F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af 1935

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af 1935

Indlæg af Togsøn »

Her er så den fine F- Maskine med Rangerlys efter Ranger reglementet af 1935.

Det vil sige to hvid lys i begge ender på samme tid.

Min F 694 er udrustet med Zimo MX dekoder.

Jeg startede med at sætte acceleration og bremse forsinkelse til nul dvs. CV3: 0 og CV4:0

Så Dæmpe lysets styrke til den fjerde del, CV60: 64.

Derefter knap F1 til rangerlys CV 35:3.

Nu kan F 694 køre fint langsomt og ved at taste F1 lyser rangerlyset.

Nu er det mig der styrer regulatoren og ikke dekoderen.

Jeg fjerner konsekvent Acceleration og bremseforsinkelse på alle mine dekodere, så jeg som Lokomotivfører styrer toget og ikke dekoderen.

Mvh. Erling.
Vedhæftede filer
F 694 Bagfra
F 694 Bagfra
F 694 Forfra.
F 694 Forfra.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af Søren »

Til gengæld kan du så også bremse på et splitsekund, præcis som man ikke kan i virkeligheden, lokomotivfører eller ej. ;-)

Jeg plejer at trykke funktion 3 på, hvis jeg vil slå bremseforsinkelser og acceleration fra. De fleste dekodere understøtter det.

I øvrigt en god idé at dæmpe lyset, det er af og til at modellerne lyser voldsomt op.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af Togsøn »

Hej Bahnfannet.

Det kan jeg ja, men der skal jeg jo så være den rigtige lokomotivfører som ikke gør det, så der ikke sker blokade og derved slædekørsel ( med hjulene stående stille, glide over sporet og lave flader ! )

Men problemet er bare at de fleste i glemmer at trykke på F3, jeg har set flere brage ind i stammen fordi lokket stoppede flere kilometer set i 1/87 i forhold til hvad de havde regnet med, så alt væltede og sågar set en køre ud over stopper og direkte på gulvet fra bordet, med smadret lokomotiv til følge, så min konklusion er det er en fejl dekoderen ikke har dette slået fra som standard, så kan du og andre slå det til hvis i har lyst til at dekoderen styrer jer, ligesom børnehjælperen ATC i 1:1.

Det er nu lokomotivføreren der skal betjene toget og ikke omvendt.

Mvh. Erling.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af Søren »

Togsøn skrev:så kan du og andre slå det til hvis i har lyst til at dekoderen styrer jer
Hehe, jow, jow. :-) Jeg ser det nu sådan, at dekoderen efterligner bremseforsinkelse, så jeg får oplevelsen af et tungt lokomotiv. I virkeligheden skal jeg også tage højde for bremseforsinkelse med et lokomotiv. Jeg synes det giver lidt ekstra realisme til det at køre et modellokomotiv.

Skulle tålmodigheden løbe op, trykker jeg F3 ind, så jeg kan afvikle rangeringen lidt hurtigere. ;-)

Det er primært sådan jeg bruger det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af moppe »

Togsøn skrev: Men problemet er bare at de fleste i glemmer at trykke på F3, jeg har set flere brage ind i stammen fordi lokket stoppede flere kilometer set i 1/87 i forhold til hvad de havde regnet med, så alt væltede og sågar set en køre ud over stopper og direkte på gulvet fra bordet, med smadret lokomotiv til følge
Så har folk da også misjusteret deres dekodere.

Jeg foretrækker at have en forsinkelse på både acceleration og nedbremsning, men ikke ret meget. Er der ingen bremseforsinkelse, er der heller ingen bremselyd;-)

Klaus
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af Togsøn »

moppe skrev:
Togsøn skrev: Men problemet er bare at de fleste i glemmer at trykke på F3, jeg har set flere brage ind i stammen fordi lokket stoppede flere kilometer set i 1/87 i forhold til hvad de havde regnet med, så alt væltede og sågar set en køre ud over stopper og direkte på gulvet fra bordet, med smadret lokomotiv til følge
Så har folk da også misjusteret deres dekodere.

Jeg foretrækker at have en forsinkelse på både acceleration og nedbremsning, men ikke ret meget. Er der ingen bremseforsinkelse, er der heller ingen bremselyd;-)

Klaus
Hej Klaus.

Vi har et problem alle dekodere er programmeret med enorm megen acceleration og udløb som standard og da de fleste 99 % ikke ved hvordan man programmerer, men kun kører med deres tog, så der har specielt producenterne et kæmpe problem.

Mine oplevelser med alle dekoder firma typer, som standard løber lok jo gerne op til en meter i udløb, men i 1/87 skal det kun være få millimeter hvis du tænker på skalaforholdet.

Derfor væk med denne feature som standard, så kan du programmere den til.

Mvh. Erling.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af moppe »

Togsøn skrev:Vi har et problem alle dekodere er programmeret med enorm megen acceleration og udløb som standard og da de fleste 99 % ikke ved hvordan man programmerer, men kun kører med deres tog, så der har specielt producenterne et kæmpe problem.
Enorm megen?
Det er vi ikke enige om. Standardindstillingerne for en Loksound dekoder er nedbremsning fra fuld fart til stop er 3 sekunder og acceleration er 4 sekunder fra stilstand til fuld fart.
Togsøn skrev: Mine oplevelser med alle dekoder firma typer, som standard løber lok jo gerne op til en meter i udløb, men i 1/87 skal det kun være få millimeter hvis du tænker på skalaforholdet.
Millimeter?
Hvis jeg kan rive et lokomotiv fra 120 km/t ned til 0 km/t på 4 sekunder, så er det vidst rimeligt pænt i forhold til virkelighedens tog - også skalamæssigt. Men der er da ingen tvivl om at nogle producenter laver bremsetiden længere for at gøre det endnu mere "naturtro" at bremse ned.

Jeg syntes at det ville være forkert at fjerne det, på et rigtigt lokomotiv er der også masser af forsinkelse når man bremser. Et tungt godstog der går 120 km/t skal bruge lang tid for at standse....
Men heldigvis er det hele konfigurerbart, så vi alle kan få vores vilje :-)

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af bygger01 »

I J&B Rail arbejder vi med bremsemoduler ved vores blokke og bremselængden er max. en flexskinne = 900 mm, og vi ender nok på 600-700 mm, så vores rangermaskiner skal sikkert have en anden bremselængde / eller helt fjernet.

På statioener er der "aktive" Viesmann, som trækker strømmen ved rød, så det er noget helt andet .........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af Erik Olsen »

moppe skrev:Jeg syntes at det ville være forkert at fjerne det, på et rigtigt lokomotiv er der også masser af forsinkelse når man bremser. Et tungt godstog der går 120 km/t skal bruge lang tid for at standse....
Det er desværre vanskeligt at få acceleration og afbremsning til at passe til alle forhold, så man må vælge en passende mellemløsning.

Et solokørende lokomotiv eller et lokomotiv med få vogne kan accelerere og bremse meget hurtigt. Jeg husker f. eks. rangering på Gb under Dybbølsbro (mit foretrukne togkiggested som barn) eller færgerangering i Helsingør, det gik rimeligt tjept. Til gengæld blev der også ramlet nogle gange.

Det kunne være sjovt at tage tid, f. eks. fra filmsoptagelser af sådan rangering, og omregne til model. Trods den "tjeppe" rangering tror jeg mange vil blive overraskede over hvordan det vil se ud i model. Det er for sløvt for de fleste! Standsning i skala H0 på 90 cm som en nævner, passer nok meget godt på "tjep" rangering.

Et tungt godstog er som du skriver, helt anderledes sløvt og bruger lang tid på at komme op i fart og bremse igen.
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: F2010 F- Maskine Rangerlys, efter Ranger reglementet af

Indlæg af gmmz »

et solokørende lokomotiv, f.eks en MZ, er rigtig hurtig op i fart,
men når det skal bremse igen, så går det langsomt,
selv om R - bremsen er inde over 60km/t med 8 bar i bremsecylindrene,
bremsecylindertrykket falder til 4bar under 60km/t
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Besvar