Begynder Märklin H0

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
vskov
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 jul 2017, 22:21
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Brønshøj

Begynder Märklin H0

Indlæg af vskov »

Hej

Jeg er en virkelig novice :)

Jeg fik mit første Märklin tog i 1963 som jeg fik udvidet med elektriske sporskifte og kryds-spor.

Jeg var nok for ung til at værdsætte, hvad jeg havde dengang - så det gik vist i stykker - jeg har det ikke mere.

Som mere voksen købte jeg et grund-sæt 2905, men det har aldrig interesseret mine egne børn.

Her 40 år senere fandt jeg det frem igen og kørte nogle omgange med mit barnebarn.

Han er mere "vaks" ved havelågen og jeg vil egentlig gerne købe nogle supplerende skinner og sporskifte.

Jeg har kigget efter nogle brugte metalskinner, men de ser godt nok noget ramponerede ud ;)

Mit spørgsmål er egentligt: "Har det nogen mening at lede efter supplement til et gammel startsæt" ?

Jeg kan se at der er kommet nye skinner, er det noget der passer med mit gamle metal system ?
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Begynder Märklin H0

Indlæg af bqg »

Metalskinnerne virker stadigvæk, men det kan kræve lidt arbejde/tilpasning hvis du vil have dine tog til køre ordentligt.

Hvis det er noget du vil samle når barnebarnet er der, for at skille det ad og lægge det væk til næste gang barnebarnet kommer, er de nye C-skinner langt at foretrække.
M-skinnerne bliver hurtigt løse i samlelaskerne, med dårlig strømtilførsel til følge.
De nye skinner giver en god forbindelse, er lette at samle, så hvis det kun er startsættets skinner du har, vil jeg anbefale at skifte.

Hvis transformeren er af den blå type, skal du være forsigtig med at købe nye lokomotiver, de kan godt køre men du risikerer at dekoderen ikke kan holde til retningsændringer, årsagen er nøjagtigheden i fremstilling af transformeren og udsving i netspændingen hos dig, kan give en høje spænding under retningsskift, som tager livet af dekoderen.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Begynder Märklin H0

Indlæg af Søren »

Min anbefaling vil helt klart være at gå efter C-skinnerne. Hvis du ikke har planer om andre lokomotiver, så kan du bare bruge det du har, men skifte skinnerne ud. Din forhandler kan helt sikkert levere en god start med C-skinner.

Afhængig af alderen kan transformatoren have interne defekter, som gør at den ikke bør benyttes. De meget gamle blå metaltransformatorer (50+ år) skal du passe lidt på med. Deres interne ledninger kan være defekte, hvilket giver strøm de forkerte steder.

Som Hans Kurt skriver, så snart du overvejer nye lokomotiver, skal du også overveje din styring. Märklins seneste sikkerhedsgodkendte transformator hedder 66471 og har de funktioner der skal til for at fungere efter gældende lov. Den kan også styre nye lokomotiver med moderne elektronik. MEN: Prisen! Det er ofte billigere, sjovere og mere fremtidsikret at hoppe direkte på digitalvognen.

Hvis du køber nye lokomotiver, så er de som udgangspunkt digitale, og så har du mest glæde af en digital styring. Der findes startsæt med Mobile Station 2, lokomotiv og skinner, som sætter dig godt i gang. Prislejet er omkring 1800 - 2500 kr.

Dit gamle lokomotiv kan som oftest også gøres digitalt, men det er ofte et spørgsmål om hvorvidt du synes det er pengene værd. Nogle gange er det bedst at sætte det gamle lokomotiv i vitrinen. Det koster ca. 500 kr. at gøre et ældre Märklin lokomotiv digitalt (nye motordele og dekoder).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Begynder Märklin H0

Indlæg af Ksn1205 »

Jeg kan kun bakke op om det de skriver, men hvis du er ude i at skulle have helt nyt og digital, så er der jo også værd at overveje om det skal være märklin (3skinde) eller om de skulle være nogen af de mange andre 2 skinde mærker der er trix som enlig er märklin og så er der roco og mange andre, de laver vist alle start sæt.

jeg køre slev märklin og er glad nok for det men der er bare nogen ting som man lige skal huske i forhold til.. min erfaring (kan godt være mange er uenige) men det er at märklin lokomotiver køre bedst på märklin skinder. De andre som laver lokomotiver til märklin skinder er bare ikke helt lige så gode synes jeg, de køre fint men der kan være lidt med noget tilpasning eller hvis man har fået bygge med drejesporskifter og radius 360 , det er også skæt uheld i anmindelig sporskifter, som man skal huske ikke kan tages med lige så høj fart. Den hastighed der skal køres med på mit anlæg før det kan gå galt er dog også høj synes jeg, men det er aldrig sket med et märklin lokomotiv.
vskov
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 jul 2017, 22:21
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Begynder Märklin H0

Indlæg af vskov »

Tak for jeres svar,

Det er dejligt at kunne læne sig op ad jeres erfaringer.

Vi skal ud og se på C-skinner, for vi har faktisk allerede haft lidt kontaktbesvær med metalskinnerne.

Lige nu er ambitionen er at kunne bygge en beskeden 8-tals bane evt. udvide med et sæt sporskifte.

Adam (Barnebarnet) er meget optaget af en "stop-bom" så det får han nok osse ;)

Tak igen

Verner
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Begynder Märklin H0

Indlæg af Ksn1205 »

Lyder ikke dårligt held og lykke med det der er mange timer i det. Skal lige siges til info at du så i din information er 3 rail og ikke 2 som angivet,

Mvh Kasper
Besvar