Så blev det tid...

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Efter en del år, må det nu være tid til at gå gemmerne efter, og få stablet et anlæg på benene igen. Det sidste blev allernådigst skilt ad, og en del kasseret, da Bodil raserede i 2013, og hun valgte at fylde vand ind i huset så det stod 40 cm over gulvet. Hun var et dyrt bekendtskab, og ikke en jeg har lyst til at møde igen.

Jeg har ikke voldsomt meget plads at kunne afsætte til en anlæg, men synes alligevel at tiden er inde. Pladsmæssigt burde jeg skifte til "N", men jeg har for meget "H0" liggende til at det giver mening.

Teknisk bliver anlægget bygget med Märklin C og K skinner, og kommer til at blive styret af det gamle 6XXX Märklin system. Det er planen at dette på et senere tidspunk skal udvides med et TAMS system, så det bliver et blandet Märklin/TAMS. Jeg har været heldig at finde de enheder jeg manglede på Ebay, til en fornuftig pris, og kan nu etablere et 6XXX system, uden at skulle sætte mig ned og græde over priserne.

Praktisk bliver anlægget et epokeløst tysk anlæg, idet jeg ikke vil binde mig til en bestemt epoke. Jeg foretrækker at køre med de enheder jeg kan lide, frem for at være historisk korrekt. Så det vil nok blive muligt at finde enheder fra epoke II og op til epoke V på samme tid, dog ikke i samme togstamme.

Anlægget bliver simplelt i sin udførelse, grundet pladshensyn, men da jeg altid har været vild med lange strækninger, vil jeg prøve at implementere det bedst muligt. Dette kommer til at betyde at der hele vejen langs bagvæggen, kommer til at være et dobbeltspor til fjerntrafik, der er hævet over niveau i forhold til resten. De togstammer der kører her, vil ikke få stop undervejs, men har travlt med at fare afsted imellem Hamburg og München :)

I den ene ende har jeg valgt at tage mig pladsen til at der kan være nedkørsel til en skyggebanegård, så der kan veksles imellem forskellige togstammer. Den anden ende har voldt nogle hovedbrud, idet en vendesløjfe ville være alt for pladskrævende, men efter nogle grundige overvejelser, er jeg nået frem til den løsning, at dobbelt sporet videreføres som enkeltspor, henover en hylde langs væggen, igennem væggen og ind i pulterrummet ved siden af. Her bliver der så bygget et modul, hvor der kan vendes, eller køres ned til skyggebanegården.

De forreste del af anlægget vil blive domineret af en lille station på en sidebane, hvor der vil være lidt passagertrafik, men hovedsagligt godstrafik. Måske en kulmine, men har ikke lagt mig fast på det endnu.

Jeg har valgt indtil videre at undlade E lokomotiverne. da Der Bahn-, und Neubauverwaltung siger at der ikke er økonomi til at bestykke hele strækningen i øjeblikket, idet alt kørende materiel er "grounded" og venter på at blive gennemgået, rengjort og smurt. Der skal sikkert også skiftes et par motorer og dekodere undervejs.


Trækkraften kommer hovedsagligt fra V 160 familien, som er repræsenteret med 7 medlemmer:
V160.jpg
2 stk. Märklin DB altrot litra V 160 029 (Den ene skal have ny litrering)
Planlagt til at køre dobbelt traction med gods

2 stk. Märklin DB ozeanblau/beige litra 216 140-4 og 216 188-3
1 stk. Roco DB ozeanblau/beige litra 215 033-2 (Ombygges til 3 leder og digitaliseres) - ikke afbilledet, da den p.t. står adskilt i Der Bahnbetriebswerk.
Planlagt til at køre med ozeanblau/beige D-zug passagervogne samt 1 rot/beige spisevogn

1 stk. Märklin DB Verkehrsrot litra 216 127-1
Ingen planlagt kørsel, endnu

1 stk. Märklin DB Cargo Verkehrsrot litra 216 139-6
Og det giver vist sig selv :)

Derudover vil der på hovedstrækningen også forefindes en damper - BR 03 1022 "Blauer Enzian" med et sæt vogne der hører til klassen.
BR03.jpg
På sidesporet vil der være et pendeltog, - typen er ikke bestemt endnu, og derudover vil der være 2 stk. BR 361 til rådighed, en blå og en rød. Til trods for at BR 81 er helt tilbage fra 1928 bliver det nok sådan en maskine der kommer til at trække gods frem og tilbage til side stationen, og med en topfart på 45 km/t skal den nok ikke bevæge sig for meget ud på hovedstrækningen og holde i vejen for expressen :)
BR03.jpg
Derudover er der mulighed for at få besøg af en BR 52, i grå WWII bemaling, men den vil ikke blive en fast beboer, - jeg er stadig på udkig efter et antal passende vogne til denne, så p.t. bliver det højst til lidt julefrokostkørsel. Det er også muligt at der vil komme til at henstå et par mindre dampere omkring godsbanen på sidesporet, Der Bahnverwaltung ønsker ikke at modernisere disse med nye motorer og dekodere.

Det blev et lidt længere skriv end planlagt, så vi må hellere stoppe her :)

Fortsat god søndag derude i banelandet

Jan
Vedhæftede filer
div.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af moppe »

Hej Jan

Og velkommen til for øvrigt!

Fin lille samling af lokomotiver du har der. Det der med elmaster forstår jeg godt, derfor er min samling næsten helt blottet for ellokomotiver,
Til din sidebane vil jeg foreslå dig at kigge på et skinnebus "Rote brummer". VT 98, eller BR 998 (afhængigt af hvilken årgang den er) er i mine øjne altid et hit.


Klaus
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Hej Klaus,

Tak tak :)

Jeg har en gammel VT 98'er stående, og den er med i betragtningerne, - den er dog ikke særlig køn og trænger til restaurering, da den har været druknet, men måske man skal se den som et patineringsprojekt, og så se hvad der kan komme ud af det.
Alternativt overvejer jeg ETA 515, men jeg tænker at den nok bliver for stor, - men VT 70, som Tillig laver en ganske pæn udgave af, kunne også sagtens være et oplagt emne.

Jan
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Beklager... ETA 150 / BR 515 skulle der selvfølgelig stå
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Søren »

Hej Jan

Det lyder som et spændende projekt, jeg glæder mig til at følge det. :)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af moppe »

Min anbefaling vil klart gå på en PIKO 798, enten med eller uden lyd. 250€ uden lyd er alle pengene værd, den er virkeligt lækker.
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_t ... ame=detail

Klaus
Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

moppe skrev: 25 jun 2018, 23:48 Min anbefaling vil klart gå på en PIKO 798
Jeg har aldrig været specielt vild med "Rote brummer", nok mest fordi at jeg synes at Märklins gamle model nærmer sig noget der ligner en katastrofe, men jeg kan godt se at det er en fin model PIKO har lave der, - jeg har studeret billederne mere end 1 gang, og det er jo en helt anden standard. Den er dælme fin... Jeg har aldrig haft en PIKO model imellem hænderne, - ikke hvad jeg ved af, - hvordan er køreegenskaberne, er der noget man skal være opmærksom på, - motortype etc... Og hvordan er deres "Hobby" modeller??

Jan
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af moppe »

For at starte bagfra, Hobby serien fra PIKO er billig. Det giver sig også udtryk i deres lokomotiver i den serie, som er brugbare men ikke noget at skrive om. Men det passer til prisen.

Deres Expert serie derimod er stort set kun nykonstruktioner spækket med features og et udseende på niveau med de andre store producenter. Med hensyn til køreegenskaberne er PIKO ved at have lært det, deres Expert serie kører rigtigt fint.

Märklin har i dag en ny model skinnebus som er rigtig flot, PIKOs er bare endnu finere og til en rigtig skarp pris.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Søren »

Hobby modellerne er udmærket til prisen, men for 450 kr for et lokomotiv får du præcis hvad du betaler for. Det er fint til at komme i gang på, men du vil hurtigt noget mere. Jeg har én enkelt af dem, og den er da fin.

Skinnebussen tilhører ekspert serien og er en helt anden liga. Forholdet mellem kvalitet, detaljer og pris er spot on. Det er nogle virkelig gode produkter. Jeg har selv skinnebussen og den er mægtig fed.

Ang. Märklins "katastrofe" så skal du huske på at den er fra 1955. Tiden og mulighederne var nogle andre.

Märklin har siden opdateret den. Du kan jo kigge på varenummer 39950.

Bemærk i øvrigt at det er to forskellige forbilleder. PIKO er VT98 og Märklin er VT95 (uden puffer). Märklin bygger også VT98 den har forskellige varenumre (f.eks. 39984).

Prisforskellen er bemærkelsesværdig. Med lyd kommer PIKOs dog tættere på Märklin, så det er lidt en personlig vurderingssag.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Swampthing
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + K
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Så blev det tid...

Indlæg af Swampthing »

Jeg tror nu nok at det ender med at jeg må have testet PIKO's model :) Tak for tippet Klaus, og tak for en lidt mere deltaljeret gennemgang af PIKO til jer begge.

Første udkast til "Lassener Höhe" har været igennem maskineriet, og jeg mener selv at jeg er sluppet nogenlunde afsted med det. Skinnelængder m.m. skal ikke tages for højtideligt, da disse stadig kan blive ændret, men det overordnede billede er som følger:
LH.JPG
Alt til/fra kørsel foregår fra venstre, og der er både plads til lidt godskørsel, samt omløb hvis det skulle blive nødvendigt. En lille godsforvaltning, samt spor til den lokale industri, som kan være noget savværk, eller lignende. Det blinde spor til venstre tænker jeg bliver forlænget, med en nedlagt spor, der er godt rustent og tilgroet, efter at have stået hen i årtier.

Ser det helt urealistisk ud i forhold til den virkelige verden??
Besvar