Køreplan

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Køreplan

Indlæg af pera »

Er der nogle der han en god ide hvordan man kan lave nogle køreplaner til sit anlæg. Jeg har prøvet og bestille et pogram der heder “ jtb køreplan” men der er ingen respons når jeg skriver til ham/ dem. Jeg kan se det er en gammel side og måske er den lukket men er der nogle der kender en anden måde vil jeg gerne høre om det

Mvh Per a
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Køreplan

Indlæg af Søren »

Hej Per

Jeg kender ikke omtalte program, men en måde at skabe køreplaner på er at skabe lidt historie om din bane. Jernbaner er dyre at anlægge, så de eksisterer alle af en årsag. Ofte er det en virksomhed eller andet behov der gør at jernbanen eksisterer.

Start med at skabe nogle behov. Det kan være du har en virksomhed som kræver bestemte godstyper. Det vil diktere hvilke typer godsvogne der skal indgå. Afgængig af virksomheden så modtager de måske bestemte typer varer på forskellige ugedage. Dette vil hjælpe dig til at finde de tidspunkter varerne skal ankomme eller afgå.

Hvis du ikke kender en virksomheds behov, så bare opfind nogle behov. Det vigtigste er at du kommer videre. Det er ikke så nøjsomt, du kan altid justere som du bliver klogere på hvad du vil.

En anden måde at lave køreplaner på er også at se bort fra tidspunkterne, men i stedet lave en mappe med opgaver. Det kan f.eks. være et ringbind med A4 ark. En opgave pr. side. Når opgaven er løst bladres videre til næste side, næste opgave. Ideen er her at du ikke er afhængig af at skulle løse opgaverne på tid, men i stedet kan hygge dig med at løse opgaverne i dit eget tempo.

En opgave kunne f.eks. lyde:
"Flyt godsvogn X fra godstog til virksomhed A. Medtag tom vogn fra virksomhed A og sæt på godssporet".

Næste opgave kunne være:
"Persontoget skal afgå fra spor 1".

Opgaverne skriver du blot i Word eller Google Docs og printer. Du behøver ikke et fancy program til formålet.

På den måde kan du gå til og fra din køreplan henover dagen, ugen og ikke være afhængig af ure og klokkeslæt.

Jeg ved godt at ideen er udfordret på at der ikke er tidspunkter, men som med alt andet modelarbejde er det kompromiser og her er klokkeslættene fjernet for at gøre tingene simple og tilgængelige. Senere kan du jo altid indføre klokkeslæt og øge kompleksiteten.

Jeg håber det kan give lidt hjælp.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jaer
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 okt 2014, 16:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Køreplan

Indlæg af jaer »

Der er også lidt hjælp på http://www.signalposten.dk/artikler.php?artno=01

/Jan
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Køreplan

Indlæg af gmmz »

Jeg ved ikke om Jan Bertelsen stadig er med i DMJK
han var formand på et tidspunkt
det er ham som udviklede programmet til brug i DMJK..
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Køreplan

Indlæg af pera »

Det er nogle rigtig gode svar i er kommet med 👍 jeg var inde på Dmju og se om jeg kunne finde ham jan men uden held jeg har også skreven en mail til ham men uden svar 😩så tror jeg som i også skriver vil jeg lave nogle arbejdes plan kort og så starte med det og se hvad der måske kommer i fremtiden tak for nu 😉👍 mvh Per
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Køreplan

Indlæg af esben2009 »

Jeg kom til at tænke på vores svenske Mr. Märklin som har et indslag om køreplaner, ikke helt så avanceret som JTB, men det kan måske være en inspiration for nogen:

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køreplan

Indlæg af moppe »

Hvis du går ind på klublisten på DMJU, kan du finde DMJK som klub
http://dmju.dk/?page_id=1882

Formanden hedder såmænd Jan Bertelsen. Ham kunne man sende en e-mail :-)


Klaus
Besvar