Side 1 af 1

MTB PKP SU46

: 12 aug 2018, 21:49
af Togsøn
Hejsa.

Så kom der et par nye Polakker hjem til anlægget.

Her en MTB: PKP SU46. Et diesellok på 2250 hk, som vejer 106 tons, med 3 kV elvarme generator og kan køre 120 km/t

Bygget i en lille serie på 54 styks mellem 1974 og 1985.
MTB SU46
MTB SU46
Og en PIKO: PKP SP45. Et diesellok på 1700 hk, som vejer 102 tons, men med en Vapor dampvarmekedel som i DSB´s lokomotiver dog bygget på licens i Polen, den kan også køre 120 km/t.

Bygget i en serie på 268 styks mellem 1970 og 1976.
PIKO Sp45
PIKO Sp45
Begge maskiner er dieselelektriske som DSB´s lokomotiver af samme effekt.

Hilsen Erling

Re: MTB PKP SU46

: 13 aug 2018, 22:36
af esben2009
Det er altid spændende at høre om modeltog med østeuropæisk forbillede. Er de to polske tog et par enlige svaler, eller gemmer der sig mere i skuffen som du kan dele med os andre ?

Re: MTB PKP SU46

: 14 aug 2018, 11:58
af Togsøn
Hej Esben.

Måske du skal se lidt tilbage i tiden: viewtopic.php?f=3&t=707&hilit=sm42

De rangerer og kører som togmaskiner, stadigt tit på anlægget.

Hilsen Erling.

Re: MTB PKP SU46

: 14 aug 2018, 20:16
af Togsøn
Hej Venner.

Esben efterlyser flere billeder, her ET22, et ellok på 3000 KW, 125 km/t

Bygget i kun 1183 eksemplarer til PKP mellem 1969 og 1989.

Kører både Gods og Persontog. Har elvarme.
PIKO ET 22
PIKO ET 22
Her EU07, et ellok på 2000 KW, 125 km/t

Bygget i kun 488 eksemplarer til PKP mellem 1965 og 1995.

Kører både Gods og Persontog. Har elvarme.
PIKO EU 07
PIKO EU 07
Begge PIKO lok fra Expert serien som kører super :
PIKO ET 22 og EU 07
PIKO ET 22 og EU 07
Rød PIKO CSD T.770 fra de Tjekkoslovakiske statsbaner kan skimtes i baggrunden.

Et lok på 1350 HK ,90 Km/t, bygget i kun 326 styks til CSD

fra 1967-1988 litra T.669 efter 1988, ændret til litra T.770.

Har set den i Tjekkoslovakiet som både gods samt persontogs lokomotiv, uden Elvarme !

Også et PIKO Expert serie lok !

Dette lok er forøvrigt bygget i en serie til hele østeuropa på: 8316 styks, værsgo !

Hilsen Erling.

Re: MTB PKP SU46

: 20 aug 2018, 10:41
af esben2009
Tak for indblikket i de østeuropæiske tog.

På youtube har jeg bemærket at der er mange flotte østeuropæiske anlæg, så ingen tvivl om at interessen for modeltog også lever i de lande.

Blandt de større modeltogsproducenter ser der ud til at være et fornuftigt udvalg af tog og vogne fra Polen/Tjekkiet/Ungarn. Men har man også mere lokale producenter i lighed med vores McK der udbyder detaljeret modeller i små serier ?

Re: MTB PKP SU46

: 23 aug 2018, 20:17
af Togsøn
Hej.

MTB som jeg skriver om er en Tjekkisk producent, Ala. Mck som laver modeller til det tjekkiske og polske marked lokalt.
Robo i Polen som laver polske vogne, både person og godsvogne.
Schlesienmodelle i Tyskland som laver Polske modeller af Lok og vogne, i den dyre klasse.

I både Polen og Tjekkiet / Slovakiet samt Ungarn findes mange køkkenbords producenter som laver egne modeller.

Jeg har flere Tjekkiske Motorvogne , med super køreegenskaber som er lavet af en køkkenbords producent som har specialiseret sig i motorvogne og bivogne dertil.

Mange byggesæt til hjemmebyggeren kan fås på Markedet i Prag. Jeg har selv bygget modeller udfra disse byggesæt med et godt resultat.

Så jeg har modeller som nu findes fra Roco, men i min samling for mange år tilbage lavet af en hjemmebygger i Prag !

Hilsen Erling.

Re: MTB PKP SU46

: 23 aug 2018, 20:21
af Søren
Hej Erling

Har du nogen billeder af køkkenbordsmodellerne?

Re: MTB PKP SU46

: 23 aug 2018, 20:48
af Togsøn
Hej Søren, du er godt nok Hurtig.

Her kommer min gode ven i Prags Hjemmebyggede Motorvogn CSD M.262.

De har indbygget lys og et godt drev.
M262 1.JPG
M 262 2.JPG
M262 3.JPG
M 262 3.JPG
M 262 4.JPG
Denne Type Motorvogn er bygget mellem 1949-1960 i et antal på 250 styks.
Det er en dieselelektrisk motorvogn, med en firetakts dieselmotor på 410 Hk.
Den har to Banemotorer og kan køre 90 km/t.
Er Taget ud af drift i 2007.

Med venlig hilsen Erling.

Re: MTB PKP SU46

: 24 aug 2018, 05:54
af Søren
Tak for det. Den er sørme fin!