Kabelbanen i Hadsten er i drift igen

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Kabelbanen i Hadsten er i drift igen

Indlæg af moppe »

Altså den i størrelse H0!

Efter en del år, hvor banen kun har kørt sporadisk, satte vi os for at få den i gang igen torsdag aften.

En moelbanetosse, blev gennet op i hjørnet bag banen og jeg gik på jagt efter en ny motor. Det viste sig at det med den nye motor ikke var nødvendigt. Det var bare den gamle der ikke havde ordentligt fat i gummiremmen der driver det hele.

En træklods, lidt skruer, en kile og et øjemål. Så var motor og bane fikseret ikke bare i forhold til hinanden, men også til resten af landskabet.

Her en ultrakort video der viser banen i drift igen:


Oprindeligt kørte banen med en motor fra Brawa, men i løbet af et par år voldte den problemer og jeg fandt en ny motor med drev til den.
Det er en motor der stammer fra min tid som "vægtvogter" (servicetekniker med reparation af vægte i detailhandlen), sådan helt præcist fra en "pandekageprinter" i en Avery 1770 butiksvægt.
Jeg har forsøgt at finde et billede af printeren, men det er lidt umuligt, så jeg skal forsøge at forklare om datidens teknologi.

Først tager vi en Avery 1770 ("girafvægten"). Den kan veje og man kan indtaste en kilopris, så den kan udregne en totalvægt. Den ser sådan her ud:
$_86.JPG
Så afmonterer man vejepladen øverst, sætter to lange stag på, så den bliver hævet 5 cm og i de 5 cm's frirum, placerer man "pandekageprinteren". Den har sit nav, fordi den er flad som en pandekage. Den kan printe en meget simpel etiket med sine 7 nåle og farvebånd. En etiket der ser sådan her ud:
avery-1422-labels.png
Motoren er en simpel DC motor med en gearkasse på.
Den har nu trukket kabelbanen i godt og vel 18 år, heraf de sidste to, hvor banen har stået stille, men motoren har drejet rundt. Pænt godt gået af en så gammel motor :-)

Klaus
Besvar