om at slå bro
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
om at slå bro
Vi havde brug for et par dobbeltsporede broer til højbanen i klubben. Længden var ret kritisk af hensyn til de øvriege genstande omkring broerne - og vi kunne ikke finde en fornuftig fabriksfremstillet løsning.
Så må man selv i gang.
Her er resultatet af arbejdet med glasfiberprint og messingprofiler samt loddekolbe i en grundmalet udgave.
Den er endt med at blive brøle stærk....
Gert
Så må man selv i gang.
Her er resultatet af arbejdet med glasfiberprint og messingprofiler samt loddekolbe i en grundmalet udgave.
Den er endt med at blive brøle stærk....
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: om at slå bro
Det var dog en særdeles nydelig bro, der kom ud af det :D
MVH
Henrik
MVH
Henrik
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: om at slå bro
Hej Henrik
tak for de pæne ord.
Nu skal jeg bare lave en mere færdig.
Jeg prøvede for sjov skyld at smide broen på "brovægten" 250g vejer den!
Gert
tak for de pæne ord.
Nu skal jeg bare lave en mere færdig.
Jeg prøvede for sjov skyld at smide broen på "brovægten" 250g vejer den!
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: om at slå bro
For at fortsætte tråden, er der også lige lidt om klubbens næste bro: en 40 cm lang dobbeltsporet buebro bygget helt i messingprofiler. Ikke den billigste måde, men god! Og så kan alt loddes sammen.
Aktuel halvfærdige status - se vedheftede billede.
Aktuel halvfærdige status - se vedheftede billede.
- Vedhæftede filer
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: om at slå bro
Nu er brobyggeriet af den 40 cm lange dobbeltsporede buebro kommet et stykke videre. Metalarbejdet er stort set færdigt. Der skal nu monteres lasker ved alle samlingerne i gitterkonstruktionen i buerne - så får vi se hvordan det funker.
Derefter kan den males og listerne på gangarealerne kan limes på.
Sluttelig skal der være en banemedarbejder i gang med at arbejde på broen på den til formålet anlagte adgangsstige og gangbro.
Flere billeder føælger når de sidste arbejder er tilendebragt.
Gert
Derefter kan den males og listerne på gangarealerne kan limes på.
Sluttelig skal der være en banemedarbejder i gang med at arbejde på broen på den til formålet anlagte adgangsstige og gangbro.
Flere billeder føælger når de sidste arbejder er tilendebragt.
Gert
- Vedhæftede filer
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: om at slå bro
Pyha - det er lige til, at tabe pusten over - ser suverænt godt ud !! :D
MVH
Henrik
MVH
Henrik
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: om at slå bro
Tak for de pæne ord , Henrik
Nu er de sidste arbejder afsluttet på broen. Den kan nu afleveres til banetjenesten, der står for skinnelægningen.
Medarbejderen er lige ved at foretage de sidste inspektioner, men alt skulle gerne være i orden - det er dansk kvalitetsarbejde afleveret til tiden! Her behøver vi ikke ty til Polen for at få bygget et stykke bro.
Gert
Nu er de sidste arbejder afsluttet på broen. Den kan nu afleveres til banetjenesten, der står for skinnelægningen.
Medarbejderen er lige ved at foretage de sidste inspektioner, men alt skulle gerne være i orden - det er dansk kvalitetsarbejde afleveret til tiden! Her behøver vi ikke ty til Polen for at få bygget et stykke bro.
Gert
- Vedhæftede filer
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: om at slå bro
Flot! Skæg idé med medarbejderen på stigen. Jeg synes det er rart at se projekter, der rent faktisk bliver afsluttet. :-) En kunst jeg endnu har til gode at bevise. ;-)gert skrev:Nu er de sidste arbejder afsluttet på broen. Den kan nu afleveres til banetjenesten, der står for skinnelægningen.
Medarbejderen er lige ved at foretage de sidste inspektioner, men alt skulle gerne være i orden - det er dansk kvalitetsarbejde afleveret til tiden! Her behøver vi ikke ty til Polen for at få bygget et stykke bro.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: om at slå bro
Tak for ordenen.
Jeg tror at min klub ville blive meget skuffet, hvis dens investering i messingprofiler ikke endte i et færdigt og brugbart produkt.
Jeg har ialt anvendt omkring 100 timer på projektet - fra idefase over konstruktion/planlægning til den praktiske bygning. Der er brugt for ca. 1000 kr. messingprofiler. Til gengæld har vi fået en meget stærk og stabil bro.
Hvorfor har vi så valgt denne løsning? For at få en bro der passede ind til den anvendelse vi skulle bruge. Ingen færdige/byggesæt broer passede særlig godt.
Dette er næppe den sidste bro vi selv bygger, men nok den mest udfordrene og dyre.
Gert
Jeg tror at min klub ville blive meget skuffet, hvis dens investering i messingprofiler ikke endte i et færdigt og brugbart produkt.
Jeg har ialt anvendt omkring 100 timer på projektet - fra idefase over konstruktion/planlægning til den praktiske bygning. Der er brugt for ca. 1000 kr. messingprofiler. Til gengæld har vi fået en meget stærk og stabil bro.
Hvorfor har vi så valgt denne løsning? For at få en bro der passede ind til den anvendelse vi skulle bruge. Ingen færdige/byggesæt broer passede særlig godt.
Dette er næppe den sidste bro vi selv bygger, men nok den mest udfordrene og dyre.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Re: om at slå bro
Hej Gert
Superflot broarbejde.
Det er inspirerende at se så flot arbejde. Har flere gange overvejet at bygge en lille bane, med hovedvægt på dekoration, hvor sporet kommer forbi et vindue. For at kunne komme til at åbne og vaske vinduet, har jeg i tankerne at bygge en bro i stil med Lillebæltsbroen, for at få den stærk nok. vinduesåbningen er ca 110cm.
Alternativet er et langt bræt dekoreret som en banedæmning langs vandet, med tilhørende siv og hvad der ellers er langs vandkanten.
Nogen der har erfaring med byggeri af så lang en bro i H0 ?
Inspirerende kommentar modtages.
Jesper
Superflot broarbejde.
Det er inspirerende at se så flot arbejde. Har flere gange overvejet at bygge en lille bane, med hovedvægt på dekoration, hvor sporet kommer forbi et vindue. For at kunne komme til at åbne og vaske vinduet, har jeg i tankerne at bygge en bro i stil med Lillebæltsbroen, for at få den stærk nok. vinduesåbningen er ca 110cm.
Alternativet er et langt bræt dekoreret som en banedæmning langs vandet, med tilhørende siv og hvad der ellers er langs vandkanten.
Nogen der har erfaring med byggeri af så lang en bro i H0 ?
Inspirerende kommentar modtages.
Jesper