Præsentation af første diorama

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
fum
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 feb 2017, 11:36
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleichman

Præsentation af første diorama

Indlæg af fum »

Hej. Jeg er også ny her på, og vil lige præsentere mit første diorama. Jeg er gået igang med små dioramaer, for at lære diverse byggeteknikker. Mit første er mest en prøve på, om jeg kan få tingene til at se fornuftige ud. Så det er en lille remise, hvor et gammelt tog er ved at få skiftet et hjul. Gode ideer og kritik er velkomment.
Hele.jpg
Det var det hele. Træet er en imitation af et birketræ. Lavet af et kabel til opladning af bilen, og dyppet i gips + det løse.
Hjulskift.jpg
Her er man i gang med at skifte det hjul der er faldet af den gamle dampmaskine.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af jhcn »

Velkommen til! Og tak for at vide os andre hvad du har gang i - det er altid spændende at se hvad folk pusler med.

Jeg synes det er en super ide at starte med små områder, om det så er et diorama eller et modul. Det er helt sikkert nemmere at overskue, planlægge etc - og koster heller ikke en bondegård :D

Et input til dit arbejde ville være at gøre det hele lidt beskidt. Det er nok en smagssag, men specielt bygninger i plast synes jeg tager sig bedst ud med en omgang patina. Det er noget jeg selv hygger mig med om sommeren - hvor jeg kan sidde ude og undgå at få hjernen opløst af de sidste rester gammeldags Humbrol-maling...
Heldigvis får jeg mere og mere næsten lugtfri maling :)
Remise.jpg
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
fum
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 feb 2017, 11:36
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleichman

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af fum »

Det er jeg også i gang med. Taget på remisen her er blevet overhældt med meget fortyndet sort maling. Giver nogen dejlige striber på taget. Og så mat lak + et par enkelte 'fejl' i murværket. Men sodsværtningen af indgangspartiet som du har lavet, er en god ide. Lavet med en svamp og sort maling?
fum
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 feb 2017, 11:36
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleichman

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af fum »

Næste projekt er i øvrigt i gang. Denne gang er det en Noch kirke, med lyd. Der skal laves en kirkegård, med grave, små hække imellem gravene, en begravelse. Og en lille kontankt, så man kan tænde for kirkelyden. Alt sammen på en flamingoplade. Føj hvor det griser at skære i.
Her er første billede:
Kirke.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af Søren »

Fedt med billeder af dine projekter!

Jeg elsker også at bygge dioramaer, mest for at prøve teknikker af hvor det ikke har de store konsekvenser.

På dit diorama med remisen har du en støttemur. Hvilket formål tjener den?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

fum
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 feb 2017, 11:36
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleichman

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af fum »

Støttemuren er der for at holde på en lille bakke. Meningen var at træet skulle på toppen af Bakken, men det blev for højt.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Præsentation af første diorama

Indlæg af jhcn »

fum skrev: 17 apr 2017, 20:37 sodsværtningen af indgangspartiet som du har lavet, er en god ide. Lavet med en svamp og sort maling?
Jeg husker det som malet med pensel. Men som du selv skriver er det maling som er meget fortyndet med vand. Sandsynligvis billig, sort akrylmaling med masser af vand og lidt sulfo
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Besvar