forbindelse af S88 til LinkS88

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af petz »

Hej jeg er ny her og henvender mig fordi jeg et problem jeg ikke kan løse. Mit anlæg består af Märklin Cs2, en Terminal, en Link S88. Det er forbundet og hertil virker alt fint. Jeg har forbundet kontaktskinner , midterleder kontakt, til LinkS88 og det virker helt perfekt. Så har jeg flere kontaktskinner end de 16 og havde tænkt mig at forbinde dem til en ny s88 som via et netværkskabel er forbundet til LinkS88 i den rigtige retning og "STEL" , den brune, er forbundet fra den nye s88 til LinkS88. Men det virker ikke. Cs2 kan ikke se den og de små kontakter i skinne layoutet viser ikke de bliver påvirket. Det er ikke fordi kontaktskinnerne kortslutter, det er checket. I opsætningen i Cs2 har de jo fået nye numre , så nr 17 nu hedder 101 og det er jo også rigtigt. Så jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker.
Det eneste jeg ikke har prøvet er at ændre på LinkS88, der hvor man kan skifte fra 5v til 12V. Der sidder en lille "rød plastik dims" som jeg ikke ved hvad man skal gøre ved for at ændre det. Der står ikke noget om det i brugsanvisningen.

venlig hilsen
Peter
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af Søren »

Umiddelbart et par ting du kan kontrollere:

1. Første port på andet modul i rækken er: 1001 (ikke 101)
2. I indstillingerne for S88 Link skal du angive længden på kæden. Den er som udgangspunkt 0. Den skal stå til antallet af ekstra moduler du har sat til.
3. Når du angiver din kontakt i layoutet (der hvor du også angiver portnummeret) skal du angive den S88 Link som er udgangspunktet for det modul du ønsker at se status for. Som standard er den sat til CS2, men det er forkert når du benytter S88 Link.
4. 5v og 12v har intet at sige i denne sammenhæng. Med mindre du benytter de gamle S88 moduler, skal kontakten stå til 12v. Det forbedrer tilbagemeldingens stabilitet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af petz »

hej Søren..
Tak for hurtigt svar. Jeg blev lidt klogere men det virker stadig ikke.

1. Jeg fandt ud af at indstille længden til i dette tilfælde 1 i den der hedder Länge Bus 1
2. Jeg satte nr på 1. port til 1001
3. Länge Bus 2 og 3 står til 0, de er ikke tilsluttet

De efterfølgende ved jeg ikke hvad er men

4. Zykluszeit Bus1 står til 200ms
5. Zykluszeit Bus 2 og Bus3 står til 10ms, de kan ikke sættes til 0, selvom de ikke er tilsluttet
6. Bitzeit S88 står til 167ysek
7. Zykluszeit (1-16) står til 122msek
8. Zykluszeit tastatur står til 12 msek
9. spalten tastatur står til 0
10. zeillen tastatur står til 0

Jeg håber du kan hjælpe mig.

Bedste hilsner
Peter
petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af petz »

Hej Søren.

Jeg har fundet ud af det. :)

Punkterne ovenover 4,5,6,7,8.9 og 10 har intet med sagen at gøre. Men jeg ved ikke hvad de kan bruges til og hvad de skal stå på. Ved du det?
Det man skal er, man går ind "setup" , aktiverer" værktøjsmode "under skinne", og fjerner det flueben der står i "automatisk allokering af magnetartikel", Når den er fjernet, virker den nye S88 sat i forbindelse med LinkS88 via netværkskablet.

Det var godt men tak for hjælpen indtil nu. :) :)

bedste hilsner
Peter
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af Søren »

petz skrev:Punkterne ovenover 4,5,6,7,8.9 og 10 har intet med sagen at gøre. Men jeg ved ikke hvad de kan bruges til og hvad de skal stå på. Ved du det?
Du kan bruge det til at justere på hvor hurtigt og hvor ofte din Central Station udlæser værdierne fra portene. Som udgangspunkter standardindstillingerne fine nok. Så du skal ikke røre ved dem.

Hvis du f.eks. har en ustabil tilbagemelding, kan du afhjælpe problemet ved at skrue på værdierne. Når det så er sagt, så er det altid bedre at forsøge at rette problemet med en ustabil tilbagemelding, i stedet for at forsøge at skrue på indstillingerne for at kompensere for det. Af og til, kan det dog være nødvendigt.

I forhold til din løsningsbeskrivelse, så undrer det mig lidt, at det har haft en effekt at skrue på den indstilling. Jeg kan ikke huske præcist hvad den gør, men jeg undrer mig over at det har indflydelse på tilbagemeldingen. Der kan man se. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af ½ 0 »

Søren skrev: 19 nov 2016, 05:26 Umiddelbart et par ting du kan kontrollere:

1. Første port på andet modul i rækken er: 1001 (ikke 101)
2. I indstillingerne for S88 Link skal du angive længden på kæden. Den er som udgangspunkt 0. Den skal stå til antallet af ekstra moduler du har sat til.
3. Når du angiver din kontakt i layoutet (der hvor du også angiver portnummeret) skal du angive den S88 Link som er udgangspunktet for det modul du ønsker at se status for. Som standard er den sat til CS2, men det er forkert når du benytter S88 Link.

[4. 5v og 12v har intet at sige i denne sammenhæng. Med mindre du benytter de gamle S88 moduler, skal kontakten stå til 12v. Det forbedrer tilbagemeldingens stabilitet.
For at forstå det helt rigtigt: Kan de gamle S88 moduler (Märklin 60880) klare 12V ?
Ulle
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af Søren »

Hvis det er Märklins moduler, så kan de godt. 6088 og 60880 kan arbejde med de 12 volt som S88 LINK (60883) udsender.

MEN du kan ikke være sikker på at moduler fra andre producenter kan det samme. Derfor kan du risikere at ødelægge 3. parts produktet, hvis du har sådan et blandt dine tilbagemeldingsmoduler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af ½ 0 »

Hej Søren

Mange tak
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af ½ 0 »

Hej alle
Skiftede min S88 link til 12V,
Der er 12 ældre tilbagemeldings moduler påsat
11 Märklin 60880 og et wiessmann 5217,
alle virker stadigvæk som de skal, på min bane.
Tilsyneladende kan Wiessmann også tåle 12V

Ulle
½ 0
Stationsbetjent
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22 mar 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: forbindelse af S88 til LinkS88

Indlæg af ½ 0 »

Arrgghhh
Den gik ikke med 12V på mine tilbagemeldinger
Mine pendler strækninger stopper ved den først mødte tilbagemelding, og kommer ikke videre.
Ved at kigge på mange tilbagemeldinger på en gang, kunne jeg se at der var "flimmer". Ganske korte
aktiveringer af forskellige tilbagemeldinger. (ikke blivende)
Nu er der stillet tilbage til 5V, og mine pendler strækninger fungerer igen.?
Måske er det wiessmann S88 5217 tilbagemeldings modulet der forstyrrer signalet til CS3. ?
Ja, man kan jo bare høre efter hvad Søren skriver.!!
Go søndag
Ulle
Besvar