CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Har du spørgsmål til brugen af forumet? Stil dit spørgsmål her. Vi kan desværre ikke være der hele tiden, så vi appellerer til, at I vil forsøge, at hjælpe hinanden så godt I nu kan.
Forumregler
Forsøg at hjælp hinanden med de problemer der måtte opstå. Arbejdet med forumet er frivilligt og problemer håndteres efter bedste evne. :-)
Besvar
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af henho »

Hejsa
Jeg vil blot spørge, om ikke, det var på tide, at oprette et subject i mappen 'Elektronik og digitaldrift' - alternativt oprette en undergruppe, der skal hedde noget i retning af 'Elektronik og digitaldrift andre' ?

Årsagen til mit spørgsmål er, at 9 ud af 10 indlæg drejer sig om CS3 (manualen er åbenbart ofte meget uforståelig, og så der er nye opdateringer, der driller, med meget mere) - eller Märklin relaterede spørgsmål.

Jeg synes ikke, når jeg snakker med andre modelbanefolk, at Märklin / CS3 skulle sidde på de 99,6% af markedet i DK, som man ellers skulle tro, hvis der måles på antal og emner på dette forum.

Hvis en sådan opdeling finder sted, vil det da sikkert bringe glæden tilbage til mange ved, at følge denne gruppe.

Vi andre almindelig dødelige, der benytter almindelig DCC (Lenz, Roco Lokmaus, Z21, digitrax m.m) vil have noget lettere ved, at finde svar på de spørgsmål, der vil ligge os på sinde :-)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af Baneforum.dk »

Hej Henrik

Tak for dit forslag. Jeg forklarer her, hvorfor vi ikke har større opdeling af grupperne.
henho skrev: 05 jun 2017, 23:359 ud af 10 indlæg drejer sig om CS3 (manualen er åbenbart ofte meget uforståelig, og så der er nye opdateringer, der driller, med meget mere) - eller Märklin relaterede spørgsmål.
Det skal nok mere ses som et udtryk for at Märklin Digital, i forbindelse med lancering af CS3, er det hotte i digitalverdenen lige nu. Vi har tidligere haft perioder med mange Z21 spørgsmål m.v.

Selv om dækningen selvfølgelig ikke er 99%, så er Märklin Digital meget udbredt, hvilket også skaber en naturlig øget mængde af Märklin Digital relaterede spørgsmål.

De andre produkter, især Lenz, er ofte udbredt i klubber og udredning af spørgsmål sker ofte i regi af de klubber. Derfor genererer de ikke den samme mængde spørgsmål. Det er mit indtryk at tendensen er den samme på de andre fora.

Når det er sagt, så er det også mit indtryk at svarene på mange spørgsmål, selv om de er med udgangspunkt i Märklins produkter, også er relevante for andre brugere, da det ofte også drejer sig om at få produkter som Digikijs, ESU osv. til at virke. Her kan alle få glæde af svarene, også selvom de benytter et andet system. Hvis der er udfordringer med et specifikt system, er man velkommen til at spørge ind til dette i samme tråd, og dermed berige den med yderligere information.
henho skrev: 05 jun 2017, 23:35Hvis en sådan opdeling finder sted, vil det da sikkert bringe glæden tilbage til mange ved, at følge denne gruppe.
Jeg er ked af, at du skriver "glæden tilbage til mange". Jeg har ingen indikationer på, både i forhold til feedback på udstillinger, samt indlæg her i forum, at der skulle være utilfredshed med den nuværende løsningsmodel. Tværtimod, vi får rigtig meget positiv feedback.

Vi tror at en flytning af Märklin-relaterede spørgsmål vil lægge den oprindelige digitalgruppe død. Vi har ikke nok trafik i digitalgruppen til at kunne retfærdiggøre en opdeling.

Et af formålene med Baneforum er desuden at 2- og 3-skinne folket skal kunne debattere i fred og fordragelighed uden at møde de fordomsfulde- og trættende debatter vi ser andre steder på nettet. Vi tror på at samling af folkeslagene, og ikke opdeling, er løsningen på dette.

Vi har både N, 2- og 3-skinne folk der udveksler ideer og løsninger på tværs af skala og system; alt sammen uden skænderier og det er fantastisk! :-D Vi har desuden ingen moderatorer, hvilket også understreger at vores idé virker. Derfor er vi meget påpasselige med at ændre på vores struktur.

Jeg er glad for, at du tog dig tid til at komme med forslag, og jeg håber ovenstående er svar nok på hvorfor vi gør som vi gør.
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af henho »

Hejsa

Jeg forstår godt synspunktet; men kan der så ikke laves en funktion, der hedder 'Markér tråd som læst' eller 'Markér emne som læst' , så behøver man ikke, at fordybe sig 2-3 sider igennem i hver enkel tråd; men kan med det samme se, om det er noget af interesse eller ej. Og derved få fjernet markeringen på forsiden af, at der er nye indlæg ?

Keep up the good Work ! :-)

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af Baneforum.dk »

Hej Henrik
henho skrev: 13 jun 2017, 00:41Jeg forstår godt synspunktet; men kan der så ikke laves en funktion, der hedder 'Markér tråd som læst' eller 'Markér emne som læst' , så behøver man ikke, at fordybe sig 2-3 sider igennem i hver enkel tråd; men kan med det samme se, om det er noget af interesse eller ej. Og derved få fjernet markeringen på forsiden af, at der er nye indlæg ?
Ah okay, på den måde.

Hvis du benytter funktionen "Ulæste indlæg" (under menuen hurtige links under logoet), så har du listen af indlæg der er skrevet siden sidst du var på besøg. Her kan du vælge de indlæg som interesserer dig. Et indlæg forsvinder ikke fra listen før du har læst det.

Det fungerer i princippet ligesom indbakken for din e-mail.

ulaeste_indlaeg.PNG
ulaeste_indlaeg.PNG (47.27 KiB) Vist 5292 gange

Når du har læst de interessante indlæg, så vælger du "Afmærk alle som læste" i menuen til højre. Herefter forsvinder resten af indlæggene.
afmaerk_alle_som_laeste.PNG
Jeg tror helt klart at listen "Ulæste indlæg" er for dig. Listen er mere fleksibel end listen af nye indlæg.

Listen af nye indlæg er bestemt ud fra andre kriterier og omfatter alle indlæg yngre end et bestemt antal dage. Indlæg ældre end det antal dage vil automatisk forsvinde fra listen. Derfor kan du også risikere at gå glip af interessante indlæg, hvis der går længe mellem dine besøg hos os.
henho skrev: 13 jun 2017, 00:41Keep up the good Work ! :-)
Tak for de pæne ord! Der er intet som stopper os. ;-)
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af henho »

Perfekt !! Mange tak :D

MVH

Henrik :D
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: CS3 og Märklin i samme undergruppe ?

Indlæg af ErikL »

Lad det bare være samlet, så kan vi andre se misundelige til med alle de opdateringer der kommer til CS3 :)

Spøg til side, syntes det til tider er lærerigt at se hvordan andre brugere med andet udstyr takler
De udfordringer de har

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar