Sørens lokomotiver og vogne

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

Nye modeller hænger ikke ligefrem på træerne, men i weekenden var jeg forbi Hobbykæden og hente denne lækre model af den tyske Baureihe 103 i Lufthansa Airport Express farver.

Modellen forestiller 103 101 i Lufthansa farver som kørte i en periode i fra midt 80'erne til starten af 90'erne. Altså et epoke IV og V lokomotiv.

Jeg har et sæt fra Trix med samme lokomotiv (der fandtes kun dette ene nummer). Jeg kan ikke lide den kaffekværnsmotor, der sidder i enkelte Trix-lokomotiver. Stor var glæden derfor da PIKO annoncerede deres version af Lufthansa lokomotivet. Straks bestilt! :-)

Te'en er fyldt i PIKO-koppen, og her er så min anmeldelse.

Prisen er 1275 kr. (modellen er ikke digital, ingen lyd). AC modellen er en dekoder dyrere.

Indpakning
Det er nemt at se hvor PIKO har hentet inspiration til sin indpakning. Who cares! Når det er en god inspirationskilde. ;-)
verpackung_a.jpg
Når det er sagt, så er det en fantastisk lækker indpakning. Det er dejligt at købe et produkt og føle at jeg får noget for pengene. En stor kasse, med god plads og lokomotivet fint placeret i plastikindpakning.
verpackung_b.jpg
Manualen ligger i en skuffe, som kan tages ud af siden. Til forskel fra inspirationskilden kan skuffen trykkes ud ved at stikke en finger i et hul på den anden side af kassen.
verpackung_c.jpg
Der sidder labels med billede og tekst omkring produktet på hver ende af kassen. Det smarte er her, at den ene label vender 90 grader i forhold den anden. På den måde kan du vælge om kassen skal stå op i reolen.
box_up.jpg
eller ligge ned.
box_side.jpg
Det er sådanne små detaljer som virkelig skriger kvalitet og gennemtænkt produkt. Jeg elsker den slags detaljer, de viser at der er nogen som tænker over hvordan vi som kunder skal føle! Perfekt!

Jeg har ladet mig fortælle at fremtidige PIKO Expert-modeller bliver leveret i samme type kasser.

Detaljer
Først og fremmest: Jeg er ham der bruger sit tog. Det bliver kørt med og jeg finder glæde ved at tage modellerne ud af kassen "as is" og ikke være nødt til at eftermontere 17.000 små dele. Så derfor: Modellen er fed i næsten alle sammenhænge. Du skal ikke eftermontere noget som helst. Alle dele er påsatte (håndbøjler, tagudrustning osv.).
lok_a.jpg
Strømaftagerne er meget fine (modsat PIKOs tidligere versioner). De er nu meget mere naturlige og skalatro. PIKO er begyndt at udskifte strømaftagerne på mange af deres modeller. F.eks. på modellerne af Siemens Vectron. Det er et kæmpe plus, og det giver meget til modellen. Strømaftagerne kan hæves og sænkes... manuelt. ;-)
panto_up.jpg
Strømaftageren i "nedslået tilstand". En underlig detalje er i øvrigt at det nedeste dørhåndtag er trykt på.
kurzkupplung.jpg
Tagudrustningen ser ud til at være korrekt.
lok_c.jpg
Næsten alle håndbøjler er påsatte. Håndbøjlerne ved dørene er støbt. Dette ses dog ikke.
lok_e.jpg
Vinduesviskerne er støbt som en del af vinduet. Jeg foretrækker denne måde, da mange påsatte vinduesviskere alligevel stritter til højre og venstre. Hvad er den slags feinsmeckeri værd når det ser dumt ud. PIKO har gjort det eneste rigtige ved at støbe dem. Det kan alligevel ikke ses på 60 cm afstand (normal tilskuerafstand).
Front og vinduesvisker
Front og vinduesvisker
Front og vinduesvisker
Front og vinduesvisker
Boggierne er flotte med mange detaljer og trinnene på pufferplankerne er sølvfarvede.
innen_c.jpg
Ulempen:
Farven! Modellen er alt for hvid. Lufthansa togene var lysegrå. PIKOs model er hvid - som i HVID! Jeg skal bruge lokomotivet som "stunt lokomotiv" for min Trix 103. Der er tydelig forskel på farven på Trix-vognene og på PIKO-lokomotivet. Det er lidt ærgerligt. Jeg håber at det går i glemmebogen når musikken spiller.

Her kan du se loket med en Bpmz 296.
farbe.jpg
Jeg synes at det "kan gå an", men så heller ikke mere.

Teknik
Lokomotivet er dejlig tungt (456 gram) og har en stor grundramme af støbegods.
innen_a.jpg
PIKO har udstyret modellen med varmhvide- og røde lysdioder. Frontlyset kan styres digitalt. Kransene omkring lygterne er malede, men gennemsigtige. Dette kaster lidt lys tilbage på lokomotivet. Det er altså ikke gennemskin i vognkassen. Det er ikke noget som vil genere mig, da jeg aldrig kører nat. Du kan ikke se det i dagslys.
innen_d.jpg
Kortkoblingskinematik og A-koblinger. Modellen kobler fint tæt med sine vogne. Som man kan forvente af et godt design, så har lokomotivet ingen problemer med de gængse koblinger fra forskellige producenter. Jeg har skiftet koblingerne til huskoblingen som er Roco Universal.
farbe_kurz.jpg
Her er et billede af bunden. Jeg er ligeglad med detaljer nede fra, da jeg alligevel ikke kan se dem. Der er åbne gearkasser så du kan smøre tandhjulene, hvis du nogensinde skulle få brug for det.
boden_a.jpg
Hvis du sætter en ESU LokPilot i maskinen er konfigurationen som følger:

F0: Frontlys, der skifter med kørselsretningen. Intet rødt slutlys.
F1: Tænd røde slutlys, førerrum 1. Skifter ikke med kørselsretningen.
F2: Tænd røde slutlys, førerrum 2. Skifter ikke med kørselsretningen.
F3: Rangergang
F4: Direkte styring
F5: Lys, førerrum 1
F6: Lys, førerrum 2

Jeg har ændret min LokPilot så den i stedet betjener lyset efter Märklin måden, dvs.:

F0: Frontlys og røde slutlys, der bytter plads ved skift at kørselsretningen
F1: Sluk frontlys eller slutlys, førerrum 1
F2: Sluk frontlys eller slutlys, førerrum 2
...resten er det samme som ovenfor.

Når både F1 og F2 er aktive vil lokomotivet tænde sit doppelt-A (benyttes under rangering). Det er hvidt frontlys i begge ender.

Jeg foretrækker den måde. I øvrigt: STOR ROS OG TAK til PIKO for at lade mig bestemme hvordan funktionerne skal mappes. Det er dejligt at det er mig der bestemmer, og ikke det der SUSI-crap vi ser fra andre producenter.

Køreegenskaber:
Ét ord: FABELAGTIGE!

Lokomotivet glider hen ad sporet og afgiver kun en svag brummen. Det er helt perfekt. Jeg har udstyret lokomotivet med en ESU LokPilot 4.0 M4. Lokomotivet har en Plux 22 schnittstelle. ESUs LokPilot er valget af dekoder når jeg nu ikke kan få min anden husdekoder (Märklin mLD3) med Plux 22. Det gør ikke så meget, begge dekodere er gode. Jeg vil ikke vælge andet end de to.

Jeg har ikke ændret på dekoderens motorindstillinger, det virker ud af kassen. Lokomotivet sætter i gang med et lille ryk, men det er formentlig noget der kan indstilles på. Jeg har ikke prøvet, da jeg ikke synes det er så slemt.

Konklusion
Det er svært at forsvare at give meget mere en 1275 kr. for en BR 103 når jeg kan få den kvalitet fra PIKO. Modellen er på alle mulige måder spækket med lækre funktioner (førrerumsbelysning), pæne detaljer og gode køreegenskaber. Samtidig er modellen korrekt (så vidt jeg kan se) og den virker på ingen måde billig. Der er kortkoblingskulisse og det er et kæmpe plus.

Farven er eneste minus. Det er lidt ærgerligt.

Køber jeg andre modeller af BR 103 fra PIKO? Helt sikkert!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af ErikL »

Ser rigtig pæn ud. Tillykke med købet.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sørens lokomotiver og vogne

Indlæg af Søren »

Tak, tak. PIKO får virkelig sat nye standarder for hvordan man kan bygge modeltog uden at skulle give en halv arm.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar