Så blev det tid...

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Så blev det tid...

Indlæg af henho »

Hejsa

Hvis du sløjfer perronen længst mod varehuset er det, efter min bedste mening, en fin sporplan (set med tysk epoke 3 briller).

2 perronspor er rigeligt :)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af moppe »

Hvis vi skal tage den ud fra forbilledet vil hovedsporet gå direkte ind i hovedsporet på stationen (det der hovedsageligt bliver brugt til persontog.
Så enten skal du flytte indgangssporet et tak mod “syd”’ eller lade sporet foran stationen være spor “0” der krydses af passagererne.
Remisen placeret på samme side som stationen, med tilgang fra perronsporet er ikke set særligt ofte. Flyt den om på den anden side. For øvrigt er det sjældent at man har en enkeltsporet remise, men den kunne jo være parkering for en köf eller lignende.
Og så vil jeg give Henho ret, fjern ø-perron nummer to.

Mine egne tanker om et lignende projekt:
http://moppe.dk/mibane.html
http://moppe.dk/mibane2.html

Klaus
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

@Henlo
Ja selvfølgelig, det giver jo ikke meget mening med den ekstra perron, det var nok et øjebliks ivrighed efter at benytte det tomme område :)

@Klaus
Det havde jeg ikke tænkt over i det første udkast, men det giver jo rigtig god mening at flytte indgangssporet en tak sydpå, og samtidig flytte remissen væk fra perronsporet. Jeg har samtidig flyttet industrisporet en tak sydpå, således at det er muligt at have tomme/fyldte vogne stående på sporet ved varehuset, så der kan skiftes vogne ovre på industribanen, og disse så kan vente på at blive afhentet.

Grunden til den enkeltsporede remise, er at der bliver en lille dieselmaskine med fast tilknytning til området, til rangering af godsvogne , og der vil ikke være andet maskinel med fast standplads. Tanken omkring en enkeltsporet remise kommer fra Rübelandbahn i Harzen.

Så alt i alt skulle det gerne give noget mere mening nu :)
LH-REV-02.JPG
Næste step bliver så at finde ud f hvad der skal være af signaler, hvorfor og hvor de skal placeres. Jeg har forlagt det meste af den viden et eller andet sted i baghovedet, så der skal lige læses lidt op på lektien, så de gamle celler kan blive trigget igen. Det eneste jeg er 100% sikker på, er at det bliver vingesignaler.

Jeg kan godt lide hele idéen omkring Klörenburg, det er et godt oplæg, som kan give anledning til nogle hyggelige stunder :)
Jeg tror at jeg efterhånden har været igennem det meste af din hjemmeside, og der er rigtig mange gode ting gemt der, som godt kan blive nyttige senere, i en eller anden form.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Søren »

Swampthing skrev: 03 jul 2018, 23:02Næste step bliver så at finde ud f hvad der skal være af signaler, hvorfor og hvor de skal placeres. Jeg har forlagt det meste af den viden et eller andet sted i baghovedet, så der skal lige læses lidt op på lektien, så de gamle celler kan blive trigget igen. Det eneste jeg er 100% sikker på, er at det bliver vingesignaler.
Nu skrev du, at du kører epokeløst, det giver jo en vis behagelig frihed. Du bør have et indkørselssignal. Det er ikke alle sidebanestationer som har et, men langt de fleste har en form for markering af indkørslen. Dit indkørselssignal skal have to arme, så det kan indikere nedsat hastighed ved indkørsel over et afvigende sporskifte.

Du kan også vælge at installere udkørselssignaler. Du kan have et signal ved hvert perronspor. Det er det typiske scenarie, men nogle sidebanestationer har det man kalder Gruppenausfahrsignal, altså et signal i kombination med en sporspærre som indikerer hvilket tog der må køre. Disse typer benyttes dog ikke længere, da de øger risikoen for sammenstød. De findes dog stadig på mange sidebaner, men ikke længere på hovedbaner.

Generelt set vil en lille station som din ikke have en sporspærre ved hvert sporskifte, men jeg vil mene at du godt kan forsvare en ved fabrikken. Hvis du vil kan du også installere en ved remisesporet og en ved pakhuset. Det er nok lidt overkill, meeeen det er jo også lys der blinker - og lys der blinker er jo sjove. ;-)

Hvis du vælger et gruppeudkørselssignal, så skal alle spor hvorfra der skal afgå tog udstyres med en sporspærre. Alternativt skal alle spor hvorfra der skal afgå tog udstyres med et udkørselssignal.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Så blev det tid...

Indlæg af henho »

Hvis signalerne skal afspejle epokerne 3,4,5 og 6 kan vingesignaler benyttes.

Der kan du også nøjes med et enkelt udkørselsssignal idet, en lidt 'søvnig' sidebane endestation ikke har mer trafik, end det kan forsvares.

Indkørselssignalet skal under alle omstændigheder kun kunne vise HP0 og HP2, da stationen er en endestation.

Det vil sige, at du skal investere i 2 vingesignaler, og her vil jeg gerne anbefale Viesmann's.

Hvor meget du vil gør ud af sporskifte betjening afhænger af, hvad du bedst kan lide idet, de fleste (eller alle) sporskifter er aflåste.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Jeg tænker lige umiddelbart at det bliver et indkørselssignal med 2 vinger, samt 2 udkørselssignaler. Grunden til dette er at jeg overvejer at banen eventuelt skal kunne forlænges på et tidspunkt, og så er jeg bedre forberedt på dette. Det vil så betyde en blanding af de 2 forslag :)

Så vidt jeg kan erindre, så starter banegårdsområdet der hvor indkørselssignalet er placeret, er det helt forkert husket??

henho skrev: 04 jul 2018, 16:44 Det vil sige, at du skal investere i 2 vingesignaler, og her vil jeg gerne anbefale Viesmann's.
Ingen tvivl om at det bliver Viessmann signaler, dem har jeg allerede liggende, de skal bare støves af :D Fremadrettet vil der dog nok blive investeret i nogle Märklin signaler også.

I dag fik jeg så endelig taget mig sammen her i varmen, og fik lavet et "kødben" på gulvet, så jeg kunne få luftet et par af maskinerne. Det var ikke så ringe endda, idet at det gav mig en idé om hvor meget skidt skinnerne kan samle, når de har været gemt af vejen i flere år. Løsningen blev at samtlige skinner hvor der ikke er monteret elektronik eller andet, røg en tur i opvaskebaljen, og det er godt nok lang tid siden at jeg har haft en opvask af den kaliber, - men resultatet, og udsendet, blev mærkbart bedre.

Bahnmeister Kohl er svært begejstret, idet han har været lidt utålmodig med at få materiel ud at rulle, og accepterer ikke varmen, eller andre gøremål som gyldig grund til at der ikke sker noget, - han må være dampbarn... 8-)
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Så blev det tid...

Indlæg af henho »

:lol: :lol:
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Bahnmeister Kohl er en glad mand, sammen med posten i går ankom hans fætter, Helmut
kohl.jpg
Jeg stod også og manglede et par tunnelportaler til hovedstrækningen, så dem havde posten med, sammen med nogle andre småting :)
For det meste bestiller jeg varer hjem fra Tyskland, da de togpushere jeg har i området, alle har indrettet sig således at deres åbningstider matcher mine arbejdstider, så det er en sjældenhed at jeg når at komme i en af forretningerne i den begrænsede åbningstid om lørdagen, da der også er mange andre gøremål. Jeg plejer så gerne at samle lidt sammen, og købe lidt mere af gangen for at opveje den ekstra porto.
post_01.jpg
Ud over Herr Kohl og portalerne fra Auhagen, blev det til en omgang Roco universalkoblinger, samt et Märklin signal. Så efterhånden er det ved at være tid til at få strikket hovedstrækningen sammen.

Ved mit sidste besøg hos min lokale togpusher, faldt jeg over en bygning, - Betriebsverwaltung fra Faller, som meget godt matcher de øvrige bygninger der kommer til at befinde sig i området, så den måtte jeg ha' med hjem, og bygningsarbejderne er gået i gang med at rejse bygningen.
Betriebsverwaltung_01.jpg
I et forsøg på at finde ud af hvordan en bygning af den karakter ældes, måtte jeg en tur på nettet. Men da mit forråd af tyske gloser der omhandler tysk byggestil er begrænset, var det så som så hvad der dukkede op i søgeresultaterne, men stor var min forbløffelse, da jeg faldt over et billede af Bonn Hbf, og opdagende at denne såkaldte Betriebsverwaltung, rent faktisk er den ene af mellembygningerne i Bonn Hbf, som man har valgt at give et par gavle der matcher.
bonn_hbf.jpg
001_db_hauptbahnhof_bonn.jpg
001_db_hauptbahnhof_bonn.jpg (60.18 KiB) Vist 4062 gange
Det gør jo at der pludselig er masser af billedmateriale at kigge på, men det giver samtidig den næste udfordring: Hvordan blander jeg en farve der bare nogenlunde matcher den farve som gavlene har? Jeg tænker lidt at det må være en hvid base, men en anelse rød. men der må være mere i det end som så... jeg tænker lidt at det må være noget rød okker, - men hvordan fremstiller man en farve med den toning???
Besvar