om at slå bro

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: om at slå bro

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

gert skrev:Det var dog en grimme historie - har du brug for en palleløfter til dine moduler ? :-)

Her har vi ikek så langt til skadestuen, så kom du trygt - vi får aftalt en dato på mail.

Gert
Hej Gert

Jeg var heldigvis blevet færdig med at hente cirka 3 tons kørefliser længere nede ad vejen, da min palleløfter åbenbart syntes, at den ville ”hævne” sig.
Heldigvis bor jeg lige ved siden af sygehuset, så der er kun 50 meter hen til lægevagten – det har jeg kunnet ”glæde” mig over et ”par” gange, når doktormanden har skullet lappe mig sammen med nål og tråd.

Palleløfteren vejer lidt over 70 kg, så til Fremo-modulerne vil jeg hellere bygge en transportkasse med hjul under, á la Søren Bendtsens aldeles glimrende model, eller også bruge en almindelig sækkevogn eller en sammenklappelig transportvogn af en slags.

Vi skrives ved via mail angående tidspunkt for kursus – og endnu en gang tusind tak.
Mon ikke at jeg tør at møde op til kursus, når der ikke er så langt til skadestuen ?. Jeg tror dog nok, at jeg ved hvilken ende af loddekolben, man skal holde om – men det kan jo smutte for selv de bedste (eller rettere, for amatører som mig) :)

Jeg har som nævnt her (http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=3200) netop ”genopdaget” hvor stor en guldgrube MIBA Spezial hæfterne er.
Jeg går ud fra, at du kender de MIBA Spezial hæfter, der drejer sig om brobyggeri (?) – for eksempel:
MIBA Spezial #4: Drunter und drüben
MIBA Spezial #38: Brücken, Mauern und Portale
MIBA Spezial #96: Bauten der Bahn – Gebäude, Brücken, Tunnel (ligger åbenbart (endnu) ikke til gratis (og officiel) download som pdf-fil)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Baneforum.dk
Generaldirektør
Indlæg: 68
Tilmeldt: 30 jul 2011, 07:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO Streamline
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: om at slå bro

Indlæg af Baneforum.dk »

Carsten B. Thomsen skrev:Jeg har som nævnt her (http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=3200) netop ”genopdaget” hvor stor en guldgrube MIBA Spezial hæfterne er.
Jeg går ud fra, at du kender de MIBA Spezial hæfter, der drejer sig om brobyggeri (?) – for eksempel:
MIBA Spezial #4: Drunter und drüben
MIBA Spezial #38: Brücken, Mauern und Portale
MIBA Spezial #96: Bauten der Bahn – Gebäude, Brücken, Tunnel (ligger åbenbart (endnu) ikke til gratis (og officiel) download som pdf-fil)
Jeg har ikke kunne finde bevis for, at MIBA lægger deres Spezial-hæfter til officiel gratis download. De kan stadig købes på MIBAs webshop som hæfte eller på opsamlings-dvd. Jeg bliver derfor nødt til at fjerne linkene. Hvis I skal bruge filerne, må I selv lige "google" dem, eller købe dem eller hvad der nu skal til. :)

https://shop.vgbahn.info/miba/shop/r,MIBA-Spezial_-n172
Med venlig hilsen
baneforum.dk,
Søren


Har du spørgsmål til brugen af forum? Kan du stille dem under forumsupport
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: om at slå bro

Indlæg af gert »

Så er den gal igen - en ny bro har set dagens lys.
En betonbro. Bygget af resterne af nogle alu-profiler til taget til en udestue! 2 stykker blev limet sammen ved siden af hinanden. En smal bundplade blev limet på undersiden for at sikre den samlle kant-sammenlimning.

Gelænderet er fra EPOKEMODELLER - og så en gang maling.

Gert
Vedhæftede filer
Her ses tydeligt alu profilernes form.
Her ses tydeligt alu profilernes form.
her vist med skinner og tog på broen.
her vist med skinner og tog på broen.
broen er 50 cm lang
broen er 50 cm lang
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: om at slå Vestbro

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Det er genialt, Gert!
Det ligner lidt sektionerne til Vestbroen mellem Fyn og Sprogø.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: om at slå bro

Indlæg af gert »

Nu er endnu en bro ved at være klar til aflevering til banen.
Denne gang drejer det sig igen om en bro til smalsporsbanen. Den er igen af en anden type end de øvrige. Her var opgaven at bygge en 45 cm lang bro med ringe vertikal udsttrækning under sporet. Det blev derfor en bro med pladedragere vendt opad.
Endnu mangler gangbrædderne. Som de øvrihge broer er den her i grundfarve.

Gert
Vedhæftede filer
052 small.jpg
057 small.jpg
066 small.jpg
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: om at slå bro

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Fine sager, Gert!.

Det kunne da være interessant med en "opsamlingsrunde" på et tidspunkt, hvor du viser billeder af broerne indbygget på anlægget - pyt med at landskabet evt. ikke er færdigt endnu - når landskabet står færdigt kan du så jo evt. lave en "opsamlingsrunde" mere :)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: om at slå bro

Indlæg af gert »

jo det skal nok komme når de er kommet på plads. Det er dog sådan, at de generelt først rigtig bliver monteret nå r det meste af det andet er lavet.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
jas28
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 nov 2013, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Harndrup, Fyn

Re: om at slå bro

Indlæg af jas28 »

Hej Gert
Det er flot brobryggeri du har lavet. Har søgt på nette vedrørende selvbygget broer, og fandt denne side.
Jeg bruger K-skinner. Med fleksible skinner kan jeg, lave egene radiuser og derfor mangler jeg en bro.
Det jeg vil spørge dig om - for ikke at opfinde den dybe tallerken en gang til - Hvilken profiler og dimensioner har du brugt?
Jeg har set at, modelskibet.dk har profiler i mange dimensioner til en rimelig pris.
Er ny på forumet så håber jeg gør det rigtige.
Hilsen Jørgen
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: om at slå bro

Indlæg af bygger01 »

Prøv også at kigge på Hack broerne
Det fås bl.a. hos Nettog til rimelige priser

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: om at slå bro

Indlæg af gert »

jas28 skrev:Hej Gert
Det er flot brobryggeri du har lavet. Har søgt på nette vedrørende selvbygget broer, og fandt denne side.
Jeg bruger K-skinner. Med fleksible skinner kan jeg, lave egene radiuser og derfor mangler jeg en bro.
Det jeg vil spørge dig om - for ikke at opfinde den dybe tallerken en gang til - Hvilken profiler og dimensioner har du brugt?
Jeg har set at, modelskibet.dk har profiler i mange dimensioner til en rimelig pris.
Er ny på forumet så håber jeg gør det rigtige.
Hilsen Jørgen
Hej Jørgen
Tak for de pæne ord - og velkommen til vores spændende verden.

Det er ikke sådan lige til at svare på, for jeg har brugt rigtig mange forskellige profiler i mange størrelser til broerne. U, I, H, L, T og flade firkantede profiler er grundelementet i broerne. Profilstørrelserne har varieret fra 1 mm til 6 mm. Alle plader jeg har brugt, er 1,5 mm råprint.
Flexskinner - ja, men stålbroer er lige broer. Hvis de skal krumme, er det en større bro sammensat af et antal lige stykker. De samles over en pille. Prøv af søge på billeder af broer - der kan du lave en herlig studietur. En bro til en modelbane er sjældent mere end 50 cm lang, svarende til 43,5 m i virkeligheden, så det er altså ikke nogen Lillebæltsbro.
Vælg din brotype, lav en tegning i fuld størrelse med alle profilerne tegnet ind. Så kan du finde ud af hvad du skal bruge. Du må godt sende tegningen til mig, så skal jeg kigge på den inden du går i gang med indkøb.
Jeg formoder at du er rigtig fortrolig med brugen af en loddekolbe og lodning af messing.
Det er ikke en billig måde at bygge broer på. "Modelskibet" har et godt udvalg, men EPOKEMODELLER har også messingprofiler til en bedre pris. Regn med leveringstid hos begge.

Det er sjovt at bygge broer!

Håber at dette kan give dig en ide om brobyggeriet.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar