ris og ros til sporplan

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Hej herinde.

Hjælp i form af gode rettelser, ideer , ris eller andre ting der kunne gøre sporplanen bedre modtages gerne.

kører Märklin c skinner med skjult banegård

Hilsen henrik
Vedhæftede filer
bane3.scarm
(24.98 KiB) Downloadet 368 gange
bane2.scarm
(55.4 KiB) Downloadet 246 gange
hilsen Henrik
Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

77 download men har ingen kommentar modtaget.
Kan planen ikke ses når den er downloadet?

Hilsen Henrik
hilsen Henrik
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Holm skrev: 12 mar 2017, 17:07 77 download men har ingen kommentar modtaget.
Kan planen ikke ses når den er downloadet?

Hilsen Henrik
Mennesker er dovne, prøv at uploade sporplanen som billeder, så kan det være du får flere svar.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Søren »

Jeg tog et par screenshots fra SCARM. Det er altid en god idé med billeder, som Morten skriver; der er også brugere som ikke har SCARM.

Bane 2:
bane2.PNG
Bane 3:
bane3.PNG

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Søren »

Jeg undrer mig umiddelbart over følgende:
bane_spoergsmål.PNG
Hvad er ideen her?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af gmmz »

Jeg vil da gerne komme med lidt indput..

Jeg undrede mig også over det samme som den anden Søren,
hvorfor et skifte i nederste plan, men tænkte måske det kunne være et ekstra spor til at stille et tog på..

En anden ting ting, der hvor sporet skal gå ned under maskindepotet, ser ud til at være meget stejlt..
3 x 24188 og så en kurve, det ser ud som en 7-8 % stigning/hældning
med mindre du allerede vil begynde inde i din sporrist at sænke terrænet og så ellers hæve maskindepotet lidt,
ligesom de gjorde i Esbjerg
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af bygger01 »

Billed 3
Hvorfor forskellige længder på skyggebanegården, når der kan laves lige lange spor ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Holm
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 feb 2017, 16:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Dansk anlæg med damp diesel el på Märklin C

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Holm »

Tak for jeres info.
Ang billeder var det ikke muligt da hjemmesiden og iPad ikke ville samarbejde ang opload. Men tak for hjælpen med screenshots 😊👍.
Et sporskift på den skjulte banegård er rigtig nok tiltænkt som en ekstra holdeplads.
Ja stigning/hældning er nok ikk helt gennemtænkt under remis. Måske en karrusel skal indbygges. Men da det er første gang jeg sad med programmet tænkte jeg vist ikk lige på stigninger . Men man skal jo lære så længe vi lever.
Ang samme længde på spor modtages forslag gerne på hvordan det laves
Hilsen Henrik
hilsen Henrik
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Cargoman »

Hej Holm.

Hvis du skrev lidt mere din idé bag banen, ville vi også kunne hjælpe dig med mere, end det der allerede er skrevet. For eksempel, hvilken trafik skal der være på din bane, herunder IC tog, regionaltog, godstog...
Hvor kører de forskellige tog hen, og hvad skal der ske med dem?
Hvor lange tog forventer du at køre med?
Hvilken epoke eller er det lidt mere "de tog som jeg synes er fede"?
Vil jeg "lege" med mine tog eller vil jeg bare se dem køre?

Ovennævnte spørgsmål kan du også bare stille dig selv.

Du har lavet dobbeltspor i din plan, så vi er nok henne i noget hovedbane. Det er gerne store tog som kører her, men dine stationer tillader ikke rigtigt meget mere end 3 B-vogne.
Overvej brugen af kurvesporskifter. Så vil du kunne lave nogen mere brugbare stationer.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: ris og ros til sporplan

Indlæg af Søren »

Holm skrev: 13 mar 2017, 19:37Et sporskift på den skjulte banegård er rigtig nok tiltænkt som en ekstra holdeplads.
Jeg tror du bliver træt af det på den måde. Som andre skriver, så får du mest glæde af det, hvis dine spor i skyggebanegårdene er lige lange.

Her er et eksempel, hvor jeg har ændret din skyggebanegård, så alle spor kan tage tog på op til 1,7 meters længde. Det er en god længde for togstammer på et anlæg med en størrelse som dit.
scarm-bane-b.PNG
Mine tanker:
- Der er ikke nogen idé i at have en skyggebanegård med plads til lange tog, hvis de samme tog ikke kan være på din station.
- Hvis du senere ønsker at indbygge automatik, så er det rarest at automatikken ikke skal tage højde for, at bestemte spor skal benyttes til bestemte tog.

I øvrigt kan du overveje, om du vil ændre lidt på bredden af dine borde. Dine gange er et sted mellem 65 cm og 70 cm brede. Jeg tror dette er lige smalt nok. Hvis du laver dem omkring 80 cm, så har du næsten en standard døråbnings bredde, hvilket giver bedre rum til at vende og dreje sig selv.

Dit bord til højre er omkring 1,1 meter dybt. Det giver dig ikke mulighed for at nå de tog som er inde ved væggen. Her kan du overveje om bredden skal reduceres eller om du skal have et mandehul. Jeg vil anbefale at du kigger på at få bredden reduceret. Det kan du f.eks. gøre ved at lade bordets kant følge banens kurver rundt. Så bliver det smalt nogle steder, og bredt andre steder, men det burde give dig mulighed for at nå togene alle steder.

Sørg for at have lidt afstand fra skinnerne til kanten af bordet. Dette gælder også skyggebanegården. Jeg ville hellere fjerne et spor, og have lidt afstand til kanten af bordet. Det er ærgerligt hvis et tog ryger på gulvet.

Ang. C-sporet
Jeg har to kommentarer til dit brug af C-sporet.

1. Du benytter mange R1 (24130). Dette er som sådan ikke et problem, hvis du holder dig til rullende materiale der er designet til at køre i R1. Det gælder f.eks. næsten alt Märklins materiale, med meget få undtagelser. Hvis du ønsker at købe lokomotiver fra andre producenter, f.eks. lokomotiver med dansk forbillede, så er disse ofte designet til minimum R2 (24230). I den forbindelse vil du gøre dig selv en tjeneste, hvis du kigger på at få elimineret alle R1'ere på din bane. Jeg ved godt, at dette vil rykke gevaldigt på din sporplan, men jeg synes jeg skylder at nævne det.

2. C-sporets geometri er bygget op omkring at en 24188 + 24172 tilsammen giver 360 mm. Du bør på lige strækninger altid lægge disse spor parvis, da du så har meget færre problemer med at få geometrien til at gå op. Sporet 24360 er præcis 360 mm langt, da det består af en 24188 og en 24172 bygget sammen. Jeg har i mit eksempel bygget dine lige stræk om til at benytte dette spor i stedet.

Punkt 2 gør at det er nemmere at introducere ændringer, da geometrien nu er overholdt. Du kan selv vælge om du vil beholde 24360 eller om du vil bygge banen med 24188 og 24172 parvis. Det koster det samme.

På dit øvre niveau har du benyttet de slanke sporskifter. Ved de slanke sporskifter skal du være opmærksom på at geometrien ændrer sig til den slanke geometri. Det betyder at grundlængden nu er en 24229 + 24071 + 24236 (536,2 mm). Kan du ikke få det til at passe, så kontroller at dine lige stræk går op med ca. 536,2 mm hvor du benytter den slanke geometri. Elasticiteten i C-sporet gør at du kan arbejde med tolerancer på op imod 5 mm. Jeg vil dog anbefale at du prøver at få tingene til at gå op inden for 2 mm.

3 x 24188 + 3 x 24172 (1080 mm) (eller 3 x 24360) svarer til kombinationen 2 x 24229 + 1 x 24071 + 2 x 24236 + 1 x 24077 (1079 mm).

Tip! Arbejder du med den slanke geometri, og er du i tvivl om placeringen af et evt. fremtidigt slankt sporskifte, kan du med fordel placere en 24229 + 24071 + 24236 på steder i dine lige stræk. Dette betyder at du til enhver tid kan indbygge et sporskifte ved at flytte rundt på tingene.

Jeg har vedhæftet min sporplan for din skyggebanegård.
Vedhæftede filer
bane3-B.scarm
(14.74 KiB) Downloadet 234 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar