Mit N anlæg

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej allesammen

Jeg vil med denne tråd vise jer min fremgang og sikkert også nogengang list tilbagegang med mit første N anlæg.
Som det er nu har jeg ikke lagt mig fast på hvordan anlægget skal se ud men har bestemt mig for hvordan skyggebanegården skal se ud. Der skal med tiden også laves en helix da der er 30 cm mellem de to niveauer.

Jeg vil gerne takke alle der er kommet med råd og ideer imens jeg planlagde mit valg af bane. Jeg har skiftet meget frem og tilbage mellem H0 og N hvor jeg på et tidspunkt så et N anlæg anlagt som jeg godt kunne tænke mig det. Fra det øjeblik var jeg solgt. Jeg håber stadig at i vil komme med ros og ris.

I den tid hvor jeg ikke vist hvad jeg skulle stille op af anlæg brugte jeg tiden på at lave noget lys på selve banen. Jeg valgte at bruge LED bånd fra jem og fix som koster ca det samme som i Kina. Dermed ingen risiko for straffegebyr fra staten.
IMG_0528.JPG
Det er blevet meget godt synes jeg selv og det giver godt med lys. Det er meningen at der skal tilsluttes en arduino som kan styre solopgang og solnedgang.

I går lørdag var jeg sammen med nogle fra klubben og vi tog en tur til København hvor vi besøgte togdillen, gentofte togcenter og kystbanen. Jeg handlede med kystbanen da de havde givet mig et fair bud for mit brugte Märklin. Jeg valgte også at købe en masse ved dem efterfølgende. Jeg fik en masse ekstra vogne og et ekstra lokomotiv. Det var ellers meningen at jeg kun vil købe et startsæt og skinner. Jeg fik købt et startsæt med det meste nødvendige jeg var dog ikke så tosset med lokomotivet men tænkte den bliver brugt til at testkøre anlægget mens der bliver bygget. Købte også en del skinner fra Peco.
IMG_0526.JPG
Jeg prøvede i dag at lægge lidt skinner men er glad for at jeg ikke fik limet dem på pladen. Jeg skal lige have styr på hvordan sporskifterne skal laves om og hvilket underlag jeg skal bruge til skyggebanegården. Jeg kan derfor stille og roligt vente på der kommer flere sporskifte og plastic lasker. Det var godt jeg lige spurgt her på forummet.
IMG_0527.JPG
Tak for det

Mvh.
Stefan
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Jeg skal nok lige få styr på det med at lægge billedene ordentlig. :) Jeg fandt ud af det :P
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit N anlæg

Indlæg af Søren »

Wow! Tillykke med alle dine ting! Jeg glæder mig til at se din InterRegio komme ud og køre! :-)

Er der lavt til loftet i dit togrum eller det bordet blot højt sat? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej igen

Jeg er nu nået en lille smule videre. Der er gået noget tid siden sidst men skole og deltidsbrandmand tager også noget af ens fritid. Jeg har dog fået lagt skyggebanegården færdig. Jeg mangler dog 2 små stykker a 20 cm på 2 spor. Jeg synes det er blevet meget hæderlig nu det er første gang jeg arbejder med skala N. Har dog i starten tænkt et par gange hvad er jeg begyndt på. Det skete især når det var svært at komme til. Ja det er min egen fejl. Det der er problemet er at det er småt i forvejen men ikke sådan at det ikke er til at arbejde med. Afstanden og hænge lidt over anlægget gør det ikke nemmere og behagelig. Er desværre ikke født med kikkert sigte, men kunne godt have brugt det engang i mellem.
Men jeg har sat mig for at det er sådan som det er med de fordele og ulemper der er med det. Når jeg engang skal lave et nyt anlæg bliver det på moduler, uden at blinke to gange. Jeg har undervurderet det med et modul at det er nemt at flytte med, vende det og kommer tæt. Så undervurder ikke den mulighed hvis du (læser) vil i gang.

Her ses et billed at skyggebanegården
IMG_0529.JPG
Jeg har ved sporskifterne ikke sat nogen stykker i mellem hvilket gør at de holder rimelig tæt ved siden af hinanden men stadig med nok plads. Billed viser indkørsel til opstillingen. dvs udkørsel i den anden ende hvor det drejer til højre for derefter at køre parallelt tilbage. Stigningen startet så snart parallelt sporet kører forbi det sidste sporskifte. Jeg påregner at stige maks 2%.
IMG_0530.JPG
Limen er nu allerede blevet tør og flasker og tegnestifter er blevet fjernet. Efter svinget vil det køre ca 2,5 m ligeud inden det rammer en oval helix jeg er i gang med at bygge. Billedet af den gemmer jeg til næste gang når jeg har fået savet lidt mere og lagt de første skinner på den. Jeg laver den udenfor på mit havebordet. Ja værkstedet er fyldt med togbane så der er ikke rigtig pusleplads derinde. Det må derfor godt blive godt vejr igen. Som nogen også bemærkede er der lavt til loftet i den ene ende og anlægget er rimelig højt ca. 1.30 m. Det er rigtig dejligt med den højde men trækker lidt ned igen når man skal til i hjørnerne. Det kan også godt lade sig gøre med afsporinger etc.
Hvis du har ris eller ros kom med det så jeg ikke dummer mig mere end nødvendigt :)

Jeg håber at komme med flere nyheder hvis vejret bliver til det og byen ikke brænder.
Til næste gang
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej alle

Vejret har været fin de sidste to dage og har dermed fået lavet lidt mere.
Opkørsel er nu for alvor skudt i gang. Det er tidskrævende men det betyder ikke så meget.
IMG_0532.JPG
Det skal jo være ordentlig og der er ikke noget ved hvis det gik alt for hurtig. Da limen skal tørre, hvergang der er blevet lagt en flexskinne, er der masser af tid til at save en plade og klipper lidt kork.
IMG_0531.JPG
I morgen regner jeg med at nå lidt mere igen så forhåbentlig en ny opdatering.
God weekend
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Mit N anlæg

Indlæg af gmmz »

Når du vælger at bruge flexskinner til din helix,
så vil det være en god ide, at forskyde samlingerne,
så de ikke ligger ved siden af hinanden.
derved undgår du at der kommer et knæk, hvor begge samlinger er.
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej Søren

Du har fuldstændig ret i at det nemt laver et knæk. Jeg vil prøve dit råd i morgen når der skal lægges skinner igen.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej igen

Jeg havde desværre lovet mere end jeg kunne holde. Men nu er der endelig igen en opdatering. De sidste par dage´s fine vejr gjorde at jeg kunne få noget fra hånden.
Jeg er stadig i gang med min helix men er nået rigtig langt med den.
IMG_0537.JPG
Jeg mangler kun en halv omgang mere så er den klar til at blive sænket ned i hullet.
Her ses et billed af den spæde start. Det tog noget tid at finde fidusen og rækkefølgen. Øvelse gør mester og det går hele tiden bedre og mere effektivt. Ikke fordi det haster men vil gerne have den indenfor så hurtig som muligt.
IMG_0533.JPG
Jeg har også lavet det meste af selve rampen op til helix´en. Det jeg mangler lige nu er at forberede underlaget hvor helix´en skal stå og noget ledningsarbejde.
IMG_0540.JPG
gmmz skrev:Når du vælger at bruge flexskinner til din helix,
så vil det være en god ide, at forskyde samlingerne,
så de ikke ligger ved siden af hinanden.
derved undgår du at der kommer et knæk, hvor begge samlinger er.
IMG_0536.JPG
Det har jeg afprøvet og det er lidt nemmere at undgå det knæk der kan komme hvis men ikke er meget omhyggeligt. Jeg skulle lige finde fidusen men det kom hurtigt. Så tak for det råd Søren.
For at fortælle lidt om hvordan jeg gjort. Jeg har målt med en tommestok 2,5 cm fra kanten af hele tiden på begge sider. Jeg har her streger der indikerer ydre kanten af min flexskinne. Jeg har der efter lagt skinnen i noget trælim (tyndt lag) i begge retninger. For at holde skinnen på plads har jeg brugt alm tegnestifter så den ligger inden for linjerne. For at trykke det på plads har jeg brugt nogle fyldte sodavands dåser. Der forsvandt godt nok et par stykker i løbet af ugen. :)
IMG_0538.JPG
For at være lidt på forkant fik jeg også vendt min dør til værkstedet. Nu er der bedre adgang og bedre plads til en evt. bro. Jeg har ikke indviet fruen i det endnu. Håber at få tilgivelse, havde nok næppe fået tilladelse. :D
IMG_0539.JPG
Nu står den i morgen på udflugt til Køge og Næstved sammen med nogle klub medlemmer. Det bliver en god dag, det er jeg sikker på. Så i morgen bliver der ikke lavet noget men på søndag er jeg helt sikker der sker lidt igen.
Tak fordi i følger med i min N bane.

God weekend
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Mit N anlæg

Indlæg af magnusmyggen »

Hej alle der følger.

Nu er der sket lidt igen men samtidigt er en katastrofe indtruffet. Værkstedet som jeg har banen i har et 15 år gammelt tag. Ja ikke fordi det er så gammelt igen men der blev lagt de mindre gode eternit plader på dengang. Jeg var godt klar over de ikke var helt gode mere og det var planlagt at det blev skiftet til efterår. Men i går havde vi et voldsomt regnvej som gjorde at der kom vand ind. Det dryppede heldigvis ikke direkte på banen men på 2 steder blev pladerne lidt våde.

Det gør så at penge sparet op til nogle sporskifter ikke er realistisk nu. Der skal prioriteres et tag nu. Vi skal dog lige have en konfirmation afviklet til vores dreng søndag næste uge. Der bliver ikke meget lavet de næste par dage. Jeg mangler dog at justere min helix helt ind. Den er åbenbart blev for høj. Gad vide om det er min tommestok eller min øjne der er noget i vejen med. :)
IMG_0630.JPG
Sporplanen er klar og efter rigtig mange gode bud fra jer (tak) er det nu belsuttet at det bliver den som jeg har tegnet med en bro. Skal bare lige justere gods stykkerne så de bliver lidt mere lige mht koblingsproblemer (tak for tippet)
fleischmann peco kombi skala N ver.1.JPG
Nu at det har været regnvejr har jeg leget lidt med noget ballast. Jeg har vedhæfter lige nogle billeder så kan i sige hvad i synes om det. Jeg vil senere afsløre hvad det er for noget ballast.

Til godsbanen
IMG_0635.JPG
til strækningen og stationen
IMG_0634.JPG
Hvad synes i om farverne ikke så meget udøvelsen da det er min første gang. :)

God weekend og kommentere meget gerne.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mit N anlæg

Indlæg af Søren »

magnusmyggen skrev:Hvad synes i om farverne ikke så meget udøvelsen da det er min første gang. :)
Det må være en rig jernbane, når de har råd til at lægge godsbanen i rav? :D

Jeg synes ballasten til hovedstrækningen ser fin ud. Jeg er sikker på, at det giver lidt ekstra hvis den får noget patinering. Kornstørrelsen er måske til den høje side, jeg plejer selv regne med at der kan ligge fire skærver på en svellebredde. Det varierer lidt, men det er typisk sådan det er.

Ballast kommer som sagt i mange forskellige farver - endda lyserød - så jeg går normalt ikke så meget op i farverne. Det er også typisk at skærverne har farver efter stenbrud i den region hvor toget kører. Det kan måske ligge i dine overvejelser, hvis du går efter et bestemt sted i Europa.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar