Min lille tog blog

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Min lille tog blog

Indlæg af moppe »

Miwes skrev:Støjmuren af planker er patineret lidt med Noch pulver og der er anvendt mos til små buske langs muren.
Hej Michael

Jeg har to kommentarer.
Den første er angående plankerne i støjmuren. De er eddermanme skåret af lige høje træer og må have krævet specialtransport for at komme frem, de er noget der ligner en 30-40 meter lange.....
En støjmur ude i den virkelige verden ville nok være bygget at kortere planker, stødt op mod hinanden, så samlingerne ligger forskellige steder i støjmuren.

Den anden er islandsk mos.
Det er jeg ikke fan af, der hele er samme farve og ligner ikke nogen buske jeg kender.


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Min lille tog blog

Indlæg af bygger01 »

Vi har rust/patineret vores skinner på den en station - og blev sikkert for modig - og det er et ... bagefter med midterleder, og også når vi er kommet for tæt på sporskifterne.

Et andet råd - hvis der er lagt ballast - brug lidt trykluft før for at checke om ballasten ligger fast nok, for her er en støvsuger ikke nok.

Der blev brugt en airbrush med omkring 3 bar, og her var der ballast, der ikke var limet godt nok.

På en anden station med Merkur ballast var det meget lettere !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Miwes »

Det er faktisk en af udfordringerne helt klart, at ramme og forstå korrekt skala, så der er et stykke vej endnu ;-)

Denne bane er så langt fra realisme og egentlig ville jeg blot samle tog, men der sker alligevel meget mere jo længere man kommer ned i hobbyen, så mon ikke når der skal bygges en ny bane en dag, bliver taget anderledes fat, det er jeg ret sikker på.

Men tak for råd og tips.

Vh. Michael

https://goo.gl/photos/AL9ozYNH2vRtU7ac8
Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Miwes »

Der er jo ikke meget plads på min lille bane, men havde lyst til at lege med ideen om et lille bjerg, hvor det i så fald kun kunne blive som en slags relief, med en lille fotostat bagved, for at få den blå himmel og lidt skyer.

Jeg har jo ikke er faring med selv at lave disse baggrunde, men blev lidt inspireret af de baggrunde jeg har i mine akvarier og fandt lidt træplade frem og flamingo, som der blev snittet lidt i og efterfølgende havde jeg kun lidt patineringspulver som jeg opløste i vand og malede det på den udsnittede flamingoplade. Det hele fik en gang fixerings spray og regner med at finde lidt buske eller måske nogle mini grantræer der kan placeres på den mindste del (det mindre bjerg).

https://goo.gl/photos/9RMgzvJ8T1PZTQYg8

Det er et lidt dårlig billede, og jeg skal nok poste flere billeder som processen skrider frem, så det er et meget tidlig billede i processen og håber det vil lykkedes og der skal bygges mere på den lille plade, så huset i forgrunden er misvisende.

ps. jeg bruger picasa webalbum, men det har de lavet om på ved google og nu kan jeg ikke kopierer og indsætte et billede som før, men skal de til et album....det er da træls!

Har nogle af jer samme oplevelse og en evt. løsning, for jeg savner og kunne dele et enkelt foto og ikke skulle oprette et album ?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Søren »

Pleease upload billederne direkte til Baneforum og undlad at linke til andre albums. Af den simple grund at forummet bevarer billederne, så de ikke forsvinder. Det er så irriterende at komme til indlæg hvor folk efterfølgende har slettet deres billeder og så står kun teksten tilbage.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Miwes »

Søren skrev:Pleease upload billederne direkte til Baneforum og undlad at linke til andre albums. Af den simple grund at forummet bevarer billederne, så de ikke forsvinder. Det er så irriterende at komme til indlæg hvor folk efterfølgende har slettet deres billeder og så står kun teksten tilbage.
Det prøver jeg lige Søren :)
Bjerg scene.jpg
Bjerg scene_2.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Søren »

Smukt! NOCH laver noget spartelmasse som giver en pæn klippestruktur. Denne video kan måske inspirere dig til mere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Miwes »

Tak Søren

Det skal jeg lige ha kigget på og det kan helt sikkert bruges til den videre modellering. Har i dag lavet den første del af perronen i aluminium og godt jeg har adgang til værksted og fræser. Den er afpasset til min schweizer restaurant vogn i længde og vognen skal trækkes af den nye lille schweizer e-lok jeg får sidst på måneden. Det her bliver så vores mini Schweiz og der skal indkøbes en bjerghytte der skal indpasses i scenen, men det kræver lige at jeg får skåret lidt mere klippe og her kan den spartelmasse du henviser til komme handy.

Vh. Michael

Ps. har bestilt spartelmasse granit og lidt schweizer hytte.
Bjerg_landskab_01.jpg
Miwes
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Miwes »

Jeg "leger" videre med den kreative del og øver mig på forskellige små projekter der skulle give lidt erfaring til senere model byg.

Her er det lidt snit i flamingo og så har jeg neglet min kone's vandfarve og det lille gelænder er en rund bambus pind og overlæggeren er høvlet lidt fladere med en af de små høvle jeg bruger, når jeg laver læder arbejde. Førhen lavede jeg knive med tilhørende skede og ur remme, hvor nogle af de værktøjer så kan bruges til min nye tog hobby.

Her lige et par fotos af mit lille projekt og det andet billede er mit lille træskur der også er patineret med pulver fra Noch.
Lille hus.jpg
Bro modul.jpg
Ps. Jeg ender nu nok med at skærer den øverste del væk, da der er for meget cupcake i formen og min kone og jeg har siddet og grinet lidt af den fine flødekage..hehe! men hvis man skærer "bjerget væk og sætter en række grantræer, kan den måske bruges.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Min lille tog blog

Indlæg af Søren »

Jeg kan godt lide dine små eksperimenter. Det vigtige er at man kommer i gang, så er det lidt lige meget i starten om det ligner en cup cake. Man bliver hele tiden bedre, og kan modificere og bygge om efterhånden som man lærer nye metoder.

Jeg har stadig et af mine første dioramaer til at ligge. Engang imellem kigger jeg på det og tænker: "Shit! Så det virkelig sådan ud?". Men sådan er det, jeg er lige så stolt af det i dag, som jeg var dengang. Der er jo heller ingen der skammer sig over engang ikke at kunne sige andre "ord" end gugu, gaga og mor. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar