Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

SÅ kom der gang i modulbyggeriet, endelig. I dag fik jeg samlet tre modulkasser, lagt skinner og hængt køreledning op.

Planen er et udstillingsanlæg, der forestiller en dobbeltsporet strækning efter moderne tysk forbillede.

Her er lidt billeder:

Modulerne er 72 x 60 cm. Jeg synes det er en dejlig behagelig størrelse at arbejde med. De er baseret på en profil der hedder Nord-modul, det er dog det eneste de har til fælles med den standard. Elektronikken har jeg forsimplet kraftigt, da den standard-beskrivelse jeg fandt, dikterer en masse med fælles strøm til tilbehør osv. Jeg vil hellere arbejde med en ring-bus og et sæt ledninger til banestrøm og nicht weiter.
Test før skinnerne sættes fast
Test før skinnerne sættes fast
Jeg placerer køreledningsmasterne 18 cm inde på hvert modul. Det passer med, at der kan hænge en 360 mm køreledning mellem hvert modul.
Køreledning monteres fast 18 cm inde
Køreledning monteres fast 18 cm inde
Det er klart nemmest at montere flexskinnen med min "retteskinne" eller hvad det nu hedder. Skinnerne kommer til at ligge snor lige, og jeg sparer en masse bøvl.
modulanlaeg_b.jpg
Det er desuden Tillig skinner, fordi jeg havde en stak til overs og så er det Märklin køreledning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Et par spørgsmål:

Under skinnerne har du noget "skumværk", til at give højde,hvad er det for skum du har brugt?


Din køretråd hænger direkte i udliggerarmen på masten og ikke i den normale køretrådsholder. Er det et bevidst valg for at forsimple det, eller er masterne lavet sådan?

http://bahnstromanlagen.gmxhome.de/Bahn ... emein.html


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

@Moppe
Underlaget er Woodland Scenics Track-Bed. Det er supernemt at arbejde med, og det dæmper lyden helt ekstremt. Lyden var dog ikke den primære årsag. Den primære årsag var, at jeg ville have hævet skinnen op. Jeg har set andre moduler, hvor man lægger skinne direkte på traceen, men jeg vil gerne have hævet mit skinne lidt. Jeg synes det ser bedre ud.

Derudover: Jeg kan godt lide, at tingene er nemme at ændre senere, og Track-Bed lader sig skære som smør med en almindelig hobbykniv. Jeg har valgt at lime skinnerne fast i stedet for at sømme dem. Igen, så er det nemt at skære op og fjerne, hvis der skal ændres på noget, eller hvis det skal repareres. Limen er Woodland Scenics Foam Tack Glue. Et tyndt lag binder på sekunder, så jeg skal være hurtig, når jeg sætter skinnerne fast. Til gengæld er jeg hurtigt videre til det spændende. ;-)

Track-Bed fås også i store plader til banegårde og andet. På mit vinterdiorama har jeg også brugt Track-Bed under perroner. Så er jeg sikker på, at de starter i samme højde som skinnen.

Køreledning:
Mit køreledningssystem (Märklin/Viessmann) benytter ikke en "Seitenhalter", som normalt holder køreledningen. Jeg tænker det er for at simplificere opsætningen. Det er kun Sommerfeldt der har muligheden for en Seitenhalter. Jeg har valgt Märklin/Viessmann fordi jeg synes de gør det nemmere at sikre driften. Det er nemt at bygge op, og det er nemt at reparere. Sommerfeldt kan laves mindre grovt, men det koster på frustrationskontoen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Ups! Jeg havde valgt en afstand fra skinnemidte til skinnemidte på 55 mm. Jeg sidder så og læser op på NEM-normerne, og bliver opmærksom på at afstanden på lige stræk er 46 mm. Jeg har derfor brugt aftenen på at flytte ydersporet, så det nu ligger tættere på indersporet.

Min modulprofil er lavet sådan, at indersporets midte er præcis 25 cm inde på modulet. På den måde fungerer min profil som både enkeltspor og dobbeltspor. Der er altså kun én profil, ligemeget hvad du bygger. Jeg synes det er nemmere at holde styr på.

Her er lidt billeder efter at sporet er flyttet.
Vedhæftede filer
46 mm sporafstand e.jpg
46 mm sporafstand d.jpg
46 mm sporafstand c.jpg
46 mm sporafstand b.jpg
46 mm sporafstand a.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Andersen
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 nov 2014, 23:44
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Erik Andersen »

Jeg har på et tidspunkt eksperimenteret med noget selvklæbende skum, som jeg har købt i jem&fix. Det er en rulle, som bruges til lydisolering af stålprofiler der bruges til opsætning af gipsvægge. Fås i 5 og 10 cm bredde til en meget rimelig pris. Det klistrer vældigt godt på de fleste overflader, men hvis det er dårlig spånplade eller mdf-plade, så skal de lige have lidt lak først. Skinnerne kan så limes fast med vådrumsklæber fra samme forretning. Det er også fortrinligt at drysse "skærver" mellem svellerne direkte ned i limen.
Jeg kunne så godt tænke mig at skrue skinnerne fast og behandle svellerne, så de ikke bliver limet fast og på den måde få et underlag der minder om Noch. MEN jeg kan ikke finde en metode, der får svellerne til at slippe limen. Det er jo også irriterende hvis der lige skal udveksles et sporskifte eller et stykke skinne - så skal man hele møllen igennem igen med lim og ballast.
Mvh Erik Andersen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hej alle

I dag har jeg været ved at sætte bakker på modulerne. Jeg havde helt glemt at tage højde for, at der jo er bakker i landskabet, så hvis jeg ville bygge op, skulle jeg jo have noget at bygge op til. Jeg savede nogle bakker, som så bliver sat fast på modulet.

Hvis jeg engang skal bygge flere moduler, vil jeg sørge for at tage højde for bakker højere end endepladen. :-) Det er trods alt lidt nemmere end at efterbehandle. :-)
Moduler med bakker
Moduler med bakker

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Må man foreslå en lille modifikation af bakkerne?

Knapt så høje og knapt så langt ud mod enderne, ellers bliver der (i mine øjne) nogle dybe gennemskæringer ved moduolovergangene.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

@Moppe
Det kan du have ret i, det har jeg også selv tænkt på. Jeg synes dog ikke at det gør noget, at et enkelt modul rager højere op end de andre. Det ser man jo også i det udendørs. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af KBAndersen »

Ser rigtig flot ud. Pænt og nydeligt arbejde.

Nu køre jeg jo Märklin og har tænkt på og melde mig ind i "3modul" klubben og på et tidspunkt selv bygge et sådan modul.
Mvh
Kenneth B. Andersen
MBRrail
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 jul 2013, 11:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af MBRrail »

Det ser sq fedt ud :)
Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Besvar