Byggeprojekt: Krakow am See

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Erik Olsen »

Fyrmester skrev:Hvad er drybrush?
Det kommer af engelsk "dry-brushing" som er en teknik hvor der påføres en smule maling på en pensel hvorefter man tørrer det meste af malingen på penslen af på f. eks. et papirhåndklæde. Derefter males modellen med denne pensel så der kun lægges svage farvespor, fortrinsvis på modeloverfladernes højeste partier.

Teknikken kræver lidt øvelse og erfaring, især hvad angår typen af pensel og farvemængden som er tilbage, men også hvor hårdt man skal trykke. Den er forholdsvis enkel sammenlignet med øvrige patineringsteknikker.
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Krakow am See

Indlæg af Fyrmester »

Erik Olsen skrev:
Fyrmester skrev:Hvad er drybrush?
Det kommer af engelsk "dry-brushing" som er en teknik hvor der påføres en smule maling på en pensel hvorefter man tørrer det meste af malingen på penslen af på f. eks. et papirhåndklæde. Derefter males modellen med denne pensel så der kun lægges svage farvespor, fortrinsvis på modeloverfladernes højeste partier.

Teknikken kræver lidt øvelse og erfaring, især hvad angår typen af pensel og farvemængden som er tilbage, men også hvor hårdt man skal trykke. Den er forholdsvis enkel sammenlignet med øvrige patineringsteknikker.
Super fin beskrivelse! Man kan vel også bruge en svamp til at opnå en slags airbrush-look?
Hej,
Søren
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Fyrmester skrev:Super fin beskrivelse! Man kan vel også bruge en svamp til at opnå en slags airbrush-look?
Teoretisk set kan du vel godt. Jeg har aldrig set det benyttet og jeg har svært ved at forestille mig, hvordan jeg kan opnå de fine effekter med en svamp.

Pensler til drybrushing, bør i øvrigt være pensler, som du resereverer til formålet. Når først penslen har været brugt til drybrushing er den ikke meget værd til almindeligt detaljearbejde. Dragonslair i Aarhus sælger specielle drybrush pensler. Jeg har købt nogle for, at se hvad det er for noget. Umiddelbart kan man argumentere for en fis i en hornlygte, for alle pensler kan være drybrush-pensler. Tiden vil vise, om det tilfører mig nye kunsteriske evner.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:Super fin beskrivelse! Man kan vel også bruge en svamp til at opnå en slags airbrush-look?
Ikke så let - i følge det jeg ved.

Alt omkring patinering (weathering) er samme teknikker som ved alt andet modelbyggeri. Der findes på youtube en masse videovejledninger til hvordan man kan gøre - ikke kun til modeltog, men også krigsmodeller, figurer bygninger osv.

Klaus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:Pensler til drybrushing, bør i øvrigt være pensler, som du resereverer til formålet. Når først penslen har været brugt til drybrushing er den ikke meget værd til almindeligt detaljearbejde.
Det er ikke min erfaring. Jeg har altid behandlet mine pensler ordentligt, også ved dry-brushing.
Besvar