Byggeprojekt: H2 spor0

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Jesper J
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 aug 2011, 06:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Jesper J »

Hej igen, jeg vil gøre et forsøg på at vise løbende billeder af byggeriet af H-maskinen. Men kan altså ikke lægge hovedet på blokken, vel.....

Men altså, her er et første forsøg på at lave pufferne. De er drejet i et blank stål af ukendt type, så det kan jeg ikke svare på. Men de er drejet så de skal fæstnes med en skrue fra bagsiden af pufferplanken, med 3mm standard gevind. Havde ikke fingevind, selvom det nok havde været bedre. Hullet i midten er til en 0,8mm tråd, som skal lægges i en fræset rille som ikke er lavet endnu. Tråden skal så svejses fast ved lasersvejs, den kan lave en svejsesøm på 0,3mm, så det er lige tilpas. De er så tænkt at skulle monteres på en pufferplanke hvor monteringspladen er fræset med på, også med de bolte som skal holde pufferne på plads. Det kan tænkes at den alligevel svejses fast bagfra.
Pufferne er ikke tænkt som fjedrende, af hensyn til koblingsbøjlen ikke skal blive klemt nåe lokomotivet skubber en togstamme.
De er drejet ud i ét, efter en tegning der er lavet efter de hovedplaner der blev lavet på Frichs. Er dog ikke helt sikker på jeg har regnet rigtig, for de virker for korte ved sammenligning med den tegning W. Bay har tegnet.

Nogen der kan af eller bekrefte om de er for korte ?

Jesper
Vedhæftede filer
IMG_0354.JPG
IMG_0356.JPG
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Erik Olsen »

Jesper J skrev:Pufferne er ikke tænkt som fjedrende, af hensyn til koblingsbøjlen ikke skal blive klemt nåe lokomotivet skubber en togstamme.
Jeg kan anbefale dig at lave pufferne fjedrende, det giver langt bedre driftssikkerhed.
Jesper J
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 aug 2011, 06:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Jesper J »

Ok, du mener at fjedrende puffer giver bedre driftsikkerhed. Jeg tænker bare, at når maskinen trykker en togstamme gennem skifter, så vil koblingskrogen på den vogn der trykkes på, ramme mod krog og slanger på pufferplanken når den bevæger sig til siderne, hvis pufferne er trykket ind !?
Det bliver så lidt af en udfordring at overføre kraften fra bøjlen til rammen, når puffen skal kunne bevæge sig. Nogen forslag til noget stærkt som intet fylder og som er til at fremstille så småt ?

Jesper
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af gmmz »

hej

når du bygger i spor 0, kan mange af delene købes færdiglavet,
f.eks schnellenkamp :
http://www.spur-0-kaufhaus.de/
ellers kom på besøg i min klub JMJK, der har vi en H-Maskine
der kan du evt se størrelsen af de forskellige dele og se hvordan den er lavet.

mvh
Søren
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Jesper J
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 aug 2011, 06:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Jesper J »

Jeg har vistnok set den model du omtaler. Husker jeg rigtigt er det samme ophavsmand der byggede en model af den gamle Mx'er, som nok så nydeligt lavede et ganske pænt "fodaftryk" på et stykke papir der blev lagt på sporet for at demonstrere det effektive strømoptag. Det er som jeg husker det nogle meget flotte modeller. Der hvor jeg får brug for tips og triks for alvor, er maskinens bevægelighed gennem kurvede spor og skifter. Jeg har overvejet det meget hvordan maskinen skal styre med hjulene, og mener at det må være foreste kobbelhjul der skla være den styrende omdrejningspunkt, sammen med det bagerste, for at bagenden ikke skal svinge for voldsomt. På den anden side behøver hjulene måske slet ikke bevægelighed til siderne, hvis de styrer om foreste og andet kobbelhjul. Så skal flancen så bare drejes tilpas smallere på drivhjul og bagerste kobbelhjul. Hvordan tror du det vil fungere ?
Hvordan er krumtappen lavet på den maskine han byggede ?
Strømoptaget vil jeg også have på samtlige hjul. Det skal nok lykkes og lave et effektivt og stabilt optag på forløberen, og tenderen hjul skule ikke give de stor udfordringer, med den plads der er dér.

Jesper
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Erik Olsen »

Jesper J skrev:Ok, du mener at fjedrende puffer giver bedre driftsikkerhed. Jeg tænker bare, at når maskinen trykker en togstamme gennem skifter, så vil koblingskrogen på den vogn der trykkes på, ramme mod krog og slanger på pufferplanken når den bevæger sig til siderne, hvis pufferne er trykket ind !?
Det bliver så lidt af en udfordring at overføre kraften fra bøjlen til rammen, når puffen skal kunne bevæge sig. Nogen forslag til noget stærkt som intet fylder og som er til at fremstille så småt ?
Jeg tror du se spøgelser hvor der ingen er. Lad mig begynde med DMJK's standarder for puffere og automatkoblinger:
http://www.dmjk.dk/Standard/C%2007%20Pu ... uffere.pdf
http://www.dmjk.dk/Standard/C%2008%20Ko ... uffere.pdf

Koblingsbøjlen skal fastgøres til pufferplanken, ikke til pufferne, og der skal være en lille afstand mellem koblingsbøjlen og pufferskiverne. Pufferfjedrene skal have en passende stivhed så de trykkes lidt ind under drift, men ikke helt ind. Jeg skal prøve at finde en tegning af cylinderpuffer med indbygget fjeder som jeg engang har bygget. Pufferskiferne skal have en vis størrelse/bredde i forhold til køretøjets længde og kurveradius så pufferne ikke "ekser", men med 2 m kurveradius og en H-maskine burde der slet ikke være noget problem.

Jeg tror du overvurdere hvor stærke delene skal være. Jeg har bygget materiel med fjedrende kurvpuffere med 1,5 mm pufferstok, og de har været rigeligt stærke til formålet. Hvis man endelig for alvor "ramler" med sådan en vogn, sker der bare det samme som i virkeligheden, nemlig at pufferstokken bøjes.
Jesper J
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 aug 2011, 06:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Jesper J »

Har kigget lidt på standarden fra dmjk. Der nævnes netop det jeg er bange for, nemlig at bøjlen vil blive trykket ind mellem pufferne, hvis tråden ikke følger pufferne. Det er så specielt når maskinen trykker en større togstamme at det nemt kan ske, men er helt ude af billedet når tråden er fæstnet til pufferpladen. Der er jo også den riciko, at en puffer der er trykket ind, giver bøjlen mulighed for at trykke på siden af den modsatte puffer på den vogn den trykker på, og i f.eks en transversal at trykke vognen af sporet fordi planken svinger længere ud end den på vognen. Sikker på du fanger min pointe !
Ved at lave pufferne som jeg før beskrev, får maskinen også en stærk bøjlebefæstigelse til pufferplanken. Det lyder nok som noget farlig bøvl og lave det på denne måde, men det er det nu ikke, når man har de rigtige maskiner og værktøjer. Det vil jeg benytte mig af !

Har også kigget lidt på den side som Søren linkede til. Ganske interessant. Der er mange interessante stumper og dele der kan spare en masse tid og besvær. Så det bare knaster der ryger istedet for tid ! Især trykluftpumperne synes jeg er flotte. Den dobbelte trykluftpumpe er måske ikke den helt rigtige som blev brugt på vores damplokomotiver, men hvad gør det, det er det nærmeste man kommer en færdig model, og man sparer en masse tid. Synes ikke lige jeg har lyst til at gå i krig med en korrekt model af Knorr kompound luftpumpe fra DSB... Kald mig bare doven

Jesper
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: H2 spor0

Indlæg af Erik Olsen »

Jesper J skrev:Har kigget lidt på standarden fra dmjk. Der nævnes netop det jeg er bange for, nemlig at bøjlen vil blive trykket ind mellem pufferne, hvis tråden ikke følger pufferne. Det er så specielt når maskinen trykker en større togstamme at det nemt kan ske, men er helt ude af billedet når tråden er fæstnet til pufferpladen. Der er jo også den riciko, at en puffer der er trykket ind, giver bøjlen mulighed for at trykke på siden af den modsatte puffer på den vogn den trykker på, og i f.eks en transversal at trykke vognen af sporet fordi planken svinger længere ud end den på vognen. Sikker på du fanger min pointe !
Det er ikke et problem som jeg nogensinde har observeret i praksis. Til gengæld har jeg set mange andre problemer med hjemmestrikkede løsninger som den du beskriver. Bevares, lav bare tingene som det passer dig og drag dine egne erfaringer.
Besvar