M4 protokol

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: M4 protokol

Indlæg af ErikL »

De fleste har cv8 = 8

Det har ESU

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M4 protokol

Indlæg af Søren »

Undskyld, men jeg er godt nok i tvivl om du mener CS1 eller CS3.

Du kan altid resette din ESU dekoder ved at skrive 8 ind i CV 8.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: M4 protokol

Indlæg af JRA »

Hej igen

Jeg har som, tidligere nævnt, også både CS1(reloaded) og CS3 og i mit sidst indlæg var det CS3’ eren jeg referede til -beklager, hvis det ikke var så klart?

Mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M4 protokol

Indlæg af Søren »

Nej, jeg blev blot i tvivl om hvad det var vi hjalp med. Det er 100 gange nemmere at hjælpe med udfordringer på CS3 end på CS1 (som er over 10 år gammel) og handicappet af en halvdårlig MFX implementering.
JRA skrev: 16 dec 2018, 08:49Jeg kan se, at de på det tyske Stummis modeljernbaneforum også skriver om tilsvarende problemer...
Problem og problem, det er nok som øjet ser det. Det er by design at det er sådan. Du kan ikke have en multiprotokol-dekoder der tilfældigt vælger en protokol som den måtte behage. Det vil ikke fungere i praksis.

For at undgå at dekoderen skaber problemer for sig selv, så har ESU designet LokPilot/LokSound M4 sådan, at den prioriterer MFX signalet over DCC. Dvs. hvis din dekoder først har hørt et MFX signal i sporet, så vil den internt slå DCC fra. Det er ikke noget med din CS3 at gøre, din CS3 kan stadig køre både MFX, DCC og MM.

ESU har dog ikke fuldt implementeret MFX i deres M4 dekoder, så der er en række ting du ikke kan programmere via MFX-tabellerne. Derfor: Hvis du vil skrive til dekoderens CV-værdier, det gør du på en ESU dekoder kun via DCC, så skal du gøre én af følgende ting:

A. Slå M4 fra i dekoderen. Det kan du kun gøre ved først at slå MFX fra i din CS3 og herefter programmere din dekoder til ikke at benytte M4. Du kan bagefter slå MFX til i din CS3 igen. Lokomotivet skal fremover være registreret som DCC for at fungere med din CS3.
B. Slå MFX fra i din CS3, herefter registrere lokomotivet som DCC, programmere de ønskede CV-værdier. Herefter slå MFX til i CS3 igen, og fortsat benytte loket med M4.

Sidstnævnte er sådan jeg selv gør, men jeg benytter i stedet en ekstra Mobile Station til at programmere M4 dekoderne, da jeg synes det er irriterende og omstændigt at skulle slå MFX fra og til.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: M4 protokol

Indlæg af JRA »

Jeg har vistnok en moilstation 1(60653) -kan den benyttes til at slå mfx fra i DCC-decoderen i de tog med decodere af denne type og hvordan?(gerne en kort vejledning, hvis det er muligt?) alternativt: hvordan slår jeg mfx fra i CS3´eren?(også gerne en kort vejledning her, vis det er muligt?)

mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M4 protokol

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen

A. Din MS1 kan ikke programmere lokomotiverne.

B. Du slår mfx fra under systemindstillinger i din CS3. Vælg System og vælg CS3, scroll ned til Skinne-menuen, fold den ud og fjern krydset i mfx.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: M4 protokol

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Tak for svar på mine spørgsmål: det virker umiddelbart rigtig godt at slå mfx fra i CS3’ eren og jeg kan ændre togets adresse og få tilgang til alle funktioner, men jeg kan kun udlæse 8 CV’ ere(og det er desværre ikke CV47)og ved tilføj bliver der blot tilføjet tomme CV’ ere, så hvordan finder jeg CV47, så jeg slå M4 fra?

Mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: M4 protokol

Indlæg af Søren »

De CV du kan udlæse er blot standard CV’er. Du skal selv tilføje flere, du kan blot tilføje CV 47. Den burde skrive til CV 47 når du ændrer værdien i felter, uanset hvad der står.

Hvis den ikke udlæser værdien med det samme, så gem CV listen som skabelon og indlæs skabelonen igen. Loket skal stå på programmeringssporet når du gør det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: M4 protokol

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Det virkede :)

Tak for hjælpen og god jul ;)

Mvh Jørgen
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: M4 protokol

Indlæg af JRA »

Hej igen

Jeg er nødt til at skrive lidt videre på dette indlæg, da jeg lige har haft en interesant oplevelse, som giver anledning til undering og spørgsmål...og som sagt er der jo ingen dumme spørgsmål...

Jeg kom ved en fejl(!?) til at indlæse et nyt ESU-lok ind i min CS 3 velvidende, at jeg først burde have redigeret adressen samt stillet CV 47 til værdien “1” for at undgå at lok’ et blev indlæst som et M4-lok, men mod forventning blev lok’et derimod indlæst som et Mfx lok med 31 funktioner jf. LokSound V5.0, hvilket overraskede mig, da lok’et jo burde blive indlæst som et ordinært M4-lok med blot 16 funktioner, hvilke også fremgår af manualen?

Kan nogen venligst give mig et svar på dette?(er manualen blot ikke opdateret?)
Besvar