Mit modulanlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Endelig kom påsken, og jeg kom lidt videre med "opgraderingen" af landskabet. Tre moduler er nu næsten færdige, og der mangler to moduler.

De to sidste moduler når nok ikke at blive færdige til Bramdrupdam, men så er der jo noget at lave til næste gang der kommer en udstilling. :-)
modulanlage_noch_faller_trix_b.jpg
modulanlage_noch_faller_trix_a.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af moppe »

Det ser jo drøngodt ud. Jeg glæder mig til at se det igen....

Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af ErikL »

Rigtig flot, skal "desværre" en tur sydpå i næste uge så får det ikke set i denne omgang.

God påske

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af jhcn »

Søren Lauritsen skrev: De to sidste moduler når nok ikke at blive færdige til Bramdrupdam, men så er der jo noget at lave til næste gang der kommer en udstilling. :-)
Er de køreklare? For hvis ja, så var det jo en oplagt mulighed for at se hvordan du kommer gennem byggeprocessen. De billeder og beskrivelser er jo rigtig gode, men så kunne man kigge nærmere på dine metoder?

Vi ses dernede :)
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Jeg har arbejdet lidt på at forbedre udseendet af Nochs gør-det-selv træer. Den hurtigste gevinst kommer selvfølgelig ved at give stammen maling, så den ikke er helt så brun som ud af kassen. Jeg har sprayet mine stammer grå og givet dem lidt struktur med en sort/brun wash. For at grenene ikke er så tydelige mellem bladende i kronen har jeg malet kronen grøn.

Derudover er jeg begyndt at bruge en Gras-Master, græslim og 6 mm græs til at gøre træet mere "fluffy". Det ser rigtig fint ud synes jeg. Herefter bruger jeg spray lim og drysser det der fnuller fra gør-det-selv pakken ud over træet og herefter nogle af de små blade som Noch laver. Jeg bruger lidt forskellige farver.

Jeg har også bøjet grenene så træet bliver mere åbent. Det er lidt svært med Nochs træer, da plastikken er meget blød og gerne vil tilbage til sin oprindelige form. Men hvis jeg er lidt vedholdende, så bliver tingene hvor det skal.
WP_20160720_05_55_46_Pro.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Det er noget tid siden at der er sket noget på anlægget, da det har været pakket ned stort set siden april. Nu er tiden dog kommet til at få gjort lidt ved det igen.

Et af modulerne havde taget skade af den megen transport, så jeg har strippet det for landskab. Samtidig er jeg begyndt at forbedre trækonstruktionen der bærer anlægget. Det gælder blandt andet at lave stop for benene, så det er stoppet der bærer anlægget og ikke min evne til at stramme skrueklemmerne. Med det håber jeg også at modulerne bliver meget lettere at sætte op. Jeg har også sat ekstra stivere i modulrammerne.
Hermed et sjældent blik under landskabet. :-)
Hermed et sjældent blik under landskabet. :-)
Derudover arbejder jeg på nye ideer til landskabet, ud over det defekte modul har jeg et andet modul der også skal have nyt landskab. Jeg overvejer et sidespors tema der skal strække sig over de to moduler. Jeg har selv tænkt på noget industri - måske et lille savværk. Det kan også være det ender med en bro og en flod - hvem ved. Ideer er velkomne.

Ombygning af traceen
Jeg ved godt at det næste er kontroversielt, og der vil være nogle der synes det er det grimmeste i verden - men nu er det jo mit anlæg - og for at forstå hvorfor, skal du også forstå hvordan jeg kører tog:

Der er tre ting som er vigtige for mig:
- Landskab
- Kørsel efter køreplan
- Eksperimenter med digitalkomponenter

Jeg elsker at kunne bygge om i sporplanerne og finde på nye spændende ideer. Jeg synes det er sjovt med fleksibilitet, især når der køres efter køreplan. Mest af alt vil jeg være bedst tjent at kunne bygge løs på et bord langs alle væggene i værelset, men jeg kan også godt lide at bygge landskab, så min løsning skal kunne fungere på begge fronter.

Derudover skal jeg kunne eksperimentere med forskellige digitalkomponenter så jeg skal kunne introducere et signal eller måske et bremsemodul i en periode for at tage det væk igen senere - måske - who knows.

I august var jeg en tur i Tyskland og faldt over en ballastmåtte fra NOCH. Jeg fik den idé at lade måtten være underlag for skinnerne, og lade skinnerne ligge løst oven på måtten. På den måde kunne jeg bygge mine landskaber, samtidig med at jeg har en vis frihed til at bygge sporføringen om som jeg måtte ønske.
Ballastmåtten er et spøjst produkt. Fås i to farver - beige og gråsort.
Ballastmåtten er et spøjst produkt. Fås i to farver - beige og gråsort.
NOCHs ballastmåtte er virkelig et spøjst produkt. Det består af en rulle papir hvor den ene side er blank og den anden har fået limet noget flis på. Det er ikke sten, selvom det kunne ligne bunden af at fuglebur. Måtterne fås i beige og i gråsort. Jeg valgte beige fordi den ligner det grus der ligger udgør fundamentet i en tracé.
Ny og gammel...
Ny og gammel...
Jeg tænkte at ballastmåtte-teorien skal prøves - for ellers finder jeg ikke ud af om det virker for mig. Heldigvis er det jo nemt at komme i gang.

Først skulle ballasten strippes. Da jeg har benyttet Woodland Scenics Scenic Cement var det hurtigt klaret med vand og en spartel. Limen opløses på sekunder og spartelen tager det af i lag. Jeg har lagt ballastresterne i blød, så de kan genbruges. Det er super smart. :-)
strip_ballast_væk.jpg
Herefter skal måtten lægges ned. Da det er papir, så jeg spredte noget Woodland Scenics Foam Glue (som i princippet kunne have været trælim) og klæber måtten fast. Jeg arbejder med håndterbare stykker da måtten drysser forfærdeligt. Vær opmærksom på luftbobler, da de skal rettes med det samme. Prik evt. hul på dem med en nål.
saet_maatte_paa.jpg
Det går hurtigt at lægge måtten, så er du ikke så tålmodig er det måske også en løsning for dig.

Når måtten er lagt, så er det jo sådan set bare at knalde skinnerne på.
laeg_skinner.jpg
Resten af landskabet skal blandes sammen med måtten så overgangene bliver pæne og måtten kommer til at ligge som en sti gennem landskabet. Jeg lapper hullerne med NOCHs brune maling. Det er en super lækker maling der tørrer ind helt uden nogen form for glans. Det er perfekt!
mal_landskab_lapper.jpg
Ser det så godt ud?
Mjaaaaaah. Lad mig sige det sådan her: Det gamle er uden tvivl pænere, men det er meget ufleksibelt i forhold til mine behov.

Jeg er med på at "realismen" får et knæk ved at gøre som jeg gør, men det skal ses i lyset af at jeg nu har friheden til at lægge skinner som jeg vil. Ønsker jeg en transversal, så lægger jeg en på. Færdigt arbejde, let og nemt. :-)

Når alt det så er sagt, så synes jeg faktisk heller ikke det er den værste løsning. Jeg tænker at skinnerne med lidt airbrush og matlak kunne komme til at se nydelige ud som de er. Så skidt med at ballasten er lidt stejl. Nu prøver jeg det, så ser vi om jeg bliver træt af det.

Jeg tænker også at det er en fin løsning, hvis du ikke har mod på at gå i gang med ballast - eller hvis du slet og ret ikke gider at bøvle med ballast. Måtten er lagt på minutter og så er du videre. Det er ULTRA nemt.

Status på køreledning
Samtidig har jeg valgt at droppe ledningen i køreledningen, så nu står der kun masterne tilbage. Min køreledning var blevet meget skæv af den megen flytning og ledningerne er også alt for tykke. På udstillinger kører togene med strømaftagerne nede da jeg ikke vil stresse over at skulle holde øje med dem konstant.

Jeg havde en drøm om at alle mine tog skulle køre med strømaftagere oppe, men efter utallige forsøg kan jeg konstatere at strømaftagere varierer i kvalitet fra producent til producent og der er ingen garanti for at det virker uden problemer. Samme erfaring har tusindvis af andre modelbanemænd gjort før mig, så der er nok noget om snakken. Nu er ledningen væk og jeg synes egentlig det ser pænere ud.

Døm selv. :-)
koereledning.jpg
Her kører lidt tog.
tog_koerer_a.jpg
tog_koerer_b.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hvis jeg får brug for en transversal er det nu nemt at indføre en. :-)
transversal.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Nomisdk
Stationsforstander
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 mar 2012, 16:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Nomisdk »

Det ser godt ud Søren :)
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.SimonTog.dk
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Cargoman »

Søren skrev:
Jeg er med på at "realismen" får et knæk ved at gøre som jeg gør, men det skal ses i lyset af at jeg nu har friheden til at lægge skinner som jeg vil. Ønsker jeg en transversal, så lægger jeg en på. Færdigt arbejde, let og nemt. :-)

Når alt det så er sagt, så synes jeg faktisk heller ikke det er den værste løsning. Jeg tænker at skinnerne med lidt airbrush og matlak kunne komme til at se nydelige ud som de er. Så skidt med at ballasten er lidt stejl. Nu prøver jeg det, så ser vi om jeg bliver træt af det.
Udseendet på det gamle var uden tvivl pænere, men nu har du jo defineret dine behov og fundet en løsning, som ser ud til at opfylde dem, så må udseendet komme i anden række. Jeg tror dog, at du kunne opnå et mere spiseligt resultat, hvis både ballastmåtterne og ballasten på dine Trix-skinner havde samme farve. Trix-skinnerne kan du helt sikkert give noget farve, men kan du det samme med ballastmåtterne?
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit modulanlæg

Indlæg af Søren »

Hejsa

Tak for de pæne ord! :-)

Så er jeg kommet lidt videre i ombygningen. Landskabet begynder at nærme sig sin afslutning på de eksisterende moduler. Modulerne med sidesporet står lidt stille mens jeg vurderer hvilke bygninger jeg gerne vil have der, og om de kan være der. Tingene skal passe sammen og modulerne skal ikke synes overlæsset med ting.

Da jeg i sin tid byggede landskabet på de eksisterende moduler var det meningen af soklerne til køreledningsmasterne var gravet ned i henholdsvis gips og ballast. Det fungerer ganske udmærket når skinnerne ikke skal kunne flyttes, men med den ny metode volder det problemer.
a_mast_loeftet.jpg
Som du kan se på billedet løfter masten skinnerne så der kommer et grimt gab underneden ballasten. Det kan vi ikke have!

På de nye moduler vil dette problem ikke opstå, da jeg bygger traceen bredere med henblik på tilbehør som signaler, master osv. På de gamle moduler er denne ombygning ikke ønskelig, da det er for besværligt. Så jeg valgte at grave plads i gipsen til at mastefødderne kan være der.

Jeg fjernede den eksisterende gips med en gammel skruetrækker og støvsugede stumperne op.
b_gips_skruetraekker.jpg
Herefter limede jeg overskudsstykker af ballastmåtten fast så den falder i med resten af traceen. Det er i øvrigt meget nemt at mikse ballastmåtten med eksisterende måtte. Især hvis du river stykkerne forsigtigt fra hinanden.
c_noch_ballastmaatte.jpg
d_ballastmaatte_limet.jpg
Til sidst maler jeg den resterende synlige gips med NOCHs jordfarve og når det er tørt får den med Gras-Masteren eller den lille puffe-flaske som NOCH også laver. Den jeg kalder "Fattigmandens Gras-Master". Den er ofte bedre til småting end den store Gras-Master.
e_farve_gips.jpg
Nu står masten i niveau med traceen. Det er umuligt at lave det helt plant, især fordi at jeg jo skal kunne fjerne masten igen. Hvis du vil placere dine master permanent, kan du evt. klippe delen under skinnerne væk og få en hel plan skinne.

Senere kan jeg også plante lidt laser-cut planter eller lign. Jeg tror det kommer til at se fint ud! :-)
f_resultat.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar