Side 3 af 4

Re: Toglandet Schweiz

: 10 sep 2016, 12:13
af esben2009
Hej Bo, det var sandelig et meget omfattende materiale du byder ind med her, der er stof til megen fordybelse som jeg nu vil dykke ned i, mange tak for det.

John Larsen

Re: Toglandet Schweiz

: 10 sep 2016, 13:41
af moppe
Bo, kan du ikke bare smide dine videoer på youtube!

Klaus

Re: Toglandet Schweiz

: 10 sep 2016, 14:50
af boholm
Kan godt, men vil ikke. Jeg vil helst holde det "i egne rækker".

Re: EW I

: 20 okt 2016, 13:39
af esben2009
Det var et par gode links Bo bidrog med her, og da jeg gerne vil prøve at have lidt styr på hvilke passagervogne som sammen har kørt i Schweiz, og om muligt på Gotthard, så har det været guf at dykke ned i det.

For nogle år siden erhvervede jeg mig nogle Leichtstahl-wagen fra Märklin inklusiv en styrehusvogn, disse vogne er jeg meget glade for og har prøvet at finde ud af hvordan de har været benyttet i pendelzug-drift og regionaltrafik. Men tilbage står et spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på, nemlig om og i givet fald hvordan disse EW I første klassesvogne har indgået i fjerntrafik når vi er i epoke 4, og især i en togstamme med udenlandske vogne.

Jeg vil blive glad hvis nogen kan byde ind da jeg lige så godt kan indkøbe de rigtige vogne når togstammerne udvides i nær fremtid.

Re: Toglandet Schweiz

: 20 okt 2016, 23:51
af boholm
Jeg "lugter" en lille misforståelse (undskyld, hvis jeg har forstået teksten forkert). Leichtstahl-vogne og EWI-vogne regnes ikke for at være den samme type vogn. Det er to forskellige typer. Jeg har prøvet at vise det skematisk her:
http://www.jernhesten.dk/Forbillede/SBB ... nvogne.asp (work in progress).

Mht. indsats af EWI-vogne så blev de - så vidt jeg har kunnet læse mig til - brugt flittigt i mange forskellige nationale persontog. Her et eksempel:
http://www.jernhesten.dk/Forbillede/Tog ... 1995-09-20

De kom ikke meget til udlandet, da fritrumsprofilerne og vognens lave højde og dermed lave døre skabte problemer på de udenlandske stationer - især de lave døre og trin.

Men efter fremkomsten af EWIV-vognen blev de "nedgraderet" og mange gange indsat som ekstra-vogne i de tog, der havde behov for ekstra kapacitet - som f.eks. InterRegio-toget, der kører gennem Gotthard (her i 2008):
http://www.jernhesten.dk/Forbillede/Tog ... 2008-06-11

Re: Toglandet Schweiz

: 22 okt 2016, 05:45
af esben2009
Mange tak for afklaringen, jeg havde netop blandet de to A-klasse vogne sammen, det var nok min fokus på de ens nummereringer 50 85 18-33 som ledte mig på vildspor. I øvrigt en fin skematisk opstilling du har fået lavet.

Re: Toglandet Schweiz

: 22 okt 2016, 09:56
af boholm
Jeg slog lige nummeret op i min SBB-"bibel":

50 85 18-33 er det generelle nummer for 1. kl. for vogntyperne Leihtstahl, EWI og EWII. Det er det efterfølgende nummer, der skiller dem ad. Og selv her er det forvirrende, da det ikke "bare" er fortløbende, og der er flere nummerserier for samme type vogn.

"Biblen": http://www.bahn-bus-ch.de/bilder/biblio/sbb062.gif

Julen startede tidligt i år.....

: 24 nov 2016, 18:42
af esben2009
Julen startede tidligt i år, i hvert fald landede i går en æske som længe havde stået på ønskesedlen. Indholdet i æsken bestod af Märklins C 5/6 damplokomotiv, også kendt som Elefanten grundet sin stærke trækkraft. For 100 år siden blev det også bygget første gang med det formål at klare udfordringerne på Gotthard strækningen. For mange blev Elefanten lidt af en darling, men som modeltog ikke så udbredt igen, mest kendt er nok en Roco udgave som blev lanceret for en del år siden.

Førstehåndsindtrykket af modellen er positivt, en detaljeret model med ekstra detaljer udover det sædvanelige, Mfx+ dekoder med et hav af funktioner, indbygget røggenerator og god trækkraft. Forventningerne er til fulde blevet indfriet, og nu er det bare om at få toget brugt :)

Jeg har lagt et par billeder op til at starte med, og her er også en testkørsel hentet fra nettet:


Re: MSC

: 25 dec 2016, 12:01
af esben2009
Det var ikke pakkeposten som igår havde været forbi og ligge pakker under træet, men helt sikkert en anden sympatisk skikkelse :D

Under julepapiret gemte der sig en æske med containervogne fra Märklin, en dobbeltpakke med hver sin Sgns vogn og to 20 fods containere fra MSC, en 2016 nyhed som jeg første gang så i forretningerne i starten af december. Jeg havde været lidt kølig overfor denne nyhed da farven på containerne var alt for gule i forhold til dem man ser i trafikken, det var derfor en positiv overraskelse at se dem i virkeligheden, her var farven ramt langt bedre.

Som det plejer har disse vogne af metal en god vægt og gode køreegenskaber, på vognene er der mulighed for at containerne kan fastgøres forskellige steder, man kan også samle tre 20 fods containere på én vogn, eller samle en 20 fods og en 40 fods på en vogn.

Jeg har lagt et par billeder op af sagerne, og en kort reklamefilm fra MSC er her også:


Den lokale Zoo

: 04 jun 2017, 19:30
af esben2009
Et lokalt samarbejde udfolder sig her, hvor den lille lokalbane SZU i Zürich har gjort lidt ekstra ud af en passagervogn:



Tilføjelse:

Det er i år at SZU har 125 års jubilæum, og er en sammenslutning af to normalsporet baner i 1973, Sihltalbanen og Uetliberg banen. Tilsammen har de et strækningsnet på knap 28 km, men hver bane har sit strømsystem da Sihltalbanen kører på vekselstrøm og Uetliberg banen på jævnstrøm. Denne specialitet ses på dette filmklip fra Eggerfilm, bemærk pantograferne på de orangefarvet tog på Uetliberg banen.




Selvom banen er beskeden i omfang kan der fremskaffes materiel til den der vil køre SZU på sin modeltogsbane, bl.a. har HAG produceret den 456'er som er med i filmen (sådan cirka). Tillig har produceret dobbeltdækkervognene inklusiv styrehusvognen i samme serie.