Baneforum og sikker forbindelse

Har du spørgsmål til brugen af forumet? Stil dit spørgsmål her. Vi kan desværre ikke være der hele tiden, så vi appellerer til, at I vil forsøge, at hjælpe hinanden så godt I nu kan.
Forumregler
Forsøg at hjælp hinanden med de problemer der måtte opstå. Arbejdet med forumet er frivilligt og problemer håndteres efter bedste evne. :-)
Besvar
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af Baneforum.dk »

Hejsa

Det er nu muligt at benytte en sikker forbindelse når du tilgår Baneforum. Du kender i forvejen sikker forbindelse fra f.eks. Youtube, Google og din netbank. Sikker forbindelse betyder ofte at der kommer en lille hængelås i din webbrowsers adresselinje.
bane_ssl.PNG
I en periode vil vi tillade både sikker og usikker forbindelse, dermed kan vi opdage eventuelle problemstillinger. Når vi er sikre på, at det ikke giver problemer vil sikker forbindelse herefter være eneste mulighed. Overgangen vil ske automatisk.

Ind til videre kan du manuelt skifte til sikker forbindelse ved at gå ind på:
https://baneforum.dk/ (bemærk: https).

Hvis du render i problemer med ovenstående, vil vi være mægtig glade for en tilbagemelding.

Vigtigt! Det betyder også at browsere på Windows XP ikke længere vil kunne tilgå Baneforum. Under 1% af vores besøg kommer fra Windows XP, så vi forventer ikke det bliver et problem.

Den teknisk interesserede kan læse mere her: https://en.wikipedia.org/wiki/Transport_Layer_Security
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
KlausDK
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 dec 2014, 17:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af KlausDK »

Der er gratis certifikater via letsencrypt, og hvis der er XP besøgene så kan jeg anbefale cloudflare der har lavet så de lever certifikater til xp brugere så de ikke få problemer.
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af Baneforum.dk »

Hej Klaus

Interessant, for det er netop CloudFlare vi benytter. Jeg har med andre sites oplevet at folk på Windows XP ikke kunne tilgå dem pga. manglende support for SNI og ECDSA certifikattypen. Så vidt jeg forstod det var en del af kriteriet for succes at operativsystemet, samt browseren, forstod denne type kommunikation og certifikater. Det kan selvfølgelig sagtens være problemet er blevet løst. Det er mere end et år siden jeg har oplevet udfordringen sidst.

Baneforums andel af besøgende fra Windows XP er dog meget lille (under 1%), så det er ikke så stort et problem.

Jeg tager lige et kig på Let's Encrypt. Dem kendte jeg ikke.
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af ErikL »

Hej

De virker fint, dog har de den specialitet at de varer 90 dage da de mener at det er sikrere. Hele ideen er at man har automatik som henter et nyt efter 70-80 dage.

Om den automatik så er tilgængelig på den platform du bruger (typisk apache + ubuntu) er så spørgsmålet.

Har prøvet dem af og der er ingen problemer på nyere devices.

Du skal også have åbent fra Internet på 443 så brug af proxy m.m. no go (sidst jeg prøvede).

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af Søren »

Hej Erik

Med "de", mener du da CloudFlare, Let's Encrypt eller certifikaterne?

Baneforum får samme behandling som vores mange kunde-sites. Et professionelt hosting-firma og dermed også et sted at klage, når tingene ikke kører så godt. Det gør de heldigvis det meste af tiden.

Jeg ønsker ikke "hjemme klamp" til noget der bare skal virke så vi kan koncentrere os om at snakke tog. :-) Min fritid er for kort til at slås med serverdrift på hjemmeforbindelsen. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Baneforum og sikker forbindelse

Indlæg af ErikL »

Sorry

Min kommentar var ment omkring LetsEncrypt, at hvis man benytter det er der forholdsvis kort levetid og hvis man ikke opdatere automatisk er det noget bøvl.

Jeg læste det som om at du overvejede at benytte dem. Min fejl.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar