Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hyggelig snak om FREMO, men jeg trækker lige tråden tilbage på sporet med lidt opdateringer. :-)

Her i weekenden fik jeg monteret ben på lidt flere moduler (tak for hjælpen, gmmz) og jeg fik monteret Shaper Sheet på det næste modul.

Shaper Sheet har et lag af filt og bandage ovenpå folien. Du kan trække filten af og afsløre den klæbrige side nedenunder. Det gør det muligt at sætte flere stykker Shaper Sheet sammen.
Shaper Sheet bandagelag
Shaper Sheet bandagelag
Den klæbrige side
Den klæbrige side
Ved at fjerne ca. 1 - 1,5 cm kan du lave et lille overlap til næste stykke Shaper Sheet. Det er yderst praktisk, da du så kan minimere spild ved at sætte stumper sammen til nye ark.

Jeg vender bunden i vejret på mine ark og bruger en bog eller lignende til at glatte overgangen. Jeg gør det fra bunden, fordi jeg ellers skader filtbelægningen på den anden side.
Shaper Sheet underside
Shaper Sheet underside
Når mit ark er klart, former jeg det så det passer med mit modul. Det holder formen, og du kan forme lige så meget du har lyst til. Når jeg er tilfreds ligmer jeg det fast med en varmlimepistol.
Form landskabet
Form landskabet
Herefter skal landskabet have gips på. Du kan vælge at bruge gipsbandage, eller du kan bruge det specielle Shaper Sheet gips. Jeg har brugt Shaper Sheet gips til mine moduler, det er ekstremt flydende, så det kommer ind i alle sprækker og kanter. Uanset hvad du vælger, så husk at gøre dit Shaper Sheet vådt inden du putter gipsen på. Det får tingene til at binde bedre. Jeg bruger en Scenic Sprayer fra Woodland Scenics til formålet, men du kan også bruge en blomsterforstøver. Det skal kun være vådt, ikke gennemblødt.

Gipsbandage fungerer også fint med Shaper Sheet. På mit tidligere modul fik jeg ikke mikset min gips ordentligt, så der var steder hvor jeg brugte gipsbandage som forstærkning. Jeg tror dog, at jeg vil bruge Shaper Sheet gips fremover, når det er mikset korrekt så er det ekstremt hårdt og holdbart. Du mikser det 1 del vand til 2,5 dele gips.
Shaper Sheet er limet på.
Shaper Sheet er limet på.
Shaper Sheet køber jeg hos http://www.woodlandscenics.dk/

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Var du helt vildt observerende i sidste indlæg, undrede du dig måske over midterlederen i indre spor. Hvis du ikke så midterlederen, generer den dig måske ikke så meget, som du bilder dig selv ind. ;-) Hehe!

MEN årsagen til midterlederen er, at jeg stadig har en stak Märklin lokomotiver, som jeg af og til gerne vil have med på billeder eller kontrollere funktioner med. Derfor bygger jeg en midterleder ind på et lille stykke strækning.
Midterleder
Midterleder
Når anlægget er med på udstilling kan midterlederen også bruges, hvis nogle besøgende har købt et lokomotiv og ikke kan vente med at få det afprøvet, høre lyden af eller måske bare gerne vil have et billede af. :-)
Afbrudt ydre skinner
Afbrudt ydre skinner
Jeg har afbrudt forbindelsen mellem de ydre skinner, så der under normal drift blot flyder digitalspænding gennem dem som ved resten af sporet. Under modulet kan strømmen skiftes fra henholdsvis den ydre skinne og til midterlederen. Når midterlederen er forbundet, vil strømmen til den ydre skinne være afbrudt. Således undgås kortslutninger. :-)

Den indre skinne er blot fælles retur, og forbundet hele tiden. Den er heller ikke isoleret fra resten af anlægget.
362 888-0 på teststrækningen
362 888-0 på teststrækningen
Her tester jeg med en af mine "gamle" Märklin modeller, som ikke er så gammel endda. :-) Det virker fint! :-)

Jeg regner med at skifte mellem de to systemer med enten en trykknap eller en dekoder. Det kommer lidt an på, hvor smart jeg ender med at lave det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Her i weekenden fik jeg plantet lidt flere træer på det første modul. Det er nu ved at være der, hvor jeg lader det være og går videre med de næste. Jeg kan altid komme tilbage og tilføje flere detaljer.
Modul #1 med træer.
Modul #1 med træer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Litra ME »

Det ser bare rigtigt godt ud Søren
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Tusind tak! :-)

Modul 2 er også kommet lidt videre. Jeg er begyndt med småbuske og grøften langs skinnerne.
Modul #2 - Overblik
Modul #2 - Overblik
Fine turf og coarse turf er fordelt udover modulet. Jeg har brugt Green Blend, Green Grass, Yellow Grass og Burnt Grass. Coarse turf: Medium Green, Light Green, Burnt Grass og Yellow.
Modul #2 - Skovbund
Modul #2 - Skovbund
Modulet får også træer som modul #1, men denne gang afbrudt af en lysning. Jeg laver skovbund med fine turf og coarse turf. Skovbunden består af Fine Turf: Soil, Earth Blend, Yellow Turf. Coarse turf: Earth, Conifer, Burnt Grass og Yellow.
Modul #2 - Grøften tager form
Modul #2 - Grøften tager form
Grøfterne langs banen består først of fremmest af fine turf: Soil. Den sorte farve får grøften til at se dybere ud end den er. Langs siderne af grøften lægger jeg underbrush Olive Green og coarse turf: Medium Green, Light Green og Burnt Grass. Det er nemmere at bruge Underbrush til det hele, men jeg har pt. ikke andre farver end Olive Green. Senere kommer der et net af Polyfiber, som skal illudere højt græs i grøften. Limen skal dog lige tørre først. :-)
Modul #2
Modul #2

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

I dag fik jeg eksperimenteret med at sætte to moduler sammen. Jeg fik også sat køreledning på.

Køreledningen følger også en geometri som går op med 360 mm. Da alle mine moduler er 720 mm lange er det nemt at lave overgange mellem modulerne. Jeg har 180 mm ind til første mast fra begge sider. Det giver et stykke køreledning i midten og en halv på hver side. Systemet er nemt at bygge op og tage ned, så jeg har blot ekstra køreledninger med til overgangene.
Køreledning D
Køreledning D
Jeg har ændret lidt på den måde jeg drybrusher ballasten. Det ses tydeligt på billedet her. Ved lejlighed vil jeg lave en overgang, så den ene farve gradvist går over i den anden.
Køreledning C
Køreledning C
Man kan næsten mærke hvordan det må være at stå ved sporet og vente på at næste godstog kommer forbi. :-)
Køreledning B
Køreledning B
Her skal man dog ikke stå for længe... ;-)
Køreledning A
Køreledning A

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hep

Her er blot et par stemningsbilleder fra anlægget. Køreledningen er taget ned igen mens jeg arbejder på landskabet.

Min BR 234 med godstog. Vognene er i øvrigt til salg. :-) "Du fährst gut, Züge fahren güter!" - som man siger. ;-)
BR 234 med godstog
BR 234 med godstog
En BR 141 med "Rotlinge".
BR 141 med "Rotlinge"
BR 141 med "Rotlinge"

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

...mens vi venter på Shaper Sheet.

Skæbnen vil at jeg er løbet tør for Shaper Sheet, der var kommet en pludselig stigning i interessen for produktet. Så mens jeg venter på at få ny levering hjem, er jeg gået videre med at putte detaljer på de to eksisterende moduler. Træerne er ved at blive prøveopsat på modul #2 og jeg har fået plantet buske og minitræer på modul #1.
Lille Köf, hvad nu?
Lille Köf, hvad nu?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

bahnfannet skrev:...mens vi venter på Shaper Sheet.

Skæbnen vil at Modelverden er løbet tør for Shaper Sheet, der var kommet en pludselig stigning i interessen for produktet. Så mens jeg venter på at han får ny levering hjem, er jeg gået videre med at putte detaljer på de to eksisterende moduler. Træerne er ved at blive prøveopsat på modul #2 og jeg har fået plantet buske og minitræer på modul #1.
module_progress.jpg
Hej Søren

Nydeligt arbejde.
Det ser ud som om, at der er samme "problemer" med Shaper Sheet som der er med hønsenet + papmaché, nemlig at træerne har svært ved at finde "fodfæste" og derfor vælter let (?).
Når jeg skal igang med (Fremo-)modubyggeri, så bliver landskabet lavet af styropor (flamingo), så træerne har noget at "slå rødder" i, så de ikke så let vælter i "stormvejr".

Alternativt kan man - uanset underlag - måske også lade sig inspirere af Reiner Merke's metode - den er genial :) (Link: http://www.sporskiftet.dk/forum/modelje ... gler-ideer)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa Carsten

Ingen problemer med Shaper Sheet og skæve træer. Det problem opstår vist kun, hvis man er sjusket med sine træer. :)
Carsten B. Thomsen skrev:Det ser ud som om, at der er samme "problemer" med Shaper Sheet som der er med hønsenet + papmaché, nemlig at træerne har svært ved at finde "fodfæste" og derfor vælter let (?).
Jeg håber ikke du fik det indtryk at jeg er SÅ sjusket... ;-) De andre billeder burde tale et andet sprog. ;-) Jeg kan garantere dig én ting: Det er helt og aldeles uacceptabelt med skæve træer. I hvert fald når vinden ikke blæser. ;-)

Som jeg skrev, er træerne prøveopstillet. Det betyder blot at de står og hviler sig op ad hinanden og ikke er sat fast i noget. Derfor er de skæve de steder, hvor de ikke sidder fast. Jeg prøveopstiller dem for at danne mig et indtryk af hvordan de vil tage sig ud på billeder. Derudover hvor mange træer - eller hvor få - jeg skal bruge for at opnå mit resultat.

For at sætte træer fast dypper jeg foden i en klat lim og stikker den gennem underlaget. Jeg bruger en nål til at "bore for". Det sidder fast til evig tid. Evt. benytter jeg en støtte til træet mens limen tørrer. Det kan man se på et billede ca. 5 indlæg længere oppe (det højeste træ i billedet har en t-nål der støtter det).

Jeg bruger Scenic Glue (Woodland Scenics #S190) til at lime træer og større buske fast. Limen har den fordel, at den ikke er en PVA lim og derfor ikke skaber problemer med vandprodukter. PVA lim kan blande sig med vandprodukter og give en hvid tåge i vandet. Det slipper jeg for, samtidig har limen ingen glans når den er tør.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar