Byggeprojekt: Krakow am See

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg købte sidste weekend Auhagens byggesæt "Krakow am See". Det er en mellemstor landstation, der godt kunne ligne en dansk station, hvorfor valget var naturligt - også selvom jeg kører tysk. Jeg har en plan om en stak moduler, der kan gå for at være både det ene og det andet. Jeg regner med at opdatere tråden her med status på byggeriet af stationsbygningen. Som I kan se på billedet, så venter der en større patineringsøvelse.

Af hensyn til idyllen på anlægget vil jeg dog ikke voldpatinere stationen, som den ser ud i dag, men finde en gylden mellemvej. Der er desuden en del ændringer på Auhagens forbillede og stationen, som den ser ud i dag. De ændringer har jeg heller ikke tænkt mig at indføre. Auhagens model kan bygges som epoke I til epoke III. Der er siden epoke III foretaget en del ændringer og bygningen i dag er noget større. Mit modul er ikke en model af en bestemt station, men en sammensætning af flere ideer, hvorfor det er i orden, at bygningen er anderledes.
Vedhæftede filer
Forbillede - Krakow am See
Forbillede - Krakow am See
Krakow_am_See_Bahnhof.png (1.31 MiB) Vist 6410 gange
Auhagen Krakow am See
Auhagen Krakow am See
auhagen_krakow_am_see.png (981.86 KiB) Vist 6410 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Så er murværket ved at være færdigt. Som før nævnt har jeg valgt en lettere patinering, men stadig så det er muligt at se forskellighederne i murværket. På den måde ser bygningen heller ikke helt nyopført ud. Jeg har benyttet Citadel farver fra Warhammer universet. De kan købes hos Dragons Lair. Fugerne er standard opløs maling i vand og bliv ved til det ligner. Murstenene har fået en drybrush i sort, hvilket giver et lignende farvespil som det du kan se på forbilledet. Dog ikke nær så voldsomt.

Døren er af træ og har derfor fået en hvid drybrush, det fremhæver detaljer og giver det slidte look, som gamle trædøre og bygninger kan have. Det samme gælder for trædimserne (som jeg faktisk ikke ved hvad hedder) ved tagskægget. Vinduerne har fået lidt sort drybrush for at bryde plastikfarven.
Vedhæftede filer
Murværket færdigt
Murværket færdigt
krakow_mauer.jpg (162.58 KiB) Vist 6404 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Bjarke T
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08 aug 2011, 22:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg(Ab)

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Bjarke T »

Ja kun roser fra Ab. Det ser ikke tosset ud.

Byggehilsner

Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev: Fugerne er standard opløs maling i vand og bliv ved til det ligner.
De er i mine øjne lige hvide nok.....

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hej Klaus
moppe skrev:De er i mine øjne lige hvide nok.....
Det ser værre ud på billedet end det er. Jeg synes det er pænt, når jeg tydeligt kan se fugerne. Smag og behag. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Krakow am See

Indlæg af Erik Olsen »

moppe skrev:De er i mine øjne lige hvide nok
Det kommer vel mest an på hvilken fugemørtel som er anvendt på forbilledet, og om fugerne tager meget mod tilsmudsning. Der kan være stor forskel fra den ene virkelige bygning til den anden - samt på lokal byggeskik.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Skovsøekspressen »

Det er jo altid smag og behag hvordan en vogn/bygning er blevet patineret. Jeg tror en hel del ligger i om man selv er tilfreds med resultatet. Det den ene synes er godt, er jo ikke sikkert at den anden synes. Men jeg synes at der er brugt en lidt for kraftig patinering mellem murstenene. Men igen smag og behag. Og der kan jo være sket mange ting med en bygning, der gør at den ser ud som den gør. Det kan man jo også se IRL. Og hvis der er brugt blitz for at tage billederne, kan det jo også gøre fugerne mere hvide i det.

Mvh
Claus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hej gutter

Så er der sket lidt mere i projekt Krakow am See. :-) Jeg har taget jeres tilbagemeldinger til efterretning, murstenene var meget "hvide/lyserøde". Løsningen på problemet blev en wash i sort farve, det giver en mere dæmpet fugemasse. Jeg opdagede sjovt nok, at hvis jeg duppede den overskydende wash af med en svamp, havde det den effekt, at murstenene fik forskellige tilfældige farvenuancer. Se, det er var jo smart. Det er måske ikke så let at se på billedet, jeg skal nok tage flere detaljefotos, men det havde en hel vild effekt. Så ny teknik der.

På billedet kan I se forskellen på ny og gammel mur. Jeg vil lade den lille tilbygning foran stationen være i en mere afdæmpet patinering, da den efter al sandsynlighed ikke har været der fra starten.

Næste opgave bliver at påsætte tagrender. Jeg har været i gang med at patinere dem. Mere om det senere.

Enjoy!
Vedhæftede filer
Krakow am See
Krakow am See
Krakow_am_See_Bahnhof_sammel.jpg (110.82 KiB) Vist 6293 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af bygger01 »

Flot - er vist til husbyggerinden

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:På billedet kan I se forskellen på ny og gammel mur. Jeg vil lade den lille tilbygning foran stationen være i en mere afdæmpet patinering, da den efter al sandsynlighed ikke har været der fra starten.
Det ser meget bedre ud....

Hvis tilbygningen er nyere, skal taget derpå også være mere "frisk" i udseendet.

Klaus
Besvar