En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Indlæg af moppe »

Jeg havde besøg i dag, et lokomotiv skulle digitaliseres og have programmeret dekoder op til diverse lysfunktioner.

Lokomotivet er et lokomotiv jeg selv har overvejet at investere i, nemlig Mehanos model af Class 66. Min gæst var i CAPTRAINS farver, som tiltaler mig, men som ikke passer så godt ind i min samling (ellers havde jeg selv købt den).

Her er den set udefra:
CAPT C66-2.jpg
Rent drivmekanismen er traditionelt opbygget med en centermotor, et stort svinghjul og træk på alle aksler. Ud over dette er der brugt nogle lidt specielle løsninger til lokomotivet. Eksempelvis er chassisrammen sat sammen af to halvdele, der lukker motoren inde. Man kan se "revnen" mellem de to chassishalvdele på nedenstående billede:
CAPT C66-1.jpg

Lyset er (selvfølgelig) med lysdioder, på printet sidder yderst to hvide lysdioder og i midten en lille rød (til slutlyset)
CAPT C66-3.jpg
Men det er ikke nok, for toplanternen skal også have lys.
Det er klaret ved at placere den sidste hvide diode på bagsiden af printet og så sætte en lysleder fast i overdelen.
CAPT C66-4.jpg
For ikke at lyset fra de hvide dioder skal sprede sig til den røde slutlys (og omvendt) er lyslederen til slutlyset pakket behørigt ind i noget sort "skumtape". Det ses tydeligt her, sammen med lyslederen til toplanternen.
CAPT C66-5.jpg
Lokomotivet kræver en dekoder med i alt 6 udgange, idet slutlys og den ene frontlanterne (nederste til venstre) kan styres separat, for at kunne vise rangerlys med kun den nederste venstre lanterne (vidst nok Belgisk rangerlys - det er jeg ikke helt sikker på) og for at kunne slukke lyset op mod tilkoblede vogne.

Kvaliteten var som jeg har læst om, tungt og kraftigt lokomotiv, med masser af trækkraft og gode langsomkørselsegenskaber. Der kom en ESU LokPilot V4 i......

Klaus

Klaus
ZZ-tog
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 dec 2015, 12:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig-Piko A glies

Re: En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Indlæg af ZZ-tog »

På mit anlæg kommer der også gæster, som normal ikke gæster Danmark i den store størrelse,
selvom CLF-cargo har kørt med class 66 herhjemme, er de to maskiner jeg har anskaffet ikke fra
CLF, men derimod Heavy haul Power fra Mehano, og Captrain fra Heljan.
Class-66-17-12-2015-DG-D40 096.JPG
De er faktisk nogle dejlig maskiner, selvom der fra starten var en del bøvl med dem begge to, og
det vil jeg fortælle jer om.
Kort fortalt, de problemer jeg har oplevet med de her Class 66/77, var at Mehano class 66’ern var
købt som analog, og derefter blev der købt en ESU lyd dekoder, som virker fint, men lyset ville ikke
rigtigt som det skulle, og med hjælp fra en som kendte mere til lyd dekoder, kom de rigtige data
ind i dekoderen, og så virkede lyset som ønsket.
Næste problem med Mehano’s 77 var, at en del af mit anlæg er lagt med PIKO A-gleis, og
hjulflangen er lidt for bredt, så når maskinen kører i gemmen hjertestykket kortslutter det, og
løsningen var at afmontere hjulene og slibe den kant af som er på hjullets ydre siden, for at gøre
hjulet slankere, og derefter blev siden af hjulet malet rust brun.
Class-66-17-12-2015-DG-D40 102.JPG
Heller ikke Heljans Class 66 med lyd dekoder kørte tilfredsstillende fra starten af, og min løsning
på dette problem var, at skifte hjulene ud med nye, og valget blev RP 25 hjul, som er af en beder
legering, ”beder strøm optag”, også de blev malet rust brun på ydre siden.
Heljan 66.JPG
Under ombytning af hjul.

Det som jeg også vil betragte som en fejl, er at førerrum lyset ikke kan slukkes separat med front
lyset, forstået på den måde, at tændes lyset på maskinen, tændes lyset også i førerrummet samtidigt.
Heljan class 66 003.JPG
Efter ombytning af Heljan Class 66

Men udover de nævnte problemer er det nogle fine maskiner, som også er en afveksling, når der
mest køres med røde/sorte GM maskiner fra DSB.
Class-66-17-12-2015-DG-D40 107.JPG
Bedste hilsner
ZZ-tog.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Indlæg af moppe »

Hej ZZ-tog (har du et rigtigt navn?) og velkommen til.

Det er dejligt at se andre med samme interesse for moderne tog som mig selv. HHPI lokomotivet er fed i den bemaling.

Jeg var klar over det med lyset på Mehano Class 66, i den jeg havde fingre i, var der en vejledning til, hvordan det skulle laves, så det tog kun 5 minutter (okay, jeg er også lidt "trænet" med ESU lokprogrammer).
Jeg var til gengæld ikke klar over problematikken med PIKO A-skinner. Vi - Modelbanen i Hadsten) oplever det samme en gang i mellem med små Hobbytrade vogne. Jeg har tilskrevet det at løbefladen på hjulene er helt lige og ikke let koniske som på mange andre modeller.

Klaus
ZZ-tog
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 dec 2015, 12:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig-Piko A glies

Re: En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Indlæg af ZZ-tog »

Hej Klaus og andre læser.

Det årti vi lever i lige nu, synes jeg er ret interessant, hvis vi ser på jernbanerne i hele Europa.
Der er mange forskellige selskaber som byder ind på godstrafikken, specielt i Tyskland er der
meget at se på, nogle af dem ”gæster” også Padborg, for at afsætte eller afhente godsvogne,
som bliver fragtet vider i gennem Danmark. Heldigvis kan mange af disse lokomotiver og vogne,
som kører her i landet, også købes i model, så det kan efterlignes på modelbanen.
Det er også her vi finder grunden til, at jeg er drejet ind på forumet her, hvor jeg kan se at der er
flere som har den moderne jernbane som interesse.

For at vende tilbage til sidste indlæg, omkring løbefladen på Mehano’s class 66/77, så har jeg
kun oplevet det på denne ene model, og hvis man forstørrer dit første billede, kan man se den
kant på ydersiden af hjulet, som jeg har slebet væk på min model, og derved undgå en kortslutning,
når man bruger PIKO sporskifter. En anden mulighed er at trække hjulskiven af, og derefter monter
en ikke så bred hjulskive, hvorved der kommer en anden udfordring, nemlig hjuldiameteren på
Mehano’s class 66/77 er ø 12, og de hjul som jeg har kunne finde på nettet har en hjuldiameter
på 11.6 mm, hvorved koblings højden bliver 0,3 for lav.

Grunden til at jeg nogle steder på anlægget bruger PIKO A-gleis er, at de er billige. De er nemmere at have
med at gøre, men der er ikke strøm i hele hjertestykket, men har dog ikke haft problemer med to
akslet lokomotiver, som kan have svært ved at få strøm lige på dette sted.
Pikoa1.JPG
Ved den røde cirkel, er her vist hvor der kan give problemer, hvis hjulskiven er for bred.
Pikoa2.JPG
For lige at blive i tråden om en gæst der kom forbi, har jeg taget billede af en Tgs-z vogn
som er fyldt med vejsalt, for det er jo december, og vejene kan blive glatte.

Hilsen
ZZ-tog.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: En gæst kom forbi - Mehano Class 66 "CAPTRAIN"

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det ser virkelig ud som om du har flot anlæg! Flotte billeder. God stil med de små arbejdere, som statister på dine billeder.
ZZ-tog skrev:Grunden til at jeg nogle steder på anlægget bruger PIKO A-gleis er, at de er billige, nemme at have
med at gøre, men der er ikke strøm i hele hjertestykket, har dog ikke haft problemer med to
akslet lokomotiver, som kan have svært med at så strøm lige på det sted.
Det er en designmæssig beslutning i PIKO A-gleis, at der ikke må være problemer med hjertestykket. Derfor er hjertestykket også meget kort. Således undgår PIKO, at små lokomotiver lander i hjertestykket.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar