Digitale tog på gammel Märklin bane

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
KSH
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31 okt 2017, 15:10
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Digitale tog på gammel Märklin bane

Indlæg af KSH »

Jeg har lige købt 2 nyere digitale (AC) lokomotiver, fra hhv. Heljan og Roco, til min gamle Märklin bane med blå transformator.
Jeg vil gerne være sikker på at de virker (købt brugt), så derfor vil jeg gerne kunne køre en lille prøvetur (et par cm frem og tilbage). Kan jeg jeg gøre det uden at frygte helt vildt for togenes funktion, ellers SKAL jeg først købe en ny transformator?

Mvh.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitale tog på gammel Märklin bane

Indlæg af moppe »

Tre spørgsmål:

1. Hvor i landet bor du?
(hvis du er i tvivl om lokomotivernes køredygtighed, kunne du måske komme forbi en af os andre og prøve dem der).

2. Har du tænkt dig at skulle køre med dem på din bane?

3. Er din bane planlagt digitaliseret i den næste fremtid?


Klaus
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Digitale tog på gammel Märklin bane

Indlæg af bqg »

KSH skrev: 31 okt 2017, 19:44 Jeg har lige købt 2 nyere digitale (AC) lokomotiver, fra hhv. Heljan og Roco, til min gamle Märklin bane med blå transformator.
Jeg vil gerne være sikker på at de virker (købt brugt), så derfor vil jeg gerne kunne køre en lille prøvetur (et par cm frem og tilbage). Kan jeg jeg gøre det uden at frygte helt vildt for togenes funktion, ellers SKAL jeg først købe en ny transformator?

Mvh.
Husk at de blå transformatorer, kan tage livet af dekoderne, når der ændres retning.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Digitale tog på gammel Märklin bane

Indlæg af esben2009 »

Du kan komme ud og køre digital for mindre end en rigtig god flaske rødvin koster, en digital IR betjening sælges billigt ud hos flere modeltogsforretninger, se eksempelvis her:

http://lokdoc.dk/elektronik-310/maurkli ... nhed-p5422

Bemærk inklusiv strømforsyning, du skal blot tilkøbe et sæt overgangsskinner mellem C og metalskinner, jeg gætter nu du kører på metalskinner når du skriver en gammel bane.

IR betjeningen har sine begrænsninger, først og fremmest at den alene kan håndtere 4 på forhånd bestemte adresser, så dine tog skal nok have ændret adresse, men det kan nogle sikkert godt være behjælpelig med. Den kan også håndtere enkelte funktioner som lys og banegårdsmeddelse (hvis dine tog har de egenskaber)

Til gengæld kan du køre digitalt på hele din bane, trods alt lidt længere end et par centimeter frem og tilbage, og husk: Væk med den blå transformator.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale tog på gammel Märklin bane

Indlæg af Søren »

Ang. transformatorer: Som skrevet, undlad at benytte den blå transformator. Den er ikke designet til at tage højde for dekoderen i lokomotivet, så du risikerer at riste dekoderen når du skifter retning.

Hvis du ønsker at køre analogt, skal du opgradere din transformator til en ny som er designet til at tage højde for dekoderne. Den har varenummer 66471.
Märklin_66471.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar