Den spæde start på "den skæve bane"

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af KBAndersen »

Rigtig flot. Du kan bare det der.
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

KBAndersen skrev:Rigtig flot. Du kan bare det der.
Nej, landskaber er ikke min metier. "Det har jeg folk til" ;-)

Først tager vi lige jernbanebroen over Lilleåen en gang til.
DSB bro-4.jpg
Herefter kigger vi en tur ned i selve ådalen.
Lilleådalen.jpg
Helt nede i den anden ende af ådalen går Lilleåen under landevejen i tre "rør" (sammenlign evt med billederne jeg har taget ved den gamle bro der førte over Gudenåen).
Gennemføringen er stadig under konstruktion.
Lilleåvejbroen.jpg
Det var den skæve bane, vi slutter lige af med en hurtig gætteleg:
En af de "knapt så unge", skulle lige reparere et sporskiftekort, men desværre virkede et af sporskiftene ikke bagefter, nogen der kan kigge på printet og komme med et kvalificeret gæt på hvorfor?
gæt en fejl.jpg

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af Søren »

moppe skrev:En af de "knapt så unge", skulle lige reparere et sporskiftekort, men desværre virkede et af sporskiftene ikke bagefter, nogen der kan kigge på printet og komme med et kvalificeret gæt på hvorfor?
En af de der "pinde med hul i" vender modsat alle de andre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

Den der "pind med hul i" er en transistor, som sender strøm gennem sporskiftespolen - og ja, du har ret, den vendte forkert. Undertegnede drillede kun reparatøren en lille smule, men "karma is a bitch", for da jeg satte kortet ind på plads igen, fik jeg byttet om på de to stik, hvilket medførte at sporskiftekommandoer til sporskifte 1-3 fik skifte 4-7 til at bevæge sig (og omvendt).......

Nå, det var den skæve bane vi kom fra. Der er siden i mandags sket fremskridt. Thorsø er blevet sporlagt og AHTJ har fået sit "gennembrud" (altså to huller i væggen) så der nu kan køres gennem væggen både fra "snydesporet" i Thorsø og fra "Skovby station".
Thorsø station
Thorsø station
(Undskylder kvaliteten, billedet er taget med pad'en)

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

Der er sket lidt i juleferien....
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

Yderligere fremskridt:

"Over Langå" eller "på toppen af Langåbakken" er et stort husmandssted i gammel idyl. Her ses det fra Laurbjerg siden.
Over Langå 1.jpg
Og her fra Thorsø
Over Langå 2.jpg
Thorsø er ved at tage form, med midlertidig placering af huse. Vi er så heldige at vi har en sponsor, der en gang i mellem giver os gaver, heriblandt Epokemodeller huse, hvilket kan ses på billedet. Vi har også fået Epokemodellers vandtårn, men det ligner slet ikke det der var på Thorsø station, så vores formand lavede en "bytte bytte købmand" (eller, nå ja - vandtårn), nu har han et Epokemodeller vandtårn og Thorsø har et Heljan vandtårn, der fuldstændigt ligner det vandtårn der stod i Thorsø.
Thorsø.jpg
Lilleåen har fået vand, mesteren bag vandet har stået ved åen og betragtet den, den er meget brun i virkeligheden, så det er den også blevet i model. Et sted var der to plader der stødte op mod hinanden og i samlingen var der en lille højdeforskel. Den var tydelig at se fra den ene side, så vupti, nå er der et piletræ der er væltet ned i vandet og "dækker" for samlingen i pladerne.
Lilleåen.jpg
Klaus
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af KBAndersen »

I er bare dygtige til og kreere landskab. Rigtig flot.
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

Formanden medbragte i dag en "forsinket julegave" han havde fået fra en sponsor. Et flot Epokemodeller kartonhus - færdigsamlet heldigvis, for det er jeg ikke god til.

Huset ses her til venstre:
IMG_1993.JPG
Nå ja, så kom der også lige en ældre herre på besøg fra det nordlige Århus. Han havde opgivet at have modelbane, havde ellers haft en stor analog bane på overetagen af sit hus, men han fik ikke brugt den nok, så nu skulle den ned. Han havde ikke lyst til at sælge det hele, det er et stort arbejde at have mange folk rendende, så vi fik hans nedlagte modelbane forærende (altså minus det rullende materiel).

Huset til højre i billedet kommer fra hans samling - og passer i mine øjne fint til et dansk anlæg. Et missionshus eller lignende?

En ret stor samling må jeg sige. Først kom der 6 store kasser med huse, så kom der originalkasser til blandt andet Vollmer ringremise (den vi har i forvejen) Bonn banegård og flere kendte bygninger. Så kom der diverse analog elektronik og noget der ligner 100 meterskinner og det samme antal sporskifte, englændere osv, alt i PECO steamline, brugt (patineret) men i yderst god stand.

Vi er yderst beæret over at få sådan en gave!

Det bedste er at han ikke er færdig, så han kommer igen i næste uge med en sending!

Jeg har en "grum plan" med nogen af husene. Der er selvfølgelig en del gengangere i forhold til dem vi har på vort store tyske anlæg. Det er jo en oplagt chance til at tage den nye huse, får dem "levendegjort" (med LEDs og Arduino nano) som vi har haft snakket om længe. Det er betydeligt lettere at lave lys (og lyskasser) med et hus der ikke er placeret på banen og så bare "bytte rundt" når man er færdig.


Klaus
KBAndersen
Godsforvalter
Indlæg: 121
Tilmeldt: 19 sep 2011, 11:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af KBAndersen »

Hold op hvor det ser godt ud. I kan bare det der.....
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den spæde start på "den skæve bane"

Indlæg af moppe »

Den glædelige dag er oprundet, hvor der igen kan køres tog på den skæve bane (diagonalbanen) mellem Laurbjerg og Thorsø.

Det er ellers ikke sket siden nedlæggelsen af strækningen i 1971, men her knapt 44 år efter er der igen kørsel - omend noget forsigtig kørsel, sporet er kun lagt løst på banedæmningen - skærvetoget er endnu ikke ankommet.

MO1831 havde fornøjelsen af første tur fra Thorsø og ud på den store dæmning til Laurbjerg. Jeg var så heldig at komme forbi og fik skudt lidt video med mobilen (beklager den dårlige kvalitet).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sderMxUI8aQ[/youtube]

Klaus
Besvar