cs3+ vs. kontaktskinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 14 jan 2018, 15:57

Har en cs3 +, har oprettet div tilbagemeldingskontakter (S88 maerklin), de virker.

Kører Maerklin.

Hvorfor kommer der en melding " decoder wird ausgelsen" , "das auslesen der Einstellungen wird nicht erfolgreich" når nogle af lok passerer kontaktskinnen. Det er ikke hver gang.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Søren » 14 jan 2018, 19:32

Det er et godt spørgsmål. Det giver ikke rigtig mening at det skulle ske.

Her er lidt uddybende spørgsmål.
Er du helt sikker på at det _kun_ sker ved kontaktskinnen eller er det en tilfældighed at det sker der? Har du oplevet problemer med mfx i dit anlæg?

Hvordan har du monteret din tilbagemelding? Altså, hvilke kabler går hvorhen m.m? Har du prøvet at bygge en lille opstilling med en testbane og se om problemet også opstår her?

Lidt flere spørgsmål: Har du boostere sat til? Hvis ja, hvilket varenummer?
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 16 jan 2018, 19:38

Anlæg styres af CS3+ 60216, med cs2 60215 som slave og en booster 60174 tilsluttet cs3+. Alle 3 enheder er opdateret med nyeste software fra Märklin.

60215 opsat som slave med flueben i konfiguration for kontrolpanel samt keyboard.

Strømkredse naturligvis adskilt.

Tilbagemelding med s 88 märklin 60881, ledning går fra kontaktskinne til 60881 modul xx port xx, strømforsyning af 60881 sker via gl. deltaboks.

Booster er en Märklin 60174

Meldingen opstår tilsyneladende ikke hvis jeg anvender cs3+ eller cs2 som master hver for sig i for sin egen kreds uden at den er forbundet til hinanden, ligesom det ikke er alle kontaktskinner der giver nævnte melding..

Meldingen opstår primært i cs3+ kredsen og slet ikke i booster kredsen.

Problemer med mfx i anlægget - det tror jeg ikke, alle lok vises korrekt på cs3+ og cs2, tillige med at de lader sig betjene sig fra begge enheder.

Jeg har forbundet alle 3 enheder til samme stikdåse, dvs at de tændes samtidigt.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Søren » 17 jan 2018, 02:37

Okay. Mere om de lok hvor fænomenet opstår. Er dette primært ældre mfx lokomotiver, er det spritnye eller er det rent tilfældigt? Med ældre mener jeg 5år+.

Har kontaktspor et varenummer eller er det hjemmelavet (klippede C skinner)?
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 17 jan 2018, 20:15

Fænomenet opstår tilsyneladende tilfældigt, f.eks kan jeg som her i dag køre 4 - 5 runder uden der kommer en melding og så kommer meldingen et par gange.

Du spørger til lok type, f.eks. er det en model 39121 vel 7-8 gammelt og med medfødt maerklin mfx decoder.

Kontaktspor er c spor med hjemmeklippet nulleder og der er rent snit i klippet.

Herudover anvendes også schalt gleis 24994.

På cs 3 er der anvendt de respektive kontakt symboler.

Det er mit gæt at det må være en form for edb systemfejl i programmet på cs3+ når cs2 er tilsluttet som slave, så på en eller anden måde vil jeg drøfte det med Maerklin via email, der må vel være andre som har problemet. Eller måske er det blot et "flueben" der mangler eller er sat forkert et eller andet sted.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Søren » 18 jan 2018, 04:42

Ja det er svært at spore sig ind på hvad årsagen kan være. Grunden til at jeg spørger til alderen på lokomotivet er at du af og til i ældre dekodere finder ældre teknik og/eller firmware som kan være problematisk med den nye hardware. Hvis det udelukkende var ældre lokomotiver så var problemet måske lokomotivet og ikke CS3 eller CS2.

Er din S88 sat op så den benytter stelforbindelsen ved detektering (altså den brune ledning "0")?

Hvor i landet bor du for resten?
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 18 jan 2018, 19:22

Ja jeg har o-forbindelse til samme kreds som cs3 m.v.., og så sent som i dag så kommer meldingen kun i den første kreds hvor cs3 er "master"

Jeg tror vi lander problematikken her og du skal have tak for udvist interesse.

Som sagt skriver jeg til Märklin og så må vi se hvad de siger.

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 25 jan 2018, 22:38

Jeg tor jeg har løst problemet med fejlmelding.

Jeg har i dag i bogen "Digitalfahren mit der central Station 3" side 12 atter studeret forbindelserne for tilslutningen af cs3+til cs 2, der er 2 muligheder enten bruger man udgangen på cs3+ eller også bruger man indgangen på cs3+ !

Så tænkte jeg at jeg måske havde misforstået i hvilken udgang eller indgang jeg skulle bruge.

Jeg havde tilsluttet mit forbindelseskabel på cs3+ Can-Bus eingang og på cs2 Can bus ausgang, hvilket betød at data gik fra cs2 til cs3+.

Jeg har nu byttet om således at jeg bruger cs3+ Canbus ausgang og cs2 bus eingang, så data nu går fra cs3+ til cs2..

Og så kommer der åbenbart ikke nogen fejlmelding mere.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Søren » 26 jan 2018, 05:14

Fedt! Tak fordi du tog dig tid til at skrive tilbage.

Ja, hvis man ikke vender kablerne rigtigt, så giver det mærkelige resultater. ☺️
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: cs3+ vs. kontaktskinne

Indlæg af Mogens » 07 mar 2018, 12:54

Maerklin har dd udsendt flg.vejledning om tilslutning af cs3 til cs2:

in Ihrer Konstellation muss die CS 3 der Master und die CS 2 das Zweitgerät sein. Dabei wird das Verbindungskabel bei der CS 3 an die 9-fach Buchse (=Ausgang) und bei der CS 2 bei der 6-fach-Buchse (=Eingang) angeschlossen.

På dansk;

I din konstellation skal CS 3 være master og CS 2 den anden enhed. Tilslutningskablet er forbundet til 9-polet stikkontakt (= udgang) på CS 3 og til 6-polet stikkontakt (= indgang) på CS 2.

Besvar