PIKO Digital starter sæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

PIKO Digital starter sæt

Indlæg af Fyrmester »

Er alle PIKOs digitale startsæt med lokomotiver af Hobby-klassen? Findes der ikke startsæt i Expert eller Classic?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev: Findes der ikke startsæt i Expert eller Classic?
Det korte svar er nej, det gør der ikke.

Det lidt længere svar er at det er også lige meget, for sammenligner du "PIKO Fern" (deres "billige" digitalstyring) med Roco Multimaus, som vil være det mest oplagte valg, er der milevid forskel i betjeningskomforten, iden PIKO Fern er en trykknapsfjernbetjening uden display.


Klaus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af gert »

Det kan godt være, at for almindelige tognørder er PIKO's lille digitalsystem ikke særligt fremragende. Fjernbetjeningen er ikke speciel PIKO, idet det er Uhlenbrocks i PIKO-farver, og den snakker fint sammen med en IB.
Rigtig mange begyndere har haft megen glæde af dette lille system, fjernbetjeningen falder meget let for børn at bruge, idet den er et kendt design.
Senere er den meget anvendt sammen med en IB. Det gør jeg da selv.
Adresseændinger på lokomotiver er ekstrem tilgængelig med PIKO's lille digitalsystem - det er da det jeg selv bruger oftest.

Det er vigtigt for vores hobby at få gjort unge mennesker interesseret - det hjælper dette lille billige system fint med. Der kan køres meget tog med det.



Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af Søren »

gert skrev:Det er vigtigt for vores hobby at få gjort unge mennesker interesseret - det hjælper dette lille billige system fint med. Der kan køres meget tog med det.
Både Roco og PIKO digital startsæt kan erhverves for 179 Euro. Dvs. systemerne koster det samme. Jeg synes det er fair at sammenligne dem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af moppe »

gert skrev:Det er vigtigt for vores hobby at få gjort unge mennesker interesseret - det hjælper dette lille billige system fint med. Der kan køres meget tog med det.
Enig, enig.

Men set med mine øjne (jeg har selv brugt lidt tid med begge systemer), så er MultiMaus "et trin op" i forhold til PIKO Fern, specielt set i lyset af at de koster cirka det samme. At MultiMaus så efterfølgende kan bruges i forbindelse med Xpressnet systemer (PC opkobling, route control osv osv) gør den i mine øjne til et bedre valg.


Klaus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af gert »

Jeg har haft utrolig meget fornøjelse af, at PIKO's er ledningsløs.

Begge har fordele og ulemper.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
Fyrmester skrev: Findes der ikke startsæt i Expert eller Classic?
Det korte svar er nej, det gør der ikke.

Klaus
Hmm, må indømme, at jeg vælger PIKO fra som startersæt, fordi jeg gerne vil have godt lokomotiv i enten Expert eller Classic.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:Hmm, må indømme, at jeg vælger PIKO fra som startersæt, fordi jeg gerne vil have godt lokomotiv i enten Expert eller Classic.
Så hellere købe en Roco MultiMaus løs og lokomotiverne ved siden af. Så vidt jeg husker har Finn Lekbo MultiMaus til rimelige penge (tag lige fat i ham), det har han ihvertfald haft.

Hvilke PIKO lokomotiver har du kig på?

Klaus
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
Fyrmester skrev:Hmm, må indømme, at jeg vælger PIKO fra som startersæt, fordi jeg gerne vil have godt lokomotiv i enten Expert eller Classic.
Så hellere købe en Roco MultiMaus løs og lokomotiverne ved siden af. Så vidt jeg husker har Finn Lekbo MultiMaus til rimelige penge (tag lige fat i ham), det har han ihvertfald haft.

Hvilke PIKO lokomotiver har du kig på?

Klaus
Nu kigger jeg (igen) på Roco. Hobbykæden tilbyder at mixe et startsæt til mig. Så jeg er tilbage ved "Arbejdstoget", fordi jeg godt kan lide lokomotivet.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO Digital starter sæt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev: Nu kigger jeg (igen) på Roco. Hobbykæden tilbyder at mixe et startsæt til mig. Så jeg er tilbage ved "Arbejdstoget", fordi jeg godt kan lide lokomotivet.
Roco har også et startsæt med selvsamme grønne lokomotiv (type 140) og 4 fladvogne med stål. Lokomotiv og vogne har du måske endda set i søndags, for det købte vi sidste år netopfars det startsæt.
Hop på youtube og søg på moppemail, så kommer der en video med et3,5meter langt godstog. Lokomotiv og de første 4 vogne er netop fra startsættet.

I Alphof kunne der jo være en virksomhed der modtager stål og laver det om til maskindele. Nu er der også basis for at transportere gods væk fra byen igen.


Klaus
Besvar