Side 13 af 13

Re: Mit modulanlæg

: 20 okt 2018, 15:16
af Søren
Jeg har desuden arbejdet med teknikken. Den ny opdatering til CS3 fjerner behovet for alle mine m84 moduler, da CS3 nu understøtter virtuelle kontakter.

Tidligere havde jeg m84 moduler til at holde styr på blokkene foran anlægget. Med de virtuelle kontakter kan m84 modulerne fjernes.

Jeg har desuden kunne fjerne alle m83, da sporskifterne har fået indbyggede dekodere monteret i stedet. Sidste letter konfiguration og opbygning af anlægget. Jeg vil normalt benytte m83 til faste anlæg, men til modulanlægget er en indbygget dekoder 100 gange nemmere, da jeg konstant sætter op og tager ned. Skinnerne er ikke fast monteret, så det er generelt nemmere.

Nu er hele automatikken udelukkende styret af S88 modulerne, samt de indbyggede sporskiftedekodere, hvilket gør alt meget simplere.

Jeg har også udvidet automatikken, så togvejene tager højde for sporskifternes stilling. Forsignalet på sidste bloksignal inden stationen, vil afspejle sporskiftets stilling, så der vises nedsat hastighed hvis sporskiftet er afvigende. Lokomotivet til tjekke stillingen på signalet når det passerer, og således selv sætte farten ned inden sporskiftet.

Re: Mit modulanlæg

: 20 okt 2018, 15:17
af ErikL
Flot helhed, og ja vandet ser rigtig godt ud, godt gået.

Re: Mit modulanlæg

: 20 okt 2018, 22:53
af Marklin4me
Hej Søren,
Kan du ikke liiige fortælle lidt mere om hvilke funktioner din opdaterede CS3 nu håndterer i stedet for M84.? Med det menes det omkring de virtuelle...Fortæl fortæl.

Re: Mit modulanlæg

: 21 okt 2018, 00:34
af Søren
Da jeg ikke har tilbagemeldingspunkter i blokkene på fronten af anlægget, har jeg benyttet et reservationssystem i stedet. Det går i al sin simpelhed ud på, at toget reserverer den rute det skal køre. Der er to ruter: indre kreds og ydre kreds. Systemet er inspireret af de gamle engelske blokstyringssystemer, hvor en nøgle blev overleveret til lokomotivføreren og givet til næste kontrolpost. På den måde vidste kontrolposten, at hvis nøglen ikke var hjemme, så var der et tog på strækningen. Meget simpelt system.

Hændelserne ved så, at så længe enten indre kreds eller ydre kreds er optaget, må ingen tog køre ud fra skyggebanegården. Når et tog kommer hjem til skyggebanegården, ophæver det reservationen (afleverer nøglen) af den rute det har kørt. Herefter kan næste tog besætte ruten og køre turen.

Systemet indgår i den fejlsikring jeg har bygget ind i anlægget. Det går ud på, at for at en ting kan ske (f.eks. at et tog får lov til at køre), så skal to ting være opfyldt. I mit tilfælde betyder det, at hændelsen kontrollerer om alle nabosporene på skyggebanegården er besatte, samt om blokken er ledig (nøglen er hjemme). Hvis det er tilfældet, så sender den et tog afsted. Hvis det ikke er tilfældet, så er der en fejl i systemet og så stopper automatikken.

Blokreservationen har ind til videre været bygget ved at en m84 er forbundet med portene på en S88 AC. Når m84'eren tænder sin kontakt vil porten på S88 AC'eren melde besat. Det er præcis det samme der sker, som når et tog besatmelder et spor. Jeg gør det blot med strøm fra en m84. Porten repræsenterer så i stedet ruten toget har tænkt sig at køre, og ikke et egentligt spor. CS3'eren er ligeglad, den ved blot at den skal tænde eller slukke for en gul lampe. Hvad lampen repræsenterer er din egen sag.

Ovenstående er en kostelig affære da en m84 ikke er det billigste modul man kan købe. Det føles desuden som at gå over åen efter vand, men det var eneste måde at bygge løsningen på.

Så derfor var jeg meget interesseret i at kunne løse udfordringen med en virtuel kontakt i CS3'eren. En virtuel kontakt vil åbne for rigtig mange spændende muligheder med automatikken. Det er nu tilføjet med opdatering 1.3.3.

Du kan i seneste opdatering, oprette såkaldte "kontrolkontakter" og lade dem indgå i hændelser. Du kan spørge på deres status (det har du kunne gøre i et stykke tid), men som noget nyt kan du også sætte deres status. Dvs. en hændelse kan tænde og slukke for en kontakt, og en anden hændelse kan læse resultatet. Det giver nu mulighed for at hændelser kan påvirke hinanden, uden at kende til hinanden.

Derved har jeg fået i CS3'eren, hvad min m84 tidligere løste. Den kan derfor nu fjernes fra anlægget. CS3'eren har overtaget hele automatikken.

Når et tog kører sin rute, sætter den nu en kontrolkontakt (i stedet for en m84 port) og kører ruten. Hændelserne kontrollerer nu status på kontrolkontakten i stedet og agerer ud fra det. Det virker på præcis samme måde som før, men jeg sparer mine m84'ere.

Du kan oprette lige så mange kontrolkontakter som du måtte orke, derved er CS3'eren blevet endnu mere stærk i sin automatik.

Re: Mit modulanlæg

: 28 okt 2018, 11:19
af Søren
Her er de seneste billeder af modulet med vandfaldet og broen. Broen har fået rækværk og der er kommet hektometertavler på traceen. Derudover drysset et udvalgt af skovens dyr, samt buske og diverse vegetation.

Jeg er gået langsomt frem med vandscenen, da jeg ikke har bygget den slags før. Learning by doing er helt klart sjovest, men det kræver en ny form for tålmodighed af mig. Det er lidt udfordrende til tider. 😉Jeg er vandt til at kunne storme frem. Woodland Scenics vandprodukterne gør det virkelig nemt at opnå gode resulater.

Re: Mit modulanlæg

: 07 nov 2019, 14:45
af Arsenal-Lars
Hej Søren

Jeg bruger m84 til at åbne for strømmen i skyggebanegårdens fire spor, er det muligt at få CS3+ til at udgøre det for de relæer der sidder i m84?

Mvh Lars

Re: Mit modulanlæg

: 03 nov 2020, 09:32
af Søren

Det gamle anlæg er "nedlagt". Jeg arbejder nu på et nyt anlæg. Denne gang et hyldeanlæg langs væggen - og fast monteret derhjemme. Jeg bygger det i sektioner, og så udvider jeg efterhånden. Det er et spørgsmål om at skubbe fiddle-yarden efterhånden som banen udvides.

Her er lidt foreløbige billeder der viser mine sporskiftelanterner fra Gehlhaar Modelle i Tyskland. De er super nice og nemme at montere. Virker med Tillig Elite og PIKO A gleis.

Gehlhaar Modelle sporskiftelanterner
Gehlhaar Modelle sporskiftelanterner

Lanternerne levers færdigsamlede og med diverse tilbehør, så du kan bygge en realistisk motorattrap. Lanternen sidder på et messingrør med indbygget lysleder, så der kan bygges lys i den. Det har jeg dog fravalgt ind til videre.

Nærtrafiktog med Mitteleinstiegswagen undervejs
Nærtrafiktog med Mitteleinstiegswagen undervejs

Temaet for anlægget er nærtrafik, så der vil køre masser af skinnebusser og små tog.


Re: Mit modulanlæg

: 10 feb 2024, 14:27
af Søren

Det er godt nok længe siden jeg sidst skrev en opdatering på denne tråd. Der er dog sket lidt på "hyldeanlægget". På det seneste har jeg arbejdet med lidt ombygning af stationspladsen.

P_20240210_110743.jpg

Mine bygninger står på fundamenter af plasticard. På den måde er jeg sikker på at fundamentet er plant, og dermed undgår jeg "sprækker" under bygningerne.

En anden fordel er, at jeg kan rydde scenen og bygge en ny uden at skulle ud i en større ombygning. På den måde har jeg standpladser flere steder på anlægget, som kan bygges om efter behov.

P_20240210_110723.jpg

Jeg er i gang med samme løsning ved stationens sidespor. Her var der tidligere et støbt underlag i gips. Det var desværre ikke så plant som jeg kunne ønske mig, så jeg har taget det op og erstatter det med plasticard.

P_20240210_111844.jpg

Ved siden af stationen, som en del af stationspladsen, skal der være et lille torv. Her lægger jeg "betonfliser", samt installerer kloakdæksler og senere et gelænder der skal sikre mod banen.

P_20240210_111728.jpg

Som en del af ombygningen har jeg tilføjet nye perroner til stationsbygningen. Det er laser-cut perroner fra NOCH, som kan formes efter behov. Jeg synes de er praktiske, alsidige og nemme at samle.

P_20240210_110806.jpg

I den tekniske afdeling har jeg fået installeret sporspærresignaler og gjort modulovergangene lidt pænere.

P_20240210_111327.jpg
P_20240210_110957.jpg

Jeg er desuden i gang med at skifte ballasten de steder hvor jeg alligevel renoverer sporet. Jeg synes den lysere ballast er pænere end min gamle brune ballast.

P_20240210_110952.jpg

Så lidt sker der da! 👍


Re: Mit modulanlæg

: 14 feb 2024, 11:25
af Godsbanen

Det ser godt og flot ud. Den nye ballast er også lige i øjet. Den gamle er dog fin nok og ligner noget, der har ligget i mange, mange år. Jeg har selv forskellige farver ballast i områder, eller sektioner, på banen, og også et rangerområde helt uden (bruger C skinner).