Side 1 af 4

Toglandet Schweiz

: 29 maj 2016, 08:38
af esben2009
Seneste indkøb var ikke planlagt, men nu stod jeg der med den seneste SBB spisevogn fra Märklin, og med en overbevisning om at den bestemt måtte med hjem. Ikke at jeg manglede den, for egentlig hører denne WRm spisevogn hjemme blandt de velkendte orange Eurofima-vogne som jeg slet ikke har nogen af. Men jeg tænkte den udmærket kunne gøre det godt i en togstamme af SBB EW I vogne som den nu har fundet indpas i :)

Re: Nyt skal der til

: 29 maj 2016, 10:49
af Søren
...og så har du jo nu en undskyldning for at købe nogle Eurofima-vogne. :-)

Re: Nyt skal der til

: 29 maj 2016, 19:58
af esben2009
Tro mig Søren, tanken om en stribe Eurofima vogne har strejfet mig, men siden jeg nu tog mine EW I vogne fra mit pendultog og efterlod en ABt styrehusvogn ved perronen for i stedet at etablere den togstamme hvor spisevognen indgår, så er jagten nu gået ind på nogle 2. klasses EW I vogne fra Märklin sådan at jeg kan få genopbygget mit lokaltog.

Og Märklins EW I vogne i epoke IV har jeg endnu ikke fundet hos forhandlerne selv om det ikke er mange år siden de blev lanceret. Ebay bliver nok løsningen.

Re: Nyt skal der til

: 29 maj 2016, 20:03
af Søren
Ebay er altid en mulighed. Eurofima-vognene blev revet væk, så der er Ebay nok også nødvendig. Alternativt vente på flere udgivelser, som jo nok kommer, da formene er helt nye. Selv har jeg bestilt en EC stamme, der kommer til efteråret. :)

Re: Nyt skal der til

: 05 jun 2016, 09:51
af esben2009
Mens vi her på Bjergbanen går og venter på elefanten, for os årets nyhed i form af Gotthard damplokomotivet C 5/6 fra Märklin, så har dette italienske tog fra GTS Rail fundet vej hertil, endnu en modelvariant af Bombardiers 486'er som hos os er startet med et lastvognstræk. Mest kendt er GTS Rail for deres containerforretning. Se gerne mere på http://www.gtsrail.com

Her er et lille klip af toget i skala 1:1


Re: Nyt skal der til

: 05 jun 2016, 14:12
af Cargoman
esben2009 skrev:Mest kendt er GTS Rail for deres containerforretning. Se gerne mere på http://www.gtsrail.com
Så er du sikkert også bekendt med ACME´s udgivelse af hele 4 forskellige Sggmrss læsset med containere fra GTS, som også vil se godt ud efter din 486-er.

:arrow: https://www.elriwa.de/produkte/wagen/sp ... p.v-vi-gts

:arrow: http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Re: Nyt skal der til

: 05 jun 2016, 21:55
af esben2009
Tak for henvisningen til vognene fra Acme, så vidt jeg har kunnet se den eneste producent af vogne til GTSRail (?)

Men hvordan er køreegenskaberne på vogne af denne slags fra Acme, og her tænker jeg især på C-skinner og radius 1. På stummi har jeg bemærket at en bruger har nævnt mindsteradius på 450, men har intet andet kunnet finde omkring dette. Kan nogen her byde ind med viden og/eller erfaringer ?

Re: Nyt skal der til

: 12 jun 2016, 18:21
af esben2009
Så blev det tid til at give vores "rullende Autobahn" en opgradering i form af en Ralpin liggevogn. Det med lastvognstog organiseret sådan her er et nyere kapitel i togverden, faktisk havde Ralpin 15 års fødselsdag i går :D Vores nye vogn fra Liliput har fundet sin faste plads lige bag lokomotivet fra BLS Cargo.

Ralpin har 2 strækninger igennem Schweiz, dels Freiburg-Novara gennem Lötschberg Basistunnel hvor BLS Cargo er trækkende kraft, dels over Gotthard hvor SBB Cargo ligger lokomotiv til. Over og over Gotthard er dog så småt historie, da tunnelen gennem Gotthard åbnede lidt tidligere i denne måned. Over 80 milliarder har man investeret i dette projekt, og i den økonomiske sammenhæng ligner Fehmern forbindelsen en detalje.

For dem som gerne vil vide mere om Ralpin, så er deres hjemmeside et besøg værd: http://www.ralpin.com/medien/ hvor man finder en del gode billeder. Skulle man nu lade sig inspirere, og gå med tanker om at bygge sit eget lastvognsterminalanlæg, så findes der også råd for det:



Og et klip fra et større modeltogsanlæg:


Re: Nyt skal der til

: 02 jul 2016, 12:08
af esben2009
Så kom mine første containervogne hjem, et par Hupac lommevogne fra Märklin, købt brugt af en ovre fra togklubben.

Vognene er så gode som nye og lever fuldt ud op til forventningerne, i sær kan jeg godt lide at vognene er af metal. Påtrykkene ser fine ud og det var uden besvær at sætte delene på sådan at containerne sidder rigtigt på.

Nu må vi se hvad jeg ellers finder af vogne til GTS-toget, er i øjeblikket opmærksom på de ACME vogne som også er nævnt tidligere i denne tråd, men også et par vogne fra Märklin produceret til det hollandske marked har fanget min opmærksomhed, og så har HAG også for et par år siden lavet en række containervogne jeg godt kan lide, og som man forsat kan finde til salg på nettet.

Re: Nyt skal der til

: 07 aug 2016, 15:44
af esben2009
Så blev det her i sommerferietiden tid til lidt underholdning om tog i Schweiz. Hos forhandleren fandt jeg en DVD om SOB (Sudostbahn), et tema jeg længe gerne har ville se mere om da et af vores ferieområder er Bodensee som SOB har trafik til.

Omdrejningspunktet i denne DVD er Voralpen Express linjen som går mellem Romanshorn ved Bodensee og Luzern. Undervejs kommer man bl.a. tæt på den 99 meter høje Sitterviadukt, SOB's værksted i Herisau og på tur med en Be 3/4 triebwagen kaldet Tino der er indrettet som sydlandsk vinstue.
Skulle man få lyst til at erhverve sig denne rullende vinstue, så har Siggmodell (http://www.siggmodell.ch) den undervejs. Dog ser det ikke ud som om den tilbydes i en Gesellschaftwagen udgave med sang og musik........

SOB har i øvrigt en udemærket hjemmeside (http://www.sob.ch) hvor der er også er plads til overraskelser som at deres værksted producerer havetog, altså de lidt større af slagsen som man kan sidde på.

I denne video følger man to SOB lokomotivførere på arbejde, der er en del gode sekvenser:



Med hjem fra forhandleren kom også sidste nummer af Märklin Magazin hvor jeg så kan sidde og savle over en artikel om Elefanten mens jeg stadig venter på at dyret kommer hjem til mig. Jeg er spændt på hvordan det tager sig ud med sine mange flotte detaljer, udfra billederne ser det meget lovende ud. Men selv om jeg var hurtig ude med en bestilling må jeg væbne mig med tålmodighed, mange har lagt billet ind på denne nyhed der er blevet en overvældende succes.