Side 1 af 1

Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozowni.

: 01 jul 2013, 20:59
af Togsøn
Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozowni.

Nu er der kommet 5 Polske PKP SM42 diesel ranger maskiner til samlingen, samt en SP42, SP42 er samme maskine men med Dampvarmekedel.

En blå Cargo, SM42-678

En mørkegrøn SM42-1083

En rød Regionalna, SM42-593

Nu 24/8- 2013 !

En Lysegrøn SM42-865

En Blå Intercity, SM42-563

En Lysegrøn, SP42-071. Bag førerrumet ses udstødningen for Varmekedlen.




Fine modeller købt i Polen produceret af PIKO i Expert udgave til det Polske marked.

SM42 er en dieselelektrisk maskine med 4 aksler, 74 ton, 800 HK.

Bygget i Polen fra 1963 til 1993 i kun et antal på: 2125 stk.

Kører super, med 8 pin dekoder, jeg har ombygget dem så jeg kan slukke de røde sluttere op mod stammen, bruger ESU Lokpilot 4.0.

Jeg har set dem med både person og godstog, sågar som forspand for små Damplok trukne persontog, Fra Wolzstyn til Poznan der i dag osse som i Danmark skal holde en strammere køreplan.

Dette betyder togstørrelser på max to personvogne.

Mvh. Togsøn.

Re: Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozown

: 01 jul 2013, 23:00
af moppe
Hej "Togsøn" og velkommen til.

Det ser ud til at være fine maskiner du har fået fat i der, kunne du eventuelt uploade billederne i en højere opløsning, så vi rigtigt kan se detaljerne?

Jeg vil også godt se dem indvendigt, mekanikken siger meget om køreegenskaberne og jeg er nysgerrig. Jeg er også nysgerrig efter at vide, hvordan du har fået smag for polske tog.....

Klaus

Re: Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozown

: 02 jul 2013, 07:30
af Søren
Hejsa!

Jeg holder med Moppe, skriv endelig mere om dine polske tog. :-) Jeg kunne også godt tænke mig at se, hvordan du har bygget dem om, så du kan slukke de røde slutlys. Det er lidt min kæphest når det kommer til lokomotiver, for det skal de altså helst kunne. :-)

Re: Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozown

: 03 jul 2013, 20:25
af Togsøn
Sådan Lidt rettet.

Lidt rettet, som det kan ses, er det "bare" at flytte den ene hvide ledning til Aux1 og den ene gule til Aux2, på lokpilot 4.0.

Samt programering så de kun lyser i baglens retning, altså bagerst.

kommer tit i Polen med nødhjælp, har set disse lok tit i togene gennem Grodzisk Wlkp hvor jeg kommer.

Grodzisk Wlkp er på strækningen mellem Wolsztyn og Poznan.

Her køres som det sidste sted i Polen stadig med plandamp, to løb tages ud, hver dag.

De kører godt og smidigt, med den 5 polede motor, her kører dse nogle gange i forspand, som de kan i virkeligheden, maks to maskiner.

Mvh Togsøn.

Re: Så er der nye maskiner på maskindepotet eller parowozown

: 03 jul 2013, 21:01
af moppe
Tak for yderligere billeder. Det ser jo fint ud.

PIKO kommer til at "sparke røv" på en del producenter med de der Expert serie lokomotiver. Den nye V200 er også seriøst opbygget. Jeg forstår bare ikke at de holder fast i metalsnekken, den æder plasttandhjulene nedenunder.

Klaus