Digitalt togsæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Digitalt togsæt

Indlæg af Fyrmester »

Hvis jeg vælger et digitalt startersæt, skal jeg så forholde mig til AC, DC eller andre "faldgrupper"? Digital er det ikke bare "plug'n'play" ?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitalt togsæt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:Hvis jeg vælger et digitalt startersæt, skal jeg så forholde mig til AC, DC eller andre "faldgrupper"? Digital er det ikke bare "plug'n'play" ?
Sådan for at få det hele på det rene, så er digitalt altid en AC spænding ud i sporene.

Når mange - også producenter - taler om "AC" og "DC" taler de (i mine øjne fejlagtigt) om 2 og 3 skinne drift. Inden du gør noget som helst skal du bestemme dig for, hvad du vil med din kommende bane, hvad du har af valgmuligheder og hvad der er af faldgruber.

Når du går hjem i morgen har du fået mange svar, men står sikkert også tilbage med mange nye spørgsmål.

Prøv at læs her:
http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?5+6+0+tog
Siden er langt fra færdiggjort, men trav alle emner igennem, så er du nået en del videre.

Digital i spor H0 er delt op i 2 fraktioner defineret ud fra det "digitalsprog" som enhederne taler med. Der er 2 grundlæggende sprog: MM og DCC. MM er forkortelsen for Märklin-Motorola og som du måske kan læse ud af navnet hænger det tæt sammen med Märklin. Det andet sprog hedder DCC og betyder Digital Command Control og er en åben standard som næsten alle andre fabrikater bruger. Sprogene er dog mere og mere ved at smelte sammen, da flere og flere styreenheder og dekodere forstår begge "sprog". Selv Märklins nyere digitalstationer og dekodere forstår DCC, hvilket er en lille "revolution". Personligt tror jeg at Märklin har indset at vil de mere end Europa, så må de med på vognen.


Klaus

Klaus
Besvar