Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

@Rene:
Jeg overvejer som nævnt at give skinnerne lidt airbrush. Det vil tage plastic-looket af ballasten. Jeg venter dog lidt med at gøre mere til jeg ved hvordan jeg vil have det.

Jeg har ind til videre valgt at male skinnerne i en brunlig farve. Jeg plejer altid selv at sige, at det bedste man kan gøre for sit anlæg er at male skinnerne. :-)

Jeg benytter Vallejo Model Air "Nato Brown" til skinnerne. Varenummer 71.249. Den tørrer meget mørkebrun ind, og jeg synes det giver en god skinnefarve.

Her er nogle før og efter billeder. Jeg synes det er pænt at skinnerne ikke står og skriger på at blive "rustne".

Før:
a_skinner_foer.jpg
Efter:
b_skinner_efter.jpg
c_skinner_efter.jpg
d_skinner_efter.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Min Trix MY 1140 (22670) indviede den nymalede strækning med en trætransport. Det kom der disse billeder ud af. :-)
a_my_1140.jpg
b_my_1140.jpg
c_my_1140.jpg
d_my_1140.jpg
Trætransporter kan jeg ikke få for mange af!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Jeg er kommet lidt videre med min idé til et sidespor.

Jeg har valgt at gå med Fallers "Pallefabrik" som jeg synes har en god størrelse og også er en visuel interessant bygning. Jeg synes ikke at de forskellige savværker jeg har kigget på har været så interessante. Jeg har derfor valgt at sidesporet skal indeholde en læsserampe, samt et sidespor til fabrikken - som måske bliver en landhandel eller hvad jeg nu kan finde på.
Faller 130188
Faller 130188
Her er lidt billeder som det ser ud på nuværende tidspunkt. Jeg er med på at det potentielt kan blive problematisk at rangere i hovedsporet, men sådan kan det jo bare give lidt til udfordringen med at få tingene til at fungere. :-)

Transversalen nord for sidesporet skal ikke nødvendigvis være der, men den er lagt ned for at se om det kunne fungere.
siding_a.jpg
siding_b.jpg
Sidesporet får en afkoblingsskinne. Jeg synes afkoblingsskinner er skægge, så sådan en skal der være. Jeg regner med at bygge læsserampen selv, da jeg ikke har kunne finde en som jeg kunne bruge. Rundt om læsserampe og bygninger bliver der en brolægning af en art samt en vej der fører væk fra modulet.

Der bliver plads til at kunne placere 3 Eanos-typer ved læsserampen, og et par godsvogne ved fabrikken.
siding_wagon_a.jpg
c_track_painted.jpg
Her kan du se et foreløbigt udkast, samt en visualisering af det færdige område. Pallefabrikken er en stor bygning, og på visualiseringen er bygningens længde korrekt, men dybden er forkert. Den bliver ca. dobbelt så dyb.
siding_a_visualized.jpg
Jeg fik ideen til mit sidespor fra mine sommerferier i Østrig. Vi kommer ofte i en lille by, Hermagor, som ligger i Gaildalen i Kärnten. Her ligger Gailtalbahn, som er en enkeltsporet lokalbane mellem Villach og Kötschach-Mauthen. Hermagor er Zugleitbahnhof, dvs. trafikken kontrolleres herfra. Hermagor er også hjemsted for et savværk og stationen betjenes af et lokalt godstog der samler vogne op et par gange om dagen.

Her er et par billeder af læsserampen, hvor der flere gange om dagen arbejdes med at læsse vogne med træstammer fra de omkringliggende skove. Savværket ligger på den anden side af banen.
hermagor_loading_ramp_a.jpg
Lastbilerne kan køre op på rampen og lægge træstammerne op i vognene med den kran de har monteret. Der er ingen kran på stationen.
hermagor_loading_ramp_b.jpg
Jeg ser typisk to lastbiler på stationen. Jeg har faktisk aldrig set kun en, men det er måske en tilfældighed.
hermagor_loading_ramp_c.jpg
Vognen er blevet læsset i løbet af dagen og venter på at blive hentet. Den store bygning i baggrunden er en landhandel, som tidligere har haft sit eget sidespor. Det er nu dækket til af en "Hus og Have" afdeling, men det behøver det jo ikke at være på mit sidespor.

Så er opgaven jo så at finde en moderne Scania lastbil med en kran på. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jas28
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 nov 2013, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Harndrup, Fyn

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af jas28 »

Hej Søren
Søren skriver:
"Så er opgaven jo så at finde en moderne Scania lastbil med en kran på"

Sætter lige et billeder på til forslag, har selv kig på en af dem. Når det er Østrig eller Tyskland er det nok en MB der passer.
Set hos http://www.schmidt-wissen.de/

Jørgen
Vedhæftede filer
Harpa.PNG
Harpa3.PNG
Harpa2.PNG
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Bliver det ikke noget kringlet at få vogne ind til pallefabrikken?

Klaus
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af esben2009 »

Der er også mulighed for at eftermontere en kran på sin modellastbil.

Herpa leverer den slags ekstra tilbehør. Palfinger er et godt søgeord.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen

Super ideer til lastbiler! Jeg havde ledt lidt hos Herpa, men deres nuværende sortiment så ikke ud til at indeholde lastbiler med kran. Jeg fandt dem i hvert fald ikke, så dine ideer er jo spot on. Varenumrene er hermed noteret! :-)
moppe skrev:Bliver det ikke noget kringlet at få vogne ind til pallefabrikken?
I hvert fald hvis der holder noget ved læsserampen. Jeg tænker dog ikke det er helt urealistisk, eftersom sporet på stationen fra mine billeder er lagt på præcis samme måde. Et lokomotiv på størrelse med en V60'er ville kunne skubbe 2 - 3 godsvogne derind.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

esben2009 skrev:Der er også mulighed for at eftermontere en kran på sin modellastbil.
Herpa leverer den slags ekstra tilbehør. Palfinger er et godt søgeord.
Tak, det vidste jeg ikke. Super idé! Jeg kendte heller ikke det tyske ord for den slags. :)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Græstotter
Her i weekenden gik jeg lidt videre med græsdetaljer på den eksisterende del af anlægget. Efter at have udvidet pladsen til køreledningsmasterne, så synes jeg der manglede lidt ekstra højt græs i kanten omkring masterne. Jeg var derfor en tur forbi Finn Lekbo og købte nogle af NOCHs græstotter på 12 mm. De er lidt høje i det, men det fungerer faktisk fint omkring masterne.

Hvis jeg synes de er for høje, kan jeg klippe dem ned. Jeg synes jeg manglede noget græs der var over de 6 mm som græstotterne ellers er.

Her er lidt billeder fra anlægget.
mast_a.jpg
mast_b.jpg
mast_c.jpg
mast_d.jpg
mast_e.jpg
Det smarte ved NOCHs græstotter er at de leveres i små bakker. Smid endelig ikke disse bakker ud, da du kan bruge dem til selv at bygge nye græstotter. Her kan du se nogle græstotter jeg selv har lavet. Jeg fylder det lille hulrum op med græslim og kører Gras-Masteren henover bakken.
Hjemmelavede græstotter...
Hjemmelavede græstotter...
Min opskrift på "Sommergrønne" græstotter er sådan her:
- NOCH 6mm græs, mørkegrønt
- NOCH 6mm græs, beige
- NOCH 2,5 mm græs, "Wiese" (ikke "Sommerwiese")

1. Først laver jeg to passager af 6 mm beige græs.
2. Vend bunden i vejret på bakken og bank overskudsmaterialet af. Læg det tilbage i bøtten.
3. Herefter en passage med 6 mm mørkegrønt græs. Bank overskudsmaterialet af.
4. Kontroller at græstotten har den ønskede farve. Du kan regulere med mere beige eller mere mørkegrønt.
5. Skift til 2,5 mm græs og kør lige så mange ture som det tager at dække limen helt.
6. Vent til limen er tør og voila! :-)

Hvis totten skal være en anden farve, så ændrer du blot på blandingsforholdet. Jeg synes det giver det bedste resultat, hvis totterne ikke bare er helt grønne eller helt beige.

Tip! Til 6 mm græs benytter jeg den der tragt til Gras-Masteren. Jeg benytter desuden indsatsen med mange huller. Det gør at græsset ikke flyver rundt på bordet. Det har ingen betydning for det færdige resultat, men det er nemmere at styre din Gras-Master, hvis du benytter tragten. Til 2,5 mm græs synes jeg ikke tragten fungere, så der bruger jeg den almindelige si.

Veje
Den lille vej i byen fik en opgradering i form at lidt patina. Jeg tørbørstede lidt mørkegrå og sort farve henover vejen, så det giver indtrykket af at være en slidt vej.
vej_a.jpg
Jeg sørgede blandt andet for at sporene i vejen drejer ind på parkeringspladsen. Den er ofte besøgt, så det er naturligt at der vil være et spor den vej. I bunden af vejen (ved banen) har jeg drejet penslen rundt, så det giver illusionen at biler har brugt området som vendeplads.
vej_b.jpg
Her er et overbliksbillede. :-)
overblik.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Søren skrev: vej_a.jpg
Jeg sørgede blandt andet for at sporene i vejen drejer ind på parkeringspladsen. Den er ofte besøgt, så det er naturligt at der vil være et spor den vej. I bunden af vejen (ved banen) har jeg drejet penslen rundt, så det giver illusionen at biler har brugt området som vendeplads.

vej_b.jpg
Spotter jeg en trainspotter i forgrunden?

Klaus
Besvar