Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Jeg skal lige være sikker:
Du laver landskab i gips, farver det med grundfarver, drysser "turf" ud over og til sidst spraylim?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

Yeps.

1. Underlag i gips (kan være gipsruller, men her bruger jeg gips jeg selv blander og Shaper Sheet).
2. Når gipsen er helt tør (24 timer eller derover) farver jeg det med Woodland Scenics jordfarver. Normalt bruger jeg kun den brune, men tester også med den grønne.
3. Når pigmentet er tørt, sprayer jeg det med Scenic Cement og drysser "Blended Fine Turf" ud over området. Jeg arbejder gerne i håndterbare områder ad gangen.
4. Herefter highlighter jeg toppe med gult fine turf og forstærker dybder (hvis jeg ønsker det) med mørkt fine turf.

Når det er gjort, får den igen med Scenic Cement. Man behøver ikke gennemvæde turfen, et par stænk er rigeligt.

Nu er fundamentet for landskabet klart, herefter kommer alle mulige detaljer som ukrudt, buske, højt græs, blomster og træer. :-) Jeg synes det fede ved produkterne fra WS er, at de alle passer sammen i farverne, så man er næsten altid garanteret et flot resultat.

Jeg følger i det store hele principperne i denne video:

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

Nu er jeg kommet lidt videre. Jeg har fået lavet grøfter med diverse bevoksning. Derudover har jeg prøve-opstillet træerne, så jeg har mulighed for at flytte lidt rundt på dem, inden de endeligt bliver sat fast. Det er derfor de står lidt "som vinden blæser". :-)
test_med_træer.jpg
Jeg satte et tog på modulet, så jeg kunne se hvordan det ville tage sig ud.
test_med_tog_b.jpg
test_med_tog_a.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej
Godt at se hvad du laver. Det ser rigtig godt ud. glæder mig til at se mere fra din side.

Mvh
Stefan
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

@Stefan
Tusind tak! :-) Jeg arbejder på højtryk lige nu. Næste modul har fået skinner og de er ved at blive patineret. Jeg har tilføjet et lille stykke 3-skinne, som skal gøre det muligt for mig at fotografere mine få 3-skinne-modeller med lys på. Det bliver spændende at få det patineret sammen med de andre spor. Det har jeg ikke prøvet før.

Dernæst arbejder jeg på skyggebanegården, som skal holde de tog der ikke kører. Lige nu betyder det maling af kasser, så det er ikke vlldt spændende. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Det skal nok blive godt alligevel. Nogen gang må men igennem det kedelige for at komme til det sjove :)

Jeg kan godt se at der er nogle fordele ved en modul. Det er mindre, nemmere at overskue og lige til at sætte på køkkenbordet hvis det er nødvendig.
Det må jeg kigge på ved lejlighed.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
joh
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 aug 2011, 22:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af joh »

Hej magnusmyggen
Hvis du har lyst til modulbyggeri er vi en lille klub der bygger efter FREMO standart. FFMM (Foreningen For Moderne Modeltog) www.ffmm.dk holder til i Kolding, men vi er to der til dagligt bor i Århus og bygger vores moduler her.

MVH. joh
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af magnusmyggen »

joh skrev:Hej magnusmyggen
Hvis du har lyst til modulbyggeri er vi en lille klub der bygger efter FREMO standart. FFMM (Foreningen For Moderne Modeltog) http://www.ffmm.dk holder til i Kolding, men vi er to der til dagligt bor i Århus og bygger vores moduler her.

MVH. joh
Hej Joh

Det lyder som et rigtig godt tilbud. Jeg har læst om de der fremo moduler. Nu er jeg ikke en 5 stjerne modelbygger endnu ;) har jeg ikke ville kaste mig ud i det. Har læst at men er noget så pernippen med tingene. Har det noget på sig egentlig?
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af henho »

Fremo har en masse gode ting i sig; men der findes forskellige fraktioner indenfor Fremo. Nogle af disse vil man nok kunne forsvare, at kalde fundamentalistiske. Det er op til dig selv, at styre udenom de mest rabiate.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af magnusmyggen »

henho skrev:Fremo har en masse gode ting i sig; men der findes forskellige fraktioner indenfor Fremo. Nogle af disse vil man nok kunne forsvare, at kalde fundamentalistiske. Det er op til dig selv, at styre udenom de mest rabiate.
Hej

Det med moduler kunne være rigtig sjov at prøve. Jeg har snakket med min knægt om det. Vi vil lave to moduler løbet af sommeren hvis det kan fange hans interesse. Det skal derfor nok være meget enkelt og grundlæggende de første to moduler vi laver.
Jeg må lige læse noget mere om Fremo størrelsen inden så længe.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Besvar