Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Efter et par års dvale, har min søn fundet mine modeltog, og så måtte jeg jo love ham at jeg vil lave en bane så de kan komme ud og køre.

Planen er indtil videre en punkt til skyggebane gård bane. På sigt kan det være at jeg vil lave en spiral ned, således banen bliver i 2 niveauer.

Indtil videre har jeg planlagt stationen som bliver på 2 moduler; en på 80cm og en på 120 cm. Mine sporskiftedrev har jeg valgt at skulle være på oversiden af modulkassen, men gemt bagved en bagkulisse.

Billeder:

Sporplan - ikke til scala. Stationen bliver placeret øverst til højre
Sporplan
Sporplan
Sporplan ud på 6 mdfplader. Disse bliver limet ovenpå modulkasserne
Sporplan tegnet på MDF
Sporplan tegnet på MDF
Bygning af den første modulkasse. Bagkulissen er sat på, mangler at blive savet til udover kanten. Beklager at det sidste billeder vender på hovedet
Selve pladen med huller fræset ud til bagkulissen
Selve pladen med huller fræset ud til bagkulissen
Bagkulissen er sat fast. Rillerne som er fræset ud, så jeg kunne bukke krydsfiner pladen skal spartles
Bagkulissen er sat fast. Rillerne som er fræset ud, så jeg kunne bukke krydsfiner pladen skal spartles
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af Søren »

Interessant. Det glæder jeg mig til at følge! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Hej Søren,

Nu er jeg i hvert fald igang! Har også en ret god ide om hvad 3. modul skal indeholde, men nu skal stationen lige laves færdig, så der som minimum kan køres på det.

Bor i Hou, så vi er ikke så langt fra hinanden.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Så er den første modulkasse ved at være færdig.

Er egentligt ganske godt tilpas med resultatet, det skal lige have en gang maling mere eller 2, og så skal 6 mm mdf pladen med selve sporforløbet limes på, og så er den klar til at få skinner på.
Første modulkasse
Første modulkasse
Næste modulkasse bliver noget lettere at få lavet da bagkulissen bare er lige, så håber de begge er helt klar til at få lagt skinner i næste weekend.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af Søren »

Jeg kan godt lide at du behandler baggrunden som en rundhorisont. Det giver en meget pænere afslutning. Især på billeder.

Er der en speciel grund til at den ikke er højere? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Hej Søren,

Ja, det er der en grund til. Banen skal være på en skunkvæg, hvor væggen bliver skæv efter omkring 130.

Formålet først og fremmest med kulissen er at den skal skjule min sporskiftedrev. Og med dem på, har jeg målt så jeg kan have banen så langt oppe af min lige væg som muligt.

Håber det giver mening.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af Søren »

Det gør det så absolut. Jeg tænkte nok der var en tanke bag.

Vil du bruge fotobaggrunde eller male noget selv?

PECO har nogle tegnede baggrunde, som godt nok er lidt engelske at se på, men de tegnede landskaber giver tilpas detaljer til at baggrunden gør det visuelt pænt, uden at det bliver baggrunden som trækker opmærksomheden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Hej Søren,

Jeg ved det faktisk ikke endnu. Lige nu er de malet grå, ligesom forsiden af modulet - dette er på kulissen bare tænkt som en grundfarve, som jeg senere skal have malet meget lyseblå - så indikere det noget himmel.

Om jeg så bare dækker en stor del af det af med noget landskab og så man blot kan ane kulissen i baggrunden, så er det nok mest dét jeg hælder til. Nu kommer stationen til at ligge ret tæt på kulissen, så her bliver det svært at skjule noget på stykket mellem selve stationen og så pakhuset som ligger på sporet tæt på kulissen.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Desværre fik jeg ikke lagt spor i denne weekend, men lidt er der sket. Den sidste modulkasse i denne omgang er lavet færdig. Nedenstående billede er taget før det blev malet.

Håber på at sporene kan blive lagt løbet af ugen, samt monteret messingtråd til sporskifterne da alle drev kommer til at så bag kulissen istedet for nedenunder. Messingtråden kommer til at "ligge" i en rundt stykke plastik med hul hele vejen igennem.
image.jpeg
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Jeg har fået tildelt min søns værelse til brug for mit tog, samt arbejdsbord.

Nu er det så først engang i foråret, da vi lige skal have lavet om før han kan flytte værelse.

Tanken som den er lige nu, er som nedenstående tegninger.

Rummet er i alt ca. 412cmx212cm. Sort ramme er døren, blå ramme er vinduet. De 2 moduler jeg er ved at få lavet er der hvor stationen er. Tanken er at den løber rundt i hele værelset som i en hestesko. Jeg skal så have lavet en eller anden form for aftagelig bro, så man kan komme ind og ud af døren. Alternativ, så må døren pilles helt af, da den åbner indad. Det er lidt træls at skulle være "låst" inde. Den tid den sorg.

Tænker at sporskiftet som fører henholdsvis ind i helixen og hen over svinget mod dagen vil blive skjult på en eller anden måde under en bro eller lignende. Den lidt lysere grå, er planen under, som jeg ikke har tænkt nærmere over endnu.

På denne måde for jeg næsten maksimalt udnyttelse af rummet til meter spor, uden at noget bliver krampet sammen og som også giver lidt muligheder for forskellige kørreelser.
Rumplan.jpg
Her er et billede af tværsnittet af modulerne fra væggen med skunk og skrå vægge.
Tværsnit.jpg
Besvar