Kælderprojektet layout hjælp søges

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Frben
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jul 2015, 21:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A og Roco Line

Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af Frben »

Hej alle sammen.

Fik et venligt tip om at jeg skulle prøve i dette forum også :-)

Nu nærmer tiden sig til at det er min tur til at gå igang, 150m2 renoveret og 75 m2 bygget til på lidt over et år, og nu kommer guleroden så til mig.



Det sidste der skal renoveres er rummet til kælderprojektet :-) :-) :-)


Jeg har (syntes jeg selv) lavet en god sporplan, anlægget er i tre niveauer, den høje side (højre) skal være østrig og den lave side (venstre) skal være danmark, tyskland ligger et sted midt imellem og jeg har en skjult fiddelyard under venstre side.
Jeg har dog lidt brug for at der kommer nye øjne på sporplanen som måske kunne komme med en drøn god ide, men den østrigske og den danske banegård skal være brugbare til lidt rangering.


Skinnetypen er PIKO A.




Håber der er nogen ude i universet der har lyst til at hjælpe mig på vej.



Mvh Frederik
Vedhæftede filer
Layout 6.scarm
Sporplan i SCARM format
(44.01 KiB) Downloadet 166 gange
Screenshot 3
Screenshot 3
screenshot 2
screenshot 2
screenshot 1
screenshot 1
SCARM - Layout 6.pdf
Sporplan
(123.01 KiB) Downloadet 156 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af moppe »

Hej Frederik - og velkommen til :-)

Når jeg kigger på dit layout vil jeg starte med at par spørgsmål:

Hvor lange tog har du tænkt dig at køre med?
Som jeg ser det kan du køre med 80-90 cm lange tog...... Det er en MZ med 2 personvogne i fuld længde.

Vil du have automatikstyring (computer eller lignende)?

Fiddleyarden - er det korrekt at den ikke er med i sporplanen?
(fedt for øvrigt du har lavet den i scarm, jeg kan hive den ind i 3D visning og se det hele....)

Broen.........er du helt sikker på at du vil have den?
Grunden til at jeg spørger er at vi på "min" modelbane efter mange års "kravlen under" endeligt har fået bygget om, så vi er sluppet af med "kravleriet". Det er en kæmpe lettelse!

Var det mig der havde 4,5x3,7 meter havde jeg klart bygget et "rundt langs væggen anlæg" som det du har gang i, men det blev helt klart som et "foldet kødben" med en lang strækning rundt der ender med at forsvinde under jorden og vende rundt der (evt lave det som en stor lukket sløjfe hvor det kører ned i den ene ende og op igen i den anden.


Klaus
Frben
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jul 2015, 21:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A og Roco Line

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af Frben »

Hej Klaus.

Mange tak.

toglængde drømmen er MZ + 3-4 vogne. Men den bliver måske ret svær at opnå.

Jeg er måske lidt bagud men roco multimus til togstyring og så gode gamle analog styring af sporskifter osv.

Ja fiddel yarden er ikke med da den gjorde det umuligt at se skinnerne i laget over. men den ligger nederst i venstre side af lokalet. der er kun trukket et langt spor langs kanten.

jeg er glad for broen og kunne godt tænke mig at bygge en model af den gl lillebæltsbro, men hvis der kunne komme en anden løsning uden bro er jeg bestemt ikke afvisende.

broens højde kommer til at være ca 140 cm over gulv.

du må meget gerne komme med et bud på en plan uden bro, bare en skitse er fint :-)

Mvh Frederik
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af moppe »

Placering af døren ind til rummet - går ud fra at det er der du ikke har grundplade ud nu og hvor broen er?

Hvor meget plads er der præcist bag døren?
Du har tegnet cirka 70 cm på din grundplan.....

Og du vil helt vildt gerne have doppeltspor?

Klaus
Frben
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jul 2015, 21:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A og Roco Line

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af Frben »

Hej Klaus.

Dette er en tegning fra mit myndighedssæt over kælderen, der er målene meget mere præcise.

Jeg er totalt åbent over for forslag, enkeltsporet der slanger sig igennem landskabet er også flot.

og også andre fra forummet, hvis i har lyst til at komme med en ide :-)
Vedhæftede filer
Kælderprojektet.pdf
Tegning af lokale
(4.36 KiB) Downloadet 194 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af moppe »

Arrrh, der gjorde du lige rummet lidt smallere.......

Jeg har strikket et forsøg sammen til dig, bare lidt retningslinjer, men grundprincippet er tosporet hovedbane med afstikker til enkeltsporet sidebane. Jeg har (endnu ikke) lavet underetagen, men sporene derned.

Venstre side er hovedstationen, med sidebanene gående ud fra øverste venstre hjørne og trafik til et par virksomheden nede i "kørrundhalløjet" i bunden.
Toppen er ren strækning, hvor sidebanen hæver sig, mens hovedbanen lige så stille går nedad. Der er med vilje lavet lidt afstand mellem hovedsporene, sådan lidt "Lindenborg ådal" eller lignende, med god plads mellem sporene.
I højre side, forsvinder hovedsporet, mens sidebanen ender i sin lille station, med mulighed for omløb af gods/ranger, hvorimod skinnebussen bare kører til stationen.

De to sporskifte i midten er bare "hjælpeværktøjer" jeg bruger til at flytte lidt rundt med, når jeg skal have god sporafstand.
Billede
Billede
Billede fra anden vinkel
Billede fra anden vinkel
Billede med landskab i wireframe
Billede med landskab i wireframe
Klaus
Vedhæftede filer
SCARM - Layout 0,5 KDM.pdf
Sporplan i pdf
(55.6 KiB) Downloadet 164 gange
Layout 0,5 KDM.scarm
Scarm filen
(78.25 KiB) Downloadet 157 gange
Frben
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jul 2015, 21:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A og Roco Line

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af Frben »

Så er jeg kommet så langt, og sys det begynder at se ganske fornuftigt ud.

men hvad siger i til det?
Vedhæftede filer
Scarm - Layout 7.4.png
Scarm - Layout 7.3.png
Scarm - Layout 7.2.png
Scarm - Layout 7.1.png
SCARM - Layout 7.pdf
Layout
(137.46 KiB) Downloadet 174 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af moppe »

Det ser da ganske fornuftigt ud. Formoder at de to spor der ender blindt under banen skal føre ned til en opstilling - men har du styr på sporforløbet til det også?

Drejeskive og remise stikker lidt ud. Ser vi rent forbilledemæssigt havde man kun sådan noget på store stationer.

Klaus
Frben
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jul 2015, 21:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A og Roco Line

Re: Kælderprojektet layout hjælp søges

Indlæg af Frben »

Hej Klaus.


det er helt korrekt med de to spor under banen. det ene går fra den ene station til den anden og det andet går ned til en fiddelyard med manuel udtrækning, så jeg kan have alle togstammer holdende der. det fylder mindst er kræver mindst.

Drejeskiven er tegnet ind kun for at jeg har et sted at opbevare mine maskiner.

Scarm pdf ligger under billederne.

nu kommer så næste spørgsmål.
Findes der en måde til at lave blokstyring på, i nem format med at lokomotiv kører ind på en strækning, aktiverer en reed kontakt, lukker for strøm på skinnestrækning bag lokomotivet, og når den forlader strækningen aktiverer den en reed og tænder for strømmen igen?
Besvar