Forsøg med køreledning

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af mr-data »

Den mast fra Sommerfeldt ligner da næsten en man kunne bruge på et dansk anlæg, måske med en smule farve for at opnå den karakteristiske rustrøde farve som danske master har. Ellers må man i gang med selvbyg; jeg har set billeder af et dansk anlæg med hjemmebyggede køremaster i metal (firkantstænger) og køretråd i form af svejsetråd; og det hele fungerede efter sigende. Det var så vidt jeg husker en modelbaneklub der havde lavet dette; hvilken erindrer jeg ikke lige umiddelbart.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

Ja, det er korrekt. Jeg har også set det. Det er ikke så svært at bygge master selv. Det vigtigste er, at de sidder godt fast i underlaget for, hvis køreledningen skal virke, skal den være stram. Jeg tænker man kan bygge master, som kan bruge de eksisterende tråde fra Sommerfeldt, Märklin eller Viessmann. Så er man fri for at lodde dem sammen selv.

Hvis man er stjernespiller med en loddekolbe, er det selvfølgelig heller ikke umuligt. Det er vel et spørgsmål hvor meget tid man lægger i det. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Forsøg med køreledning

Indlæg af Søren »

I dag tog jeg mine forsøg med køreledning lidt videre. Jeg er ved at bygge et modulanlæg, og her skal køreledningen kun være på steder med landskab. De forskellige tekniske moduler får ingen køreledning. For at det skal fungere, så skal strømaftageren og pantografen fanges af en bøjle som fører dem ind under køreledningen.

På denne video kan du se min test-installation. Bøjlen skal selvfølgelig fikseres, men videoen viser konceptet. Det fungerer forbløffende godt. Jeg har testet det med forskellige typer strømaftagere, pantografer og med maksimal hastighed på lokomotiverne. Mine lokomotiver kører ikke særlig hurtigt ved maksimal hastiged (modelhastigheder), jeg tror også dette faktum arbejder for mig, når vi taler om køreledning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar