Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa
esben2009 skrev: 13 apr 2017, 15:33 Det var ellers en fornøjelse at se dine modulanlæg in live i Køge, jeg må sige at klippestykkerne tager sig bedre ud i virkeligheden end på billederne, og området ved vandudløbet måtte jeg lige tilbage igen-igen og se nærmere på.
Tak for de venlige ord! Det glæder mig, at du fik noget ud af det. Klippestykkerne tager sig klart bedre ud i virkeligheden end på mobilens lidt ærgerlige kamera.

Området med fabrikken blev fotograferet pænt mange gange, så det var bestemt en god beslutning at foretage en ændring på de moduler. Jeg er meget glad for området, det har bestemt gjort anlægget mere spændende at kigge på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Jeg syntes at fabrikken og byen er utroligt flotte.

Det værste er at de to sidste moduler bliver lidt "kedelige" i forhold til :-)


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 13 apr 2017, 19:21Det værste er at de to sidste moduler bliver lidt "kedelige" i forhold til :-)
Klaus, der skal være kedelige strækningsmoduler. Jernbanen bruger det meste af sin tid mellem marker og skove...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

I know.......

De andre er bare så flotte, Jeg er så vild med "byen".


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Jeg støver lige tråden af, for der sker godt nok ikke meget, så kommer her en lille videoopdatering.

Husk at der er udstilling i Rødovre Hallen d. 4 - 5 november (altså i næste uge). Det skal nok blive godt. Du kan læse mere på http://hobbymesse.dk/

Märklin er på pletten og udstillingsanlægget skal med. Jeg har derfor gjort det klart med en række tekniske opgraderinger. Automatikken styres nu udelukkende af tilbagemelding og Central Station 3. Væk er de strømløse stykker og tilbage er et øget antal S88 blokke. Jeg har bygget det hele med hændelser i CS3. Hændelserne bliver så påvirket af togenes vej rundt på anlægget.

Her er en lille video, der viser togene på deres vej rundt.


Udstillingsanlægget består af to kredse. Den ene ydre er 3-skinne og den indre er 2-skinne. Overfor Central Station 3 er det blot to kredse, da den jo ikke ved noget om strømoptagets natur (den er også ligeglad). Der bevæger sig en ringbus mellem modulerne, som forsyner de to spor med strøm (to strømfødere pr. spor pr. modul).

Derudover er der bygget S88 moduler på (én S88 AC til 3-skinne kredsen og én S88 DC til 2-skinne kredsen). CS3 holder øje med hvor togene er henne på anlægget og den ved, baseret på en forudprogrammeret sekvens, hvad den skal gøre når de forskellige S88 blokke bliver aktiveret. Derfor kan togene blandt andet skiftes til at køre en runde, samt holde for signaler, sætte farten ned ind på stationen osv. De to kredse styres uafhængigt af hinanden, og pga. det ulige antal tog, så vil der være forskel på hvilke tog der kører på samme tid.

Derudover vil passagertoget på 3-skinne kredsen stoppe for rødt signal, hvilket blander de kørende tog yderligere. Derudover er det underholdende for gæsterne at se toget standse for rødt, holde stille, få grønt og køre videre.

Ved fabrikken har jeg sat en lille Köf til at køre frem og tilbage med en godsvogn, så der altid sker noget på fronten af anlægget. Det er meningen at den skal underholde gæsterne, da det af og til sker at alle togene samles på skyggebanegården. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Det ser godt ud. Min favorit er klart 120'eren med det "lille diskrete" persontog ;-)


Klaus
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af gmmz »

Det ser godt ud, så er der lidt at kigge på hele tiden..
så du ikke selv skal betjene det, for at få noget ud at køre..
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så blev det igen tid til at gøre noget ved nogle af modulerne. Jeg kan godt lide at der sker lidt fornyelse, så det ikke er det samme anlæg der er med til udstillinger år efter år.

Sidste efterår og i foråret har "nyheden" været fabriksområdet med læsserampen. Jeg synes selv det har været et fint indslag, da det er spændende at kigge på og min lille Köf har kunne køre frem og tilbage på sidesporet.

Nu er turen så kommet til den midterste del af anlægget. Det blev fornyet forrige år med lidt klipper og et skovområde, men jeg blev aldrig rigtig tilfreds med det. Jeg vil gerne have en skov som rejser sig over banen, så derfor sætter jeg nu højde på modulerne. Det gør det muligt at bygge et skovområde der rejser sig stejlt, som man ser det så mange steder. Klipper skal der selvfølgelig også være. :-)

Først har jeg strippet modulerne for landskab og ud af en gammel modulkasse har jeg bygget højde på modulerne.
IMG_20180610_122554.jpg
Jeg har måtte spartle skruehullerne fra den tidligere modulkasse og jeg har spartlet alle revner og samlinger så kassen fremstår som en enhed. Jeg er ikke en ekspert i træarbejde, men jeg synes resultatet er blevet fint (det skal selvfølgelig slibes ned, når det er tørt!).
IMG_20180610_122601.jpg
Alt bliver slebet ned da modulerne skal have ny maling. Desuden lider det ene modul af at være det første modul jeg byggede tilbage i starten, så det har nogle rester af eksperimenter jeg foretog med "servicehuller" i traceen til C-skinnerne. Disse bliver lappet og fjernet nu, da det var en ubrugelig idé. Senere erfaring har vist at det aldrig bliver brugt; slet ikke nu hvor jeg ikke kommer ballast omkring skinnerne.

De nye modulsider er blot limet på med støtter på indersiden. Det plejer at holde ganske udmærket.
IMG_20180610_122608.jpg
Bonusinfo: Hvis du er i tvivl om holdbarheden af NOCHs ballastmåtte, så kan jeg afsløre at med den udfordring slibemaskinen havde med at få det bragt ned, så er der ingen fare for at det slides af ved bare at ligge der..!
IMG_20180610_122622.jpg
Jeg har grundet den del af modulet der ikke har haft maling før eller hvor malingen er slebet af. Det er alt andet lige lettere at male på når det er grundet. Efter grundingen har de små "hår" rejst sig på træet, hvorefter jeg sliber det igen med finere sandpapir. Herefter er det lækkert glat.
IMG_20180624_154232.jpg
Jeg har skåret siden af modulet så den afspejler lidt konturer i landskabet. Det gjorde jeg ikke oprindeligt og det har irriteret mig lige siden. Det ser alt andet lige bedre ud når landskabet har lidt kontur.
IMG_20180624_154242.jpg
Oprindeligt undlod jeg også at have en understøttende vange under traceen. Det kan godt fungere, men den er modtagelig overfor den fugtighed der opstår når jeg arbejder med gips. Selv om jeg passer på, så kan jeg godt risikere at den begynder at give sig. Derfor har jeg opgraderet traceen så den nu er understøttet. Det er også meget mere stabilt.

I samme omgang har jeg også opgraderet elektronikken i modulet, så den nu sidder på samme måde som på skyggebanegården. Ledningerne bliver ledt gennem små øjer. Det er nemmere at bygge om og udvide på. Tidligere var ledningerne skudt fast med hæfteklammer.
IMG_20180624_154248.jpg
Når det hele er grundet begynder det at ligne en helhed. Samlingerne skinner stadig igennem, men de er pænt glatte og så klarer den endelige grå maling resten. :-)
IMG_20180624_154255.jpg
Jeg påtænker at bygge i Shaper Sheet igen, men denne gang vil jeg sætte det fast på en anden måde. Et af problemerne med den tidligere fremgangsmåde var at Shaper Sheet'en gik fra træet fordi det simpelthen ikke binder godt nok. Denne gang vil jeg forsøge at montere det anderledes så det binder bedre og bliver mere stabilt. Alternativt lægger jeg en bund i modulet og bygger det op af flamingo.
IMG_20180624_154314.jpg
Første lag maling er nu på plads. Jeg maler det før jeg går i gang for at undgå at det går ud over landskabet. Hvis jeg kommer til at spilde landskabslim på siden af modulet, så er det alt andet lige nemt at gøre rent med en fugtig klud. Det er ikke nemt at tørre maling af statisk græs. :-)
IMG_20180624_211001.jpg
Modulet skal helt sikkert have et lag maling mere. Fremgangsmåden er den samme: Slib det eksisterende lag med fint sandpapir, så det bliver glat og læg et nyt lag på.
IMG_20180624_211010.jpg
Det var lige et meget hurtigt overblik over det kedelige træarbejde. :-) Men det skal jo gøres. Jeg har lært mit selv tålmodighed med det, så jeg ikke får problemer senere. Det er altid øv at skynde sig med fundamentet, så bliver resten derefter. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Jeg fik vist aldrig lagt billeder op at det færdige fabriksområde. Bygningen mangler dog stadig lidt detaljer, det går altid i stå for mig når jeg når til nedløbsrør. Det skidt vil aldrig sidde ordenligt fast...

Her er nogle billeder.
IMG_20170909_121715695.jpg
IMG_20170909_121647067.jpg
IMG_20170909_121638859.jpg
IMG_20170909_121628660.jpg
IMG_20170909_121628660.jpg
IMG_20170909_121509905.jpg
IMG_20170909_121458428.jpg
IMG_20170909_121402865.jpg
IMG_20170909_121736437.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Swampthing »

Hej Søren,

Interessant tråd, med en masse gode fif og detaljer, men der er en enkelt ting jeg synes jeg mangler mere information om, og det er hvordan de enkelte moduler er koblet sammen når det hele spiller, jeg tænker at der må være mere i det end bare at skubbe dem samme, og så have kørestrøm.

Spændende tanke med moduler, det kan jo gøre det aktive areal en del størrer, når man nu ikke har så meget plads at give af, så kan det jo bare kobles på når der skal køres :)

Jan
Besvar