Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af Miwes »

Spændende projekt og glæder mig til at følge din bane...super.

Vh. Michael
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af moppe »

Overvej en skydedør........

Jeg ville nok lave en lille ændring i planen.
Rumplan.jpg
Hvorfor ikke lade banen dele sig lige efter stationen, eller måske endda helt tilbage ved stationen?
Så vil det være en sækbanegård, hvorfra der udgår tog i 2 retninger - i samme ende.
Trækker du den synlige lidt længere ud mod kanten og lader den følge en å, så vil den anden naturligt være den der skærer sig gennem bakkekammen over til den næste ådal og dermed forsvinder hurtigt (bag bakker+skov, hvis det er Danmark, tunnel gennem klippevæg hvis vi taler nabolande).

Kig i bogen "Gleispläne" af Günther Fromm, her er der flere forslag.

Klaus
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Hej Klaus,

Bliver nok at vi piller døren ned - tror jeg.

Har en ide om at jeg gerne vil have sporskiftet skjult, så er det lidt "sjovt" for min søn om toget kommer ud eller bare lige bliver skjult - og at der kan komme et tog lige pludseligt fra helix'en. Tænker det bliver en bro som er lidt skæv på banen - må se når jeg kommer dertil.

Er noget mere usikker på hvad jeg skal Ove nedenunder. Og om jeg skal lave det bredere ved vinduet for derved også at kunne Ove en skyggebanegård.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane

Indlæg af a62213 »

Jeg har fået et lidt udfordrende spørgsmål til døren, og tanken om at fjerne denne på en anden side, så det har givet følgende tanker fra min side:

Grunden til at planen blev som den blev, var at jeg havde lavet de 2 første moduler - fordi jeg til at starte med var sat et andet rum i udsigt, hvor det passede ind på denne måde. Og når det nu var lavet kunne jeg jo ligeså godt bruge det. Men som sagt, jeg kan sagtens følge dig, og nok især det med den lukkede dør for rodet, det vil nok passe fruen glimmerende, og jeg tror jeg kender mig nok til at jeg ikke vil få ryddet op på mit arbejdsbord.

Nu har jeg kun har små 300 kr i udgifter til træ og så den tid jeg har hygget mig med det i skuret, så det går nok, hvis det skal laves om.

Har brugt lidt tid på at lave følgende plan. Det hele er spejlvendt, og så har jeg lavet nogle ændringer til planen.

Det blå spor er det øverste lag hele vejen igennem. Ved sporskiftet hvor både det blå og grønne spor er, var ideen at det blå spor bliver ca. 4 cm højrere hen til det møder det grønne spor som ligger under. Det grønne spor vil samtidigt blive ca. 4 cm lavere, således der er 8 cm i højden imellem de 2 spor.

Det grønne spor går ind i en lille helix ned og forsvinder under pladen og ud i en skjult sækbanegård, istedet for en alm skygge banegård. Her vil jeg kunne ændre opstilling på de forskellige tog osv. Tanken er at jeg laver denne på nogle hyldeudtræk, så jeg ikke skal stå med hovedet næsten nedenunder anlægget. Dvs at den nederste del af anlægget som jeg først havde en ide bliver skrottet. Dette kunne også betyde at mit arbejdsbord bliver flyttet over til den anden side, men der er lidt med højden op til den "skjulte" sækbanegård som jeg lige skal have gennemtænkt.

Kom endelig gerne med kritik!
Rumplan - spejlvendt.jpg
tybalt
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 07 aug 2011, 23:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af tybalt »

Hej
Kan godt se ideen men det forekommer mig at du har videreført nogle designoplæg fra første udkast som er unødvendige i det nuværende.
forslag.jpg
I stedet for at lave "spagettien" omkring helix trækker du det grønne spor langs forkant og ender ved bagvæggen. Du kunne også overveje at lade dette stykke bane stige i stedet så sporet til opstillingssækbanegården (og denne) blev anbragt på en smal hylde løftet over det egentlige anlæg. Denne 2-etagers opbygning anvender amerikanerne med meget stort held.

Bare til inspiration
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af a62213 »

Hej Tybalt,

Kan godt se ideen, min udfordring er at den side af anlægget er op imod en skrå væg. Så skal jeg gøre det på den måde, så kommer anlægget for langt ned.
tybalt
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 07 aug 2011, 23:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af tybalt »

- Og naturligvis skal man indrette sig efter det rum man har til rådighed, ideen var også primært at påpege at du havde unødigt meget "spagetti" i hjørnet.
Forslaget fungerer fint også hvis du vælger at lade sporet gå under anlægget, ja faktisk kan du udmærket lave en ekstra runde på helixen for at vinde ekstra højde (dybde) uden at bliver klumpet at se på.

mvh.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af a62213 »

Hej Tybalt,

Jeg har faktisk lavet det på den måde du har foreslået - mest pga. afstanden fra sporskiftet til broen var for kort, dvs en for stejl stigning - ca. 3.5 %. Havde ikke set du havde vedhæftet en sporplan :) Det er jo kun det blå spor som er synligt, og synes sporplanen så fedt ud, men duer ikke pga. den for stejle stigning.

På den går det også sporet også direkte fra helix´en og ud på det jeg vil bruge som skjult opstillingsbanegård.
Rumplan - spejlvendt v2.jpg
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af a62213 »

Tingene har lige stået lidt stille, men lidt nyt er der sket.

Det fømeste modul er færdig som er modulet lige efter stationen på den side hvor døren åbner ind til rummet. Er gået lidt anderledes til værk denne gang da rammen er lavet ud fra er sandwich princip med plader af 6 mm tykkelse hvor der imellem er er stykke træ på 15 mm tykkelse.
image.jpeg
image.jpeg
Sporet er også lagt på og en 5mm tyk skumpap trace ovenpå, det har jeg bare ikke lige billeder af endnu. Næste skridt er at få lagt spor, monteret strøm og så begynde at kigge lidt på hvordan jeg laver landskabet på.
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Starten af hjemme modulbane - revurderet rumplan

Indlæg af a62213 »

Et stykke tid siden sidste update.

Har gået og ventet på at først min datters nye værelse er blevet færdig, og dernæst at vi lige fik frisket hendes gamle værelse op så min søn kunne flytte derind.

Det er sket nu, så nu kan jeg komme rigtigt igang.
IMG_0001.JPG
Sporene til den lille station er lagt og kan ses til højre i billedet. Modulerne bliver sat oven på 3 IKEA Billy reoler. Dernæst over en bro til venstre side af værelset. Jeg har lige bestilt 2 underskabe mere, som skal stå til venstr i billedet. Derovenpå en plade som jeg kan bygge videre op ad på. Der skal være en skjulet banegård, og jeg laver også en arbejdsbordplade som vil kunne trækkes ud.
Besvar