Veterantog på rullestanden

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Veterantog på rullestanden

Indlæg af Søren »

Hejsa

I går fandt jeg nogle af mine ældre Märklin modeller frem fra gemmerne. Jeg tror ikke modellerne har kørt i lige over 20 år. Begge mine skinnebusser blev i sin tid udstyret med en tudsegammel Delta dekoder. Jeg mindes at dekoderne kostede kassen da jeg købte dem.

Jeg skulle lige lure adressen, op på rullestanden og start. Kørte uden problemer. Fantastisk. :-)

Nu er de smurt og står og triller lidt, lugten af modeltog breder sig i hytten. Præcis som da jeg var lille - og lugten er øjeblikkelig genkendelig. Man glemmer sjældent! Eneste forskel er at der, her 20 år senere, ikke er lektier for til mandag. ;-)

Skinnebussens nummer er 795 299 og bivognen har nummer 995 522.

Har du veterantog på din modelbane?
Märklin 3016 og 4018 på "centralværkstedet".
Märklin 3016 og 4018 på "centralværkstedet".

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

birkla
Stationsforstander
Indlæg: 71
Tilmeldt: 04 jan 2015, 18:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af birkla »

Joh, der kører da en enkelt DA800 rundt en gang imellem :-)

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af moppe »

På "min modelbane" står i det ene hjørne en BR 215 med en hjælpevogn og en kran.

Den 215'er er fra mit første startsæt, som er fra omkring 1976-1978 og af lavet af Lima.

Efterfølgende havde jeg en årrække med andre interesser end modeltog, men noget af det fra "anden omgang" har jeg jævnligt ude at køre, ikke mindst min V100, som jeg købte brugt i Skørring for den vanvittige sum af 100 kroner. Det ligger tilbage i cirka år 2000 jeg købte den, den kører stadigt som en drøm, til trods for at den er fra et sted mellem 1994-1997.
V100 1088 og tre PIKO silberlinge, et dejligt tog, tror det skal ud at rulle på søndag :-)


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af Søren »

Jeg havde helt glemt at dekoderen er uden nævneværdig motorstyring. De kører sådan set fint nok, men langsom kørsel er ikke noget de mestrer. Jeg er sikker på at nyt anker, permanentmagnet og en spritny dekoder ville kunne hjælpe rigtig meget.

En ombygning til en mørk vinteraften. :-) Der er lige andre - mere moderne tog - der skal have dekodere først.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af Søren »

Her er lidt billeder fra skinnebussens indre. Dekoderen kan jeg ikke umiddelbart identificere, men det er den hvor der kun er fire kontakter på DIP-switchen. Jeg mener det var en decideret DELTA dekoder (muligvis en 6603). Lyset kan ikke styres fra dekoderen, og jeg mener ikke at vi skiftede magneten. Den er stadig elektrisk.

Måske en person herinde kan identificere den?
WP_20160729_11_17_05_Pro.jpg
WP_20160729_11_16_34_Pro.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af gert »

jeg har det tilsvarende sæt med ekstra 2 vogne fra Fleischmann. Der er nu ikke dekoder i - det kommer der måske - og det triller stadig fint i vores klub. Det er en skinnebus fra omkring 1970.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af Søren »

Fleischmann versionen er også en gammel klassiker. :-) Nye dekodere burde gøre underværker, jeg kan se at ankeret skaber sig ved for lidt strøm og det ligner ikke at der er nogen måde at kompensere for det på. De første dekodere var jo ret primitive.

Jeg har dog en klar fornemmelse af at lyddekoder ville være spildt på denne model, da motoren lamer helt vildt meget. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af Søren »

Her er en video af "kværnen". :-) Det vækker dog mange minder - trods alt. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af esben2009 »

Efter at have læst denne tråd måtte jeg lige en tur i papkasserne, dér ligger næsten alt det jeg anskaffede mig i midten af 1990'erne, første gang modelhobbyen blev genoptaget siden barndommen, noget bliver af og til taget frem igen, bl.a. dette Lufthansa Airport Express togsæt med 3 passagervogne og fremført af et BR 111, alt lakeret i de karakteristiske Lufthansa farver. Togsættet er netop blev genudgivet af Märklin, så hvis du ikke fik fat i det dengang, så har nu muligheden :D

Ligesom den gang jeg fandt det tilbage i 1997 hos Samlerbørsen på Frederiksberg, sådan syntes jeg også i dag at det er et smukt togsæt. Det var også den gang man fik stemplet sit garantibevis, 27. december 1997 står der, en dato som min kone har bemærket med kommentaren "hvad købte du så til mig ?" Den dag er hendes fødselsdag......

Dette tog blev indsat mellem Stuttgart Hbf. og lufthavnen i Frankfurt to gange dagligt, et alternativ til indenrigsflyvning. Toget havde en topfart på 160 km/t og medbragte 120 passager fordelt i de 3 vogne af typen AVMZ 207 og AVMZ 206.
Vedhæftede filer
Lufthansa 157.JPG
Lufthansa 156.JPG
GySEV Fan
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 07 maj 2015, 18:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Diverse pga dioramabygning.
Geografisk sted: Odder

Re: Veterantog på rullestanden

Indlæg af GySEV Fan »

@Søren
Der findes også en lokal udgave af din skinnebus, HHJ Sm 23.
Min far brugte den indtil Epoke modeller kom med en mere korrekt skinnebus. Nu ligger den bare og samler støv og kommer nok aldrig ud at køre mere....
Vedhæftede filer
image.jpeg
Mvh.
Søren B. A. Villumsen
Dioramabygning med GySEV-Raaberbahn som forbillede i H0, epoke 6 (2012 og frem)
Besvar