Analog trasformator

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Hans Nielsen
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix
Geografisk sted: Odense

Analog trasformator

Indlæg af Hans Nielsen » 09 dec 2017, 12:20

Jeg er ved at opbygge en modelbane med Trix c skinner. Som strømkilde bruger jeg en gammel Fleischmann transformator fra 1980. Jeg vil senere gå over til digital drift, når jeg får et par lokomotiver med decoder. En modeltogsforhandler fortalte mig at jeg kunne ødelægge motorene
i lokomotiverne og transformatoren kunne brænde samme, da den er til 220 volt. I dag er jo 230 volt i nettet. Jeg har godt nok læst at man kan brænde decoderne af, hvis man brugte en gammel transformator til digital drift. men gælder det også hvis man kører analog med en gammel transformator. Hvad siger eksperterne her i forummet til dette spørgsmål?

med venlig hilsen Hans(brehm) Nielsen

ptmadsen
Stationsbetjent
Digital: Ja
Geografisk sted: Haderslev

Re: Analog trasformator

Indlæg af ptmadsen » 09 dec 2017, 19:20

Hej Hans
1). Find dig en forhandler der har hørt efter i fysik timerne, og ved noget om strøm og spænding. Har du selv hørt efter i timerne, eller er dette pensum ikke nået endnu.
2). Hvad er udgangsspændingen på Fleischmann transformerens AC terminaler, og hvad er udgangsspændingen på DC terminalerne. Gerne målt uden belastning.
3). Hvilken udgangsstrøm er transformeren mærket med, enten mA eller Amp.
4). Ud fra dit skriv er du er åbenbart til DC = 2 skinne system. Hvilken digital central / system havde du tænkt dig at gøre brug af / indkøbe.
Endelig, undskyld at jeg er lidt hård ved dig. Selvfølgelig har du lov at spørge hvis du ikke har erfaringen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 » 09 dec 2017, 20:29

Er det er rimeligt svar på et spørgsmål på Baneforum ......
Jørgen Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Stationsbetjent
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen » 09 dec 2017, 20:57

Hej
Det mener jeg bestemt, manden kan jo komme tilbage med svar på spørgsmålene og så får vi jo nok en fornuftig dialog i gang.
Nogen kan lide den blå og andre den grønne, der har været skrevet stolpe op og ned om den blå, nok mest grundet uvidenhed.
Forsat god aften i Herning.
Venlig hilsen
Peter Madsen
bygger01 skrev:
09 dec 2017, 20:29
Er det er rimeligt svar på et spørgsmål på aneforum .......

Hans Nielsen
Trafikelev
Digital: Nej
Skinnesystem: Trix
Geografisk sted: Odense

Re: An alog trasformator

Indlæg af Hans Nielsen » 09 dec 2017, 22:08

Mit indlæg om brug af en gammel Fleischmann transformator skulle naturligvis stå under begynderspørgsmål. Når man spørger dumt får man også et dumt svar. Vi kan jo ikke alle være eksperter i fysikkens love.
med venlig hilsen Hans Nielsen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe » 09 dec 2017, 22:16

Hej Hans

Så længe du køre med rent analoge tog (uden dekoder), kan du fint bruge den gamle transformator. Du skal blot styre dig med, hvor hurtigt du kører med dine tog.

Når det så er sagt, så kan det kun gå for langsomt med at digitalisere din bane. Det er en helt anden verden af muligheder der åbner sig med digitalisering!

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Trix C
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: An alog trasformator

Indlæg af Søren » 10 dec 2017, 13:34

Hans Nielsen skrev:
09 dec 2017, 22:08
Når man spørger dumt får man også et dumt svar. Vi kan jo ikke alle være eksperter i fysikkens love.
Hej Hans

Du spørger ikke dumt. Der er kun dumme svar! Det er klart under Baneforums standard at prikke til dit behov for at spørge om mere viden. Jeg håber du fortsat vil deltage i debatten.

Her er plads til alle og alle spørgsmål skal behandles seriøst. Uanfægtet om svareren selv mener det burde være noget alle ved. Forhandlerne må man derimod gerne prikke til, de lever af at sælge produkterne og derfor bør de have sat sig ind i tingene.

Som Moppe skriver, så skal du virkelig overveje om du ikke vil digitalisere din bane. Der får rigtig mange spændende muligheder.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med Märklin Digital, tysk forbillede IV, V og VI | Modeller fra Trix | Læs mit skriv om Märklin Digital

Togsøn
Stationsbetjent
Skinnesystem: Peco Code 100

Indlæg af Togsøn » 15 dec 2017, 20:29

Hej Hans.

Du og forhandleren har fuldstændig ret, hvis så fremt dit nye tog har en dekoder indbygget så tæller de 220 eller 230 volt primærspænding ind i regnestykket, for PTMadsen så stiger sekunderspændingen jo også og det tåler en dekoder ikke!

Specielt hvis du skruer helt op for den gamle analoge transformator og kører racerløb med dit tog!

Ved AC går det grueligt galt, der lukker dekoderne røgen ud!

Erling Pedersen.

nktog
Trafikelev

Indlæg af nktog » 15 dec 2017, 21:40

Forskellen på sekundærspændingen ved 220 hhv 230 V vil være pænt under 1V, så det har ingen praktisk betydning overhovedet - det brænder ingen dekodere af. De 220 V var heller ikke altid 220 V - der var tolerancer, så du kan sagtens have fået 230 V ud af stikkontakten også før man ændrede spændingen officielt.

mvh
Niels Kristiansen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe » 15 dec 2017, 22:17

Hvis man ikke kører fuld fart, er der absolut ingen risiko ved noget som helst.

Klaus

Besvar