Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af bygger01 »

Jeg er allergisk overfor gab under plader og bygninger!


Det er en "god" allergi ......

Vi har den samme og sørger også for, at der ikke kommer de store allergiske udbrud.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

God søndag!

Der er ikke sket så meget på anlægget her i weekenden, men jeg har købt et par værktøjer som jeg synes er spændende. Begge kommer fra Fallers sortiment og er nyttige når bygninger skal samles.

Det ene er et sæt mikrobor og et håndbor. Det er mægtig godt hvis jeg skal bore et lille hul til f.eks. en lampe eller udvide et eksisterende hul.
Faller 170522 og 170523
Faller 170522 og 170523
Det andet værktøj har jeg længe haft kig på. Det er et sæt magnetvinkler. Der følger to vinkler med sættet og de indeholder kraftige magneter. Det er rigtig godt til når jeg skal lime hjørner sammen.
Faller 170681 - "Rite Way"
Faller 170681 - "Rite Way"
Magneterne har små hakker i deres vinkler, så de kan sættes henover de samlinger der typisk findes i hjørnerne på modelbygninger. Her kan de så sidde til limen er begyndt at arbejde. Super smart!
Faller 170681 - "Rite Way"
Faller 170681 - "Rite Way"
Sidst men ikke mindst så begynder taget på pallefabrikken at blive færdigt. Så nu regner det ikke ind i tårnet mere. :-)
Taget er på plads.
Taget er på plads.
Tip! Et lille tip til samling af bygninger. Når bygningsdelene er samlet, så sker det jo af og til at limen siver enkelte steder, hvilket giver en glans når limen er tør. Det kan også være at der er steder, hvor det er meget svært at dosere tilpas lidt lim så jeg undgår at det glimter i lyset. Her kommer Tamiya matlakken fra tidligere ind i billedet igen. Jeg giver bygningen med matlak og dermed fjernes effektivt de steder hvor limen er smuttet for mig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af bygger01 »

Jeg ved godt, at vi skal støtte de lokale, men det koster også .......

Der er betalt 75,- kr for boresættet, men hvis man tid på at vente, så kan det "samme" findes på Ebay til ca. 12,- kr frit leveret postkassen:

http://www.ebay.com/itm/20Pcs-Tiny-Micr ... SwI-BWLxql

Hvis man i stedet vil have flere bor af samme diameter, så koster 10 stk til ca. 6,- kr i din postkasse.

Og et håndbor til ca. 11,- kr

http://www.ebay.com/itm/Semi-automatic- ... SwepJXX3zS

Det bliver ca. 23,- kr i stedet for de to ting fra Faller til 130,- kr og så sparer man benzinen, men man kommer naturligvis i forretningen !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Endelig er julen overstået! :-) Arbejdet kan gå videre - i hvert fald med anlægget!

Jeg er kæmpe fan af Nochs Laser-Cut Minis serie. For noget tid siden købte jeg en pakke med hektometertavler (Noch 14302). Der er 25 tavler i en pakke og skilte med forskellige numre på. Du skal selv samle dem, men det er meget nemt med lidt lim og en hobbykniv. Jeg har valgt at male bagsiden af mine tavler grå, så de går i et med den grå stang de sidder på.
noch_hektometer_signs_b.jpg
Hvis du ikke ved hvad en hektometertavle er, så er det de skilte med numre der står langs jernbanen i Tyskland. Numrene på tavlen fortæller jernbanearbejderne hvor på strækningen de befinder sig. Typisk tager numrene udgangspunkt i en større station og tæller op derfra, eller ned dertil, alt afhængig af retningen.

Der kan i enkelte tilfælde findes negative numre, altså -0,2; -0,6; -0,8; osv. Disse tilfælde opstår oftest omkring 0,0 mærket, når en strækning forlænges (ofte ikke mere end et par 100 meter), og man ikke ønsker at skifte alle skiltene på strækningen ud. Jeg har dog ingen minustavler på min strækning.
Hektometersten og -tavle ved Bodenseegürtelbahn omkring Überlingen. Foto: Wikipedia.
Hektometersten og -tavle ved Bodenseegürtelbahn omkring Überlingen. Foto: Wikipedia.
Mine tavler viser afstandene med 200 meter angivelser. Altså 100,2; 100,4; 100,6; osv. Sådan er det typisk på hovedbanen, på sidebanen kan afstandene godt være større.

På modelbanen er afstandene ikke så store, så jeg har sat mine tavler med 1/4 del afstand, altså hvad der svarer til hver 50. meter. Overdrivelse kan fremme detaljen, og i dette tilfælde synes jeg det fungerer fint.

Som en lille sidegevinst svarer det også til et sæt skilte pr. modul. Dermed kunne hvert modul i teorien få et nummer, så jeg ved hvilken rækkefølge de skal stilles op.
noch_hektometer_signs_a.jpg
Typisk sidder hektometertavlerne på køreledningsmasterne, men de kan også være monteret på stænger ved siden af masten.

For at gøre detaljen mere interessant, har jeg valgt sidstnævnte løsning. Dette giver mig også mulighed for at holde "diesel køredag" uden at have køreledningen monteret, og uden at detaljen med hektometertavler går tabt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Jeg lavede på et tidspunkt selv hektometertavler, sådan mest for sjov. De er ikke nært så flotte, men den modelbane de skulle prøves på, kræver utroligt robust materiel, så det blev med et søm som pæl.

De færdige man kan få fra Noch er bare super flotte.


Klaus
Tango
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08 dec 2016, 23:21
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Lima på det analoge PIKO på det digitale

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Tango »

Det ser rigtig godt ud, det er de små detaljer der gør et anlæg levende.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så er jeg kommet lidt videre med scenen med læsserampen. Jeg har bl.a. fået støbt de klipper der skal være omkring scenen.

Jeg har allerede en klippe på et andet modul, så jeg fortsætter i samme stil og laver de nye klipper på samme måde.
Den eksisterende klippe. De andre klipper laves på samme måde.
Den eksisterende klippe. De andre klipper laves på samme måde.

Jeg benytter Woodland Scenics Carving Plaster til klipperne. Carving Plaster er en speciel gips som er meget let at skære og snitte i. Derfor er det nemt at lave klippeformationer og lign. når først gipsen er tør. Fra du lægger gipsen på til du kan arbejde med den går der ca. 24 timer.
Carving Plaster er specielt designet til at lave klipper.
Carving Plaster er specielt designet til at lave klipper.

Jeg bruger et andet Woodland Scenics produkt, nemlig Easy Rock Carving Tools til at forme klipperne med. Ideen er simpel: Du tager børsten og børster henover klippen og så kommer formationerne af sig selv. Herefter kan du bruge penslen til at børste støvet væk, og du kan bruge det lille værktøj til at ridse og brække større stykker af.
Easy Rock Carving Tools fra Woodland Scenics gør det nemt at lave klipper.
Easy Rock Carving Tools fra Woodland Scenics gør det nemt at lave klipper.

Selvfølgelig kan du finde lignende udstyr i en hvilken som helst butik. Det er ganske almindelige værktøjer man kan købe mange steder. Woodland Scenics har gjort det nemt ved at samle produkterne i en kasse.

Jeg blander gipsen efter vejledningen og så er det ellers bare at smøre det på der hvor du ønsker dine klipper. I starten ser det virkelig dumt ud, men det retter sig så snart du begynder at bruge værktøjerne.
carving_plaster_laegges_paa.jpg
Omkring vandløbet skal der være en større klippeformation. Så her bliver gipsen lagt på af flere omgange så jeg opbygger et tykkere lag. Det er vigtigt at lægge et lag på mindst 5 mm dybde, så der er noget at skære i bagefter.
carving_plaster_laegges_paa_b.jpg
carving_plaster_laegges_paa_c.jpg
Når du har skåret klipperne til, så kan du krydre dem med småsten. Hvis du kigger på rigtige klipper, så ligger der altid masser af småsten som er faldet ned. Her benytter jeg et væld af småsten fra forskellige producenter. Farven er lige meget, da jeg senere farver det som jeg vil have det.
Senere bliver klipperne krydret med småsten af forskellig størrelse.
Senere bliver klipperne krydret med småsten af forskellig størrelse.

Når klipperne er skåret ud ser det straks meget bedre ud.
Gipsen ligner nu mere en rigtig klippe.
Gipsen ligner nu mere en rigtig klippe.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Når klipperne er skåret til begynder jeg med småstenene. Jeg limer dem fast med min landskabslim (Scenic Glue fra Woodland Scenics) og de helt små sten med Scenic Cement fra Woodland Scenics.
1_klipper_smaasten_b.jpg
Det ligner noget der er løgn når stenene er lagt, men det klarer jeg med maling senere.
2_klipper_smaasten_c.jpg
3_klipper_smaasten_a.jpg
Nu bliver stenene malet helt sorte. Som du kan se, så har jeg malet den ene af klipperne. Jeg glemte at lægge stenene på den første klippe, men det er ikke noget problem, for malingen får det til at se ud som, at de altid har været der.
4_klipper_naesten_faerdigmalede_e.jpg
Nu skal stenene males. Jeg bruger spraymaling fra Noch. Fordelen ved Nochs spraymaling er at den tørrer ind helt mat. Den har overhovedet ingen glans og det ser rigtig godt ud når der ingen glans er.

Jeg benytter farverne:
  • Grå
  • Elfenben
  • "Ocker"
Jeg bruger samme teknik som du kan se i mange af Nochs YouTube videoer.

Først sprayer jeg grå over det meste. Lad gerne en smule af den sorte farve være synlig.
5_klipper_naesten_faerdigmalede_c.jpg
Herefter sprayer jeg elfenbensfarve fra venstre side.
6_klipper_naesten_faerdigmalede_d.jpg
Til sidst sprayer jeg "Ocker" fra højre side. Det giver et rødligt skær som jeg synes ser godt ud.
7_klipper_naesten_faerdigmalede_b.jpg
Når malingen er tør, og det er den næsten med det samme, så børster jeg lidt elfenbensfarve ud over det hele. Dette er for at give illusionen at sollys skinner på klipperne. Her bruger jeg Nochs elfenbensmaling.
8_noch_elfenben_maling_drybrush.jpg
Når det er gjort er klipperne sådan set færdige.
9_klipper_faerdigmalede.jpg
10_klipper_faerdigmalede.jpg
Jeg fik ikke taget billeder af maleprocessen med selve klipperne, men det er præcis samme metode, dog på lidt større skala. Jeg fik dog taget disse overbliksbilleder, hvor klipperne i fronten er malet helt sorte.
overblik_a.jpg
Træerne er prøveopstillet så jeg kan få en idé om hvordan det ser ud på det færdige modul.
overblik_b.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

I mellemtiden fik jeg også bygget læsserampen. Jeg benyttede en Noch støttemur i skala N. Den er nem at skære ud og stenene svarer vel nogenlunde til en H0 læsserampe.

Læsserampen er inspireret af rampen på billederne på en af de andre sider. Jeg har lavet den så to H0 lastbiler kan holde ved siden af hinanden. Det gør den meget bred, men den er realistisk. Dimensionerne gør at den ser mere rigtig ud, end hvis jeg lavede den for klein.

Jeg har efterfølgende fyld læsserampens hulrum ud med en kerne af flamingo og dækket den med gips. Ujævnhederne har jeg sandet med korn 800 eller korn 1000. Det synes jeg er fint.

Efterfølgende har jeg "dappet" overfladen med industribelægning fra Noch. Det giver indtrykket af en overflade af slidt asfalt.
laesserampe.jpg
T-nåle er perfekte til at holde læsserampens sider på plads mens limen tørrer.
laesserampe_a.jpg
Højden over skinnen passer så en H0 godsvogn har niveaufri adgang. Jeg synes det er vigtigt at tage højde for. Den ekstra højde på C-skinnen giver lidt udfordringer i den forbindelse, men så er det heller ikke værre.
laesserampe_b.jpg
Den færdige læsserampe er efterfølgende malet med samme teknik som klipperne. Jeg synes det giver et bedre farvespil end det som Noch har lavet på fabrikken.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af esben2009 »

Det var ellers en fornøjelse at se dine modulanlæg in live i Køge, jeg må sige at klippestykkerne tager sig bedre ud i virkeligheden end på billederne, og området ved vandudløbet måtte jeg lige tilbage igen-igen og se nærmere på.
Besvar