Røggenerator må fyldes halvt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Røggenerator må fyldes halvt

Indlæg af Skovsgaard »

Hej Alle
Jeg skal til at lege med mit "nye" Märklin 37450 DB BR45, som er udstyret med røggenerator. Formentlig en 7226. Det eneste jeg kan læse mig til er at den max på fyldes halvt. Ikke et ord om hvor mange milliliter det er? Er der nogen der har et bud.

Jeg anskaffer med en injektionssprøjte med en fed kanyle, så jeg er i stand til at afmåle forholdsvis præcist.

pft Jan

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Røggenerator må fyldes halvt

Indlæg af Mogens »

Hej

Jeg bruger en 0.5 ml sprøjte (samme type som diabetikere bruger med en tynd nål (0, 4 *12mm), jeg fylder ca. 0.2 ml i skorstenen medens skorstenen er aktiveret/tændt, når du har fyldt lidt i kan du som regel høre et knald /smæld og så kommer røgen. Hvis ikke er det sikkert luft/dårlig forbindelse Herefter kan du efterfylde. Men pas på ikke for hurtigt så går du luft i skorstenen. Luft fjerner du ved at trække stempel tilbage og du kan se boblerne blive trukket ud.

Jeg vil ikke anbefale store sprøjter / store nåle - der er jo begrænset plads.

En sådan sprøjte holder en vis tid, så går stemplet opløsning.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Røggenerator må fyldes halvt

Indlæg af Skovsgaard »

Tak for tippet. Jeg var på apoteket for at se på 5 ml. sprøjter, men da jeg skulle købe min 10 ad gangen, takkede jeg nej. Det var nok meget godt :)

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Røggenerator må fyldes halvt

Indlæg af Mogens »

På nettet kan du få eengangssprøjter 30 stk med nåle, f.eks Medic.dk., prisen er overkommelig, jeg oplever levetid for stemplet er rimelig 2-3 uger måske mere for de sprøjter jeg bruger (de er købt for mange mange år siden andet steds )

Nål 0.25 *8 mm

Ring til fa for info/pris

Søgeord insulindprøjter

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar