggerarmen der holder selve køretråden. Den lille arm der går fra udligger og ned til selve køretråden (som er at finde på Sommerfeldt masterne). Men måske det ikke er på nyere overledningssystemer?

Her Viesmann masterne
4110.jpg
Og Sommerfeldt masterne med den lille "bærekrog".
sf.jpg
sf.jpg (5.11 KiB) Vist 8580 gange
Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Jeg syntes at Märklin/Viesmann overledningerne mangler noget på udliggerarmen der holder selve køretråden. Den lille arm der går fra udligger og ned til selve køretråden (som er at finde på Sommerfeldt masterne). Men måske det ikke er på nyere overledningssystemer?
Den lille holder til køreledningen hedder en "Seitenhalter" og er at finde på alle master. Det er den som vender henholdvis den ene eller anden vej, alt afhængig af hvilken vej køreledningen zig-zagger. Moderne master har også den type holdere.

Sommerfeldt tilbyder holderen som ekstraudstyr til masterne, men masterne bliver ikke leveret med dem. Den har varenummer 174. Den skal bruges med deres profi-serie køreledning på 0,05 mm, den normale Sommerfeldt køreledning er 0,07 mm. Hvis du vil benytte Seitenhalter kræver det ekstra montagearbejde og præcis lodning er kritisk, hvis du vil køre med dine strømaftagere oppe. Jeg afskrev derfor ret hurtigt den mulighed til mit projekt.

Sommerfeldt mast fra kassen:
Sommerfeldt RE160 mast
Sommerfeldt RE160 mast

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af moppe »

Det er et pillearbejde uden lignende. Derfor har jeg også besluttet at fremtidige udvidelser af bestanden ikke kommer til at omfatte lokomotiver/togsæt med strømaftagere.

Diesel rules!

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af jhcn »

Tak for et super indlæg!!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
leifo
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 aug 2011, 00:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Skovlunde

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af leifo »

Helt enig med Henrik. Vældig fin beskrivelse.
Leif
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

Hermed lige en opfølgning på et problem, som jeg er blevet opmærksom på i mine forsøg med køreledning.

Problemet opstår som følge af køreledningens zig-zag henover sporet. Der sker det, at når ledningen er i sin yderste position, og masten ikke er justeret korrekt, så vil strømaftagerens hoved ramme udliggeren på masten. Det sker ofte hvis hovedet er en lille smule skævt (og det er det på MANGE modeller, også helt nye). Det er næsten umuligt at bygge en modelstrømaftager med et helt lige hoved.

Løsningen er simpel, du skal sørge for at montage-delen af udliggeren peger en smule nedad på de steder, hvor køreledningen er i sin ydre position. Jeg fandt en manual fra et udgået startsæt til køreledninger som beskriver netop dette problem. Det er dog ikke nævnt i noget af det materiale, der bliver leveret med produkterne i dag.
catenary.PNG
Tegningen viser at hele udliggeren skal bøjes, selvom teksten til tegningen beskriver noget andet. Min version er at bøje kun det stykke der holder køreledningen. Det er lidt tykkere end resten af udliggeren.

Her er min version illustreret, lettere karikeret for forståelsens skyld. Du skal ikke bøje udliggeren særlig meget, men du er nødt til at prøve dig frem, da det varierer fra mast til mast.
catenary_min_udgave.png
catenary_min_udgave.png (1.02 KiB) Vist 7863 gange
Hermed er informationen givet videre, så fremtidige frustrationer kan undgås. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Epoke IV - VI
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 mar 2014, 15:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Epoke IV - VI »

Hej allesammen

Når jeg nu sidder og filosoferer over emnet, kan det så ikke være en løsning at montere masterne forskudt, på hver side af skinnerne?

Så må man da få både zigzak på køreledningen og en bedre mulighed for at kunne juster ledningen og masternes hældning i forhold til den. :?:
Mvh
Epoke IV - VI
Knud
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

Epoke IV - VI skrev:Når jeg nu sidder og filosoferer over emnet, kan det så ikke være en løsning at montere masterne forskudt, på hver side af skinnerne?
Hvis du med forskudt mener skiftevis på hver side, så er det et no go for mig. Eneste årsag er, at du aldrig vil se det i virkeligheden. Derudover vil det give problemer på en dobbeltsporet strækning. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Epoke IV - VI
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 mar 2014, 15:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Epoke IV - VI »

Hej Søren
bahnfannet skrev:
Epoke IV - VI skrev:Når jeg nu sidder og filosoferer over emnet, kan det så ikke være en løsning at montere masterne forskudt, på hver side af skinnerne?
Hvis du med forskudt mener skiftevis på hver side, så er det et no go for mig. Eneste årsag er, at du aldrig vil se det i virkeligheden. Derudover vil det give problemer på en dobbeltsporet strækning. :-)

Det er da også rigtigt! :-)

Som dieselkører, faldt det mig slet ikke ind at der ikke skulle kunne være en enkel løsning med de ledninger.
Mvh
Epoke IV - VI
Knud
Besvar