Ny indretning til IC-vogn "Kinderland"

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Ny indretning til IC-vogn "Kinderland"

Indlæg af Søren »

Hejsa

Min model af DB's "Kinderland" vogn (IC-vogn med børneområde) har aldrig haft den rigtige indretning. Fabrikken har sprunget over hvor gærdet er lavest og produceret en vogn, som godt nok ligner, men med standardindretning.

Jeg har derfor tegnet en ny indretning og fået 3D-printet et prøveskud. Det tegner lovende, jeg skal have justeret et par småting og forstærket lidt her og der, men i udgangspunktet er jeg vældig tilfreds.

Jeg har grundet indretningen i brun, men den kan jo males i de farver jeg måtte ønske.

Her er indretningen ved siden af den originale.

IMG_20210628_194502.jpg

Jeg synes sæderne i originalen er en anelse stive i det, så jeg benyttede lejligheden til også at designe nye sæder. Jeg har arbejdet ud fra gamle billeder af IC-interior. Jeg havde desværre ikke billeder af "Kinderland" vognens indretning, så sæderne er fri fortolkning ud fra billeder af lignende vogne fra samme periode.

IMG_20210628_194526.jpg

Her er indretningen monteret i vognen. Den brune farve gør det godt, i forhold til de semi-tonede ruder som vognen har.

IMG_20210628_195032.jpg
IMG_20210628_195005.jpg
IMG_20210628_194940.jpg

Her er "låget" taget af, så du kan se lidt detaljer.

IMG_20210628_194445.jpg

Jeg har givet vognens indretning samme features som de andre vogne fra Märklin. Alle vogne har plads til slutlys og skruehuller til indvendig belysning. Disse er også med på min indretning, så den passer med eventuelt tilbehør jeg måtte finde på at stoppe i den.

IMG_20210628_194437.jpg
IMG_20210628_194422.jpg

Min research har vist at ikke alle vogne var indrettet ens. Så jeg har igen fortolket på indretningen. Jeg ved, at der var legeborde (nogen gange LEGO-legeborde med klodser), et kuglebad og en rutschebane. Rutschebanen havde et meget specielt design, som jeg har valgt ikke at eftergøre, men i stedet tegne en model der ligner, ud fra tanken om at printet også skal være robust.

IMG_20210628_194406.jpg
IMG_20210628_194400.jpg

Efter at have monteret prøveskuddet og konstateret hvor målene var en anelse ved siden af, så skal jeg have det rettet og forhåbentlig finde en ny lejlighed til at få printet en ny version.

Printet kan også godt tåle lidt yderligere stabilitet, især i legeområdet, hvor det har en tendens til at bøje en smule.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

techek
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 apr 2019, 10:31
Digital: Nej
Skinnesystem: Märklin K Tillig Brio LEGO

Re: Ny indretning til IC-vogn "Kinderland"

Indlæg af techek »

Lækkert!

Besvar