Heljan Triangel med ny toplanterne.

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Heljan Triangel med ny toplanterne.

Indlæg af Togsøn »

Heljan Triangel med ny toplanterne.

I min Heljan triangel har jeg loddet ledningen fra højtaleren da jeg ikke kører med lyd og i stedet monteret en 2.7 kohm modstand samt en 0603 lysdiode på ledningen.

Flyttet ledningen over på et andet stik.

Så nu som det ses af billederne kører med front / top lanternen tændt som frontlys, det vil sige efter signalreglement af 1944, nr 63 "almindeligt kendingssignal" efter det rettelses blad der er i mit eksemplar.

Bundlanternen tændes på F1.

Har efter belæring ændret dette tilbage så front lys er nederste lanterne og Toplanternen er ekstra lys.
Var sådan 1944 ifølge signalreglementet uden rettelser


Begge tænder kun ved kørsel fremad.

Alt dette kan dog kun ske da dekoderen samtidigt er byttet fra Uhlenbrock 76330 til en lokpilot 4.0

Ekstra stikket, udgangen jeg bruger til top / Frontlanternen er Aux2 så der skulle lidt omprogrammering af ESU dekoderen til.

Har ESU lokprogrammer så det er ikke det store problem !, kan hjælpe hvis nogen vil vide CV værdierne !

Skal arbejde lidt med at frontruden ikke bliver så lyst på, dioden er malet sort på alle andre steder end foran, men stadig som i kan se for meget lys i frontruden !

Er nogen faldet over stikkene, på printet jeg har søgt som en gal efter at finde dem, så jeg osse kunne lave interiør lys !

Men nyd billederne og kom gerne med kommentarer.

Med venlig hilsen Erling Pedersen.
Vedhæftede filer
Lysdiode og modstand i førerrum
Lysdiode og modstand i førerrum
Frontlys F0
Frontlys F0
Særtog Triangel, nederste lanterne tændes med F1
Særtog Triangel, nederste lanterne tændes med F1
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan Triangel med ny toplanterne.

Indlæg af moppe »

Er du gal det ser godt ud!

Overvej om ikke der er plads til et stykke sort karton mellem lysdiode og frontvindue.

Det stik du efterlyser, har du et billede af det?


Klaus
CCS
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 apr 2015, 16:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Heljan Triangel med ny toplanterne.

Indlæg af CCS »

Hej Erling

Jeg er i gang med at finde ud af, hvordan jeg får lagt lys ind i Heljans Triangel og faldt jeg over din udmærkede artikel om emnet.

Så jeg har en række spørgsmål:
1. Har du fået lavet interiør lys?
2. Har du fået fat i kineser hunstikene?
3. Er det mulig at jeg kan få dine Triangel-CV til ESU lokpilot 4.0?

Ved udtillingen i Valby 2015, talte med Kim fra Heljan, om han kunne sende mig printdiagrammet for Triangelen, hvilket han lovede, venter stadig. Samtidig spurte jeg om disse kineser hunstik, desværre havde de ingen :(

Med venlig hilsen
Jesper Bjørk
Besvar