Opstart og valg HO

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
zmilet
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2017, 13:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af zmilet »

Super tak Klaus og Henrik

Klaus: Min far og jeg bor ca 70-75 km fra hinanden, så det jo ikke lige hver dag vi besøger hinanden, men ca hver 14. dag at jeg besøger ham, han kommer måske ca en gang hver måned eller hver anden til mig, men det kan måske blive hyppigere når engang jeg får lavet en bane
Dejligt at høre at der er rimelig kvalietet indenfor disse mærker, har i hvert fald sat og fundet et par Lima højhastighedstog, der
måske kan bruges ved 2 skinne system

Henrik: Det var da faktisk en god ide, tror da lige jeg vil lufte den for min far.
Og ja med så mange lokomotiver er det vist en for stor udskrivning lige at skifte system :)

Har også sat og kigget på rocos hjemmeside, og kan se at de fleste passagervogne er til 2 skinne, kan selvfølgelig skifte hjul til 3 skinne
Men hvordan med lys ?
Til 3 skinne skal der vel bygges slæbesko til strømoptagelse, hvor det vel vil være lettere til 2 skinne ?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af moppe »

Hvis vi taler Lima, skal du være yderst opmærksom, hvis du vil købe brugt. For i mange år var det noget plastic-tog som slet ikke tåler sammenligning med det de laver i dag.

Ja, strømoptag på vogne er langt lettere med toskinne.


Klaus
zmilet
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2017, 13:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af zmilet »

Takker for input Klaus, er ikke så meget inde lima, men kan se de har et par stykker af de der TGV hurtogtog, om de noget være ved jeg ikke.

Har nå sat og tænkt en del igen, og har haft en snak med min far, og vi kommer tættere og tættere på 2skinne.

Hvilke 2skinne snakker man om, hvis man vil have rimelig problemfri kørsel
Har set på nogle PIKO, som er billig, og ROCOline som er lidt dyrere, eller andre man skal overveje ?
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af Ksn1205 »

Der er også trix cskinder de er vist også remlig udbredte. De er med ballast og der kan skules ledninger og andet under sporet.
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af SteamPunkLolcat »

zmilet skrev: 09 aug 2017, 12:22 Takker for input Klaus, er ikke så meget inde lima, men kan se de har et par stykker af de der TGV hurtogtog, om de noget være ved jeg ikke.

Har nå sat og tænkt en del igen, og har haft en snak med min far, og vi kommer tættere og tættere på 2skinne.

Hvilke 2skinne snakker man om, hvis man vil have rimelig problemfri kørsel
Har set på nogle PIKO, som er billig, og ROCOline som er lidt dyrere, eller andre man skal overveje ?
Når du skal køre amerikansk, så skal du også have amerikanske skinner, det vil give dig mindst bøvl. Peco og Micro Engineering laver flotte skinner, men kun sporskifter og flexskinner. Skal du have et fuldt program, så laver Atlas skinner der ser fornuftige ud, dem har jeg selv en masse af.

Jeg har linket til de tre forretninger hvor jeg plejer at finde tingene når amerikaner-feberen rammer:

http://www.modeltrainstuff.com/
https://us-modellbahn.de/
http://www.rd-hobby.de/

Mht. hvorvidt du skal vælge 2-skinne eller 3-skinne, så vil jeg sige at når jeg besøger andre jernbanefolk eller klubber, så er det ikke for at se mit eget materiel køre der, men for at se hvad de har og hvordan de gør tingene. Vælger du amerikansk, så vil det også betyde at I begge får noget nyt og anderledes at se når I er på besøg ved hinanden.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

zmilet
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2017, 13:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af zmilet »

Ksn: takker for indspark, men er helt fast på uden ballast :)

SteamPunkLolcat: Puhha, nu synes jeg lige jeg var godt på vej, til at tage springet, men nu står jeg ihvertfald med et ben i begge retninger, idet der lige er bestilt nye loko til 2skinne i dag, og har så stadig dem til 3 skinne, for synes lige de var noget dyre de spor der.

Men takker for input, vil lige kigge nærmere på de links og priser, for hvis jeg også kan risikere bøvl med 2 skinne, ja så er jeg jo snart lige vidt, og ja min hjerne er nok ved at være godt forvirret, så tag det ikke negativt, bare ikke nemt for en nybegynder, at finde rundt i :)

Troede at 2 skinne kunne arbejde bedre sammen, synes jeg da at have læst at man kunne bruge både PIKO, Roco osv sammen med hinanden, men der måske også forskel på 2 skinne ?
zmilet
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2017, 13:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Opstart og valg HO

Indlæg af zmilet »

Nå, efter lidt frustrering i går, (Håber ikke jeg skræmte nogen væk :) ) ja så er valget blevet til 2 skinne.

Så siger mange tak til jer, der har givet input til tråden, de har sat nogle tanker i gang, men har været brugbare til at finde en løsning.

Jeg vil afslutte tråden her, så den ikke bliver for rodet, så andre nybegyndere kan bruge mine tanker og jeres input til noget

Tusind tak allesammen

Mvh.
Besvar