Renovering af BR 120 (model fra Märklin)

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Renovering af BR 120 (model fra Märklin)

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg deler her en stak før og efter billeder fra mit seneste projekt. Det er en komplet renovering af en Märklin BR 120, som var på vej i skraldespanden, da jeg fik tilbuddet om at redde den.

Modellen var totalt færdig. Dybe ridser i overdelen, ødelagte dørtrin, maling skaldet af osv.

Jeg har givet modellen nyt liv ved at reparere overdelen, ommale den, repareret tagudrustningen, og givet modellen nye strømaftagere.

Modellen er født med de meget grove Märklin strømaftagere fra "dengang". Nyere modeller har meget pænere strømaftagere. Jeg har erstattet dem med BR 120 Einholm strømaftagere fra Sommerfeldt.

Før

IMG_20200528_222007.jpg

Ingen puffer, ingen kobling, slidt maling.

IMG_20200528_222100.jpg

Dybe ridser i overdelen, som om den har været på gulvet og fået et ordentligt tryk.

IMG_20200528_222022.jpg

Dybe ridser i udluftningsgitteret på taget.

IMG_20200528_222123.jpg

Efter
Jeg tillod mig at eksperimentere med malejobbet, så den "orientrøde" fremstår lidt mørkere end originalt. Jeg kunne ikke blande den eksakte farve i denne omgang. Jeg malede derfor modellen, så påskrifterne fremstår i firkanter. Så ser det ud som om at nogen har vasket dem rene. Det ser man ofte ude i virkeligheden, så jeg synes det er en fin løsning.

DB logoet mangler på den ene side. Jeg overvejer at lade det være sådan, det ser man også af og til. Alternativt så sætter jeg en decal på engang. Ridserne er helt væk.

P_20220106_170537.jpg

Modellen har fået repareret sin tagudrustning, så den nu fremstår som original. Dog med meget pænere og mere moderne modeller af strømaftagere.

P_20220106_170615.jpg

Modellen set fra den anden side. Ridsen i udluftningen er også helt væk og udluftningen er malet op. Gitrene var oprindeligt metalfarvede, men jeg valgte at lade dem være brune. De er ofte beskidte alligevel. På den oprindelige model var det kun gitteret der var metalfarvet, mens rillerne var røde. Et sparejob på malingen. Jeg har lavet det sådan at det hele er mørkt, jeg synes det ser pænere ud.

P_20220106_170726.jpg

Det er tilfredsstillende at udføre sådan et arbejde. En model der var så godt som på vej i skraldespanden, kan nu køre som ny igen. Teknisk er motoren blevet renoveret, og modellen er blevet digitaliseret. Så den står som teknisk ny, og med fin overdel.

Hvad mere kan man ønske sig. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar